1

Onderwerp: Smeren of schrapen...?? Boltaartje werd maanlandschap...

Ohh.. ik zit zo te dubben...

Onderstaand is het baksel wat uit de Blanda 20cm is gekomen... De taart is alles behalve egaal glad... Wat kan ik nu het beste doen? Creatief met BC?
Of de toplaag er voorzichtig af halen, daar waar ie wel zit...?

Alvast bedankt voor de hulp! dit is em dan.....
http://i53.tinypic.com/5pr97a.jpg

En als iemand nog tips heeft om dit te voorkomen.... :D
Hoor ik 't graag  :+

Groeten,
Linnn

2 Laatst bewerkt door Henriette34 (26-06-2011 18:10)

Re: Smeren of schrapen...?? Boltaartje werd maanlandschap...

hele schaal goed insprayen met bakspray en misschien iets langer in de oven?

Zit de rest nog in de schaal? kun je dat er niet beetje opplakken en dan heel goed afsmeren?

Ben bang dat je dit niet meer glad krijgt....

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

Ik denk dat ik gewoon zou gaan smeren met ganache of BC.

4

Ik zou 'm ook gewoon afsmeren met botercreme, komt vast goed  :Y

Say YES with joy. Say NO without fear.

5 Laatst bewerkt door lune (26-06-2011 18:24)

gewoon insmeren, geen probleem

Als het echt nog steeds een maanlandschap wordt in 2 en doen, dus insmeren, hard laten worden heet pallet mes erover en nog een keer herhalen

en ik spuit het schaaltje in met bakspray en dan gaat het prima
je kan ook nog 2 reepjes bakpapier als een kruisje in de bodem leggen om m makkelijker eruit te krijgen

Alles goed???? nee 3 fout

6 Laatst bewerkt door Linnn (26-06-2011 18:34)

Thnx voor de snelle reacties!

De blanda staat al schoon terug in de kast, dus plakken zal niet meer lukken.. Smeren dan maar!! In 2 keer is ook een goed idee! Thanks voor de tip. En kan ik dan beter BC gebruiken of ganache?

Ik denk dat ik er morgen mee verder ga want vandaag wil niks lukken... (Ruzie met de oven, 5 blanda's van 12 cm weg kunnen gooien en dus dit resultaat van de 20cm..)   :grr:

Heb de schaal helemaal ingesmeerd met boter en had twee reepjes bakpapier. Had 'm 35 min op 170 graden gegeven. Nog niet gaar: + 10 min. Toen nog niet gaar, en nog eens 10 min gegeven.

Misschien moet ik eens kijken of mijn oven(-tje: hele oude, gratis gekregen combimagentron) nog wel op de temperatuur verwarmt als afgesteld.... ;)

Groeten,
Linnn

Ik heb (toevallig) vandaag ook een blanda 20cm gebakken en ook in een combimagnetron. Ik heb hem eerst een kwartier op 160 graden gedaan en daarna nog 25 minuten op 180. En hij kwam er perfect uit! Ik doe alles altijd iets heter in de combi dan in een "gewone" oven. Misschien zou dat werken de volgende keer. Ik smeer met ganache trouwens altijd net ietsje gladder af, ook omdat het ietsje harder wordt. Bij mij dan.  ;)

8

Ik heb zo'n oventhermometer, zodat ik precies weet hoe warm mijn oven ècht is. En ik gebruik de spray van dr. Oetker, dan komen de baksels echt heel makkelijk los.

9 Laatst bewerkt door Linnn (26-06-2011 19:41)

@ Vlinderbloem: ik ga 't de volgende keer zeker proberen!

@ Puppy78: Dat is handig! Ga er van de week maar eentje halen. Net als de Bakspray....!! Met ronde vormen had ik niet zo'n probleem met eruit halen (ook ingevet met boter)...

Kon 't toch niet laten en heb net bokkebootjesvulling in elkaar geflanst. Met twee lagen gevuld en zojuist afgesmeerd met BC. (Ganache nog niet eerder geprobeerd, en vandaag leek me niet het moment  :shh: )

Hij staat nu in de koelkast...  :rolleyes:

Groeten,
Linnn

10

ja die oventhermometer is erg handig, bij mij zijn de temperaturen nl. niet meer te lezen bij de knop zelf, dus het is altijd maar gokken  :D . Ik heb 'm gewoon bij de Blokker. Ik zet de oven ruim van te voren aan en kijk regelmatig even hoe warm hij is. Te koud? tikkie erbij. Te warm, tikkie terug. Tot het precies 160 graden is  :) .

11

@ Linnn,

Ik doe altijd het volgende en krijg er dan ook hele blanda's uit. Tip heb ik ook van iemand hier gekregen ruim 2 jaar terug. Invetten en dan met bloem bestuiven en dan mix erin en in de oven. Bakken op 180 graden en even een klein beetje af laten koelen en zachtjes schudden tot hij er in een keertje uitkomt met een glad bolletje.

12 Laatst bewerkt door Biekie (26-06-2011 20:03)

Je meppertje goed insmeren met bc. Lekker dik waar het moet, niet schrapen gewoon smeren. Hoeft niet egaal glad.

Dan stop je hem in de (wel schoongemaakte) blandaschaal waar die uit kwam.
Zachtjes aandrukken en dan je taartje "storten" op je aanrecht ofzo. Als het goed is heb je nu een volmaakt "afgesmeerd" taartje om te bekleden.

13

@ mrs.cake: ook met bloem ga ik uitproberen, thanks!

He.. nu moet ik wel heel veel bakmanieren proberen.. wat vervelend  :lol:

@ Biekie: ik weet niet of ik de cake terug in de schaal en dan "storten" wel durf... ben bang dat ie blijft plakken...  :o 

Maar.... ik ben blij dat ik niet ben gaan schrapen. Heb zojuist met een warm paletmes de taart best strak gekregen.. nog een dun laagje hier en daar... nu weer in de koelkast... 't is geen maanlandschap meer  :D

Ontzettend bedankt voor de snelle reacties en vele tips!  :thumb:
Morgen bekleden :D Hopelijk lukt het ondanks de voorspelde 30 graden...

Groeten,
Linnn

14

Linnn schreef:

@
Morgen bekleden :D Hopelijk lukt het ondanks de voorspelde 30 graden...

Jaa ik ook! Ik ben heel benieuwd! Ik heb nu al 5 grote witte rozen en 50 rolroosjes klaarliggen aan het drogen, maar ze blijven hartstikke zacht hoor. Dat belooft wat! :x

15

vlinderbloem, je kan de roosjes op een lage temperatuur in de oven doen om ze te laten drogen (hoe lang en hoe heet weet ik niet, dan zou je de zoekfunctie ff moeten gebruiken)

Alles goed???? nee 3 fout

16

Echt waar? Ook zonder tylose? Ik ga even zoeken..dank je!