1

Onderwerp: Buiten koeling? - spoedje

Klein spoedvraagje, ben een beetje laat met bedenken.
Kan (of eigenlijk mag) botercrème op basis van witte ganache buiten de koelkast bewaard worden?
Vind het niet dadelijk terug met de zoekfunctie.

Alvast bedankt

Re: Buiten koeling? - spoedje

Ja hoor botercreme kan buiten de koeling bewaard worden

3

De witte ganache is dat met slagroom? Dan mag het nl. niet buiten de koelkast.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

4

Het is vandaag tussen 25 en 30 graden boven nul. Alles in de koelkast!

Met zoete groet! Akire

5

Petra68 schreef:

De witte ganache is dat met slagroom? Dan mag het nl. niet buiten de koelkast.

dat  dacht ik ook ja maar was het niet zo dat dat alleen voor de opgeklopte variant was ik weet het niet zeker hoor

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

6

Akire schreef:

:lol:  :lol: dat is ook wel weer zo ja

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

7

Akire schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens!

~* Iemand vertelde mij ooit eens dat elke nieuwe dag een reden is voor een feestje. Houdt dat in dat elke nieuwe dag ook reden is voor een taart?! Dan ben ik voor!! *~

8

Hij is wel in de koelkast hoor, maar straks gaat die mee naar school  (half uur op de fiets) in een koeltas, maar die zal dus wel anderhalf uurtje uit de koelkast zijn voor het aan de juffen wordt bezorgd.  Hopelijk lukt het dus om het koel genoeg te houden tot dan.

9

gewoon altijd alles in de koeling...

10

Als de slagroom gekookt is voordat je er ganache van maakte, is ie in principe veilig buiten de koelkast: je grootste vijand is de warmte wat betreft het zachter worden van je taart en dus het verschuiven ( Geloof me, ik heb ervaring met de warmte ;) )
Als je dat aandurft op de fiets, is er geen reden tot zorgen!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

11

Adrienne schreef:

Als de slagroom gekookt is voordat je er ganache van maakte, is ie in principe veilig buiten de koelkast:

Is dat zo? Kan je dan gewoon met slagroom vullen en dat buiten de koeling bewaren als je de slagroom eerst gekookt hebt?

Life is what you bake it.

12

Ik weet niet of slagroom zonder toegevoegde chocola nog helemaal lekker opklopt :think:

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

13

Bij de Zoet&Zo Challenge hebben Jolanda en Carolien ook slagroom gebruikt  :D Een verhitte (gepasteuriseerd??) variant. Kun je blijkbaar zo kopen...
Dus wel een soort slagroomvulling maar hoeft niet per se binnen een uur genuttigd te worden.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

14

Adrienne schreef:

Ik weet niet of slagroom zonder toegevoegde chocola nog helemaal lekker opklopt :think:

Heb ik ook geen idee van. In de ganache iig wel... Zou wel een mooie oplossing zijn voor wat betreft de houdbaarheid.
Ga het binnenkort eens uitproberen!

Bij de Zoet&Zo Challenge hebben Jolanda en Carolien ook slagroom gebruikt   Een verhitte (gepasteuriseerd??) variant. Kun je blijkbaar zo kopen...

En is dit wel slagroom of zo iets als patikrem (plantaardige variant van slagrom)?

15

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=144974  :D

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

16

jep, da's dus paticrem  :)

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)

17

Bij de productomschriiving hiervan staat:
Gekoeld bewaren (tussen 2°C en 7°C). Niet invriezen. Eenmaal geopend max. 5 dagen houdbaar
Ook staat er bij dat het 2 uur ongekoeld stabiel blijft.
Ik snap het niet meer...

18

nou gewoon dat t na 2 uur pas inzakt

19

Wat ik bedoel is dat ik niet snap dat het buiten de koeling als vulling zou kunnen maar dat er bij de productomschrijving staat dat het tussen de 2 en 5 graden bewaard moet worden. Maar blijkbaar kan het wel zonder problemen 2 uur buiten de koeling en zakt het dan pas in. Die combi van info snap ik niet. Snap je?

20

Ik denk dat de verwarring is ontstaan omdat er in berichten staat dat Paticreme een buiten de koelkast te bewaren vulling zou zijn.
Naar mijn idee klopt dat niet. In ieder geval geldt dat niet voor de Blue Band professioneel classique. Ik heb dit nagevraagd bij de fabrikant.

Het is maximaal 2 uur buiten de koelkast houdbaar.
Zie evt. ook http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=149141 (post van 12.47 uur).

21

Dit is dus ook mijn idee. Maar ik kreeg de indruk dat Paticrem gebruikt werd zoals botercreme. Maar teruglezend zie ik dat ik het verkeerd heb gelezen. Het is dus langer buiten de koeling te bewaren dan slagroom (1-2 uur?) maar niet permanent zoals botercreme.
Toch?  ;)

22

ja soort van maar botercreme is ook niet permanent buiten de koelkast te bewaren

23

Sommigen gebruiken Patikrem/Paticreme zoals botercreme, en bewaren een gevuld taartje 1 a2 dagen buiten de koelkast, maar o.b.v. de info die ik nu heb, durf ik dat zelf niet.

24

Ik ook niet en als ik zou vullen met botercreme (ieks, niet mijn ding...) zou ik de taart evengoed in de koeling bewaren.