1

Onderwerp: Waarom bij een chique- of bruidstaart een goedkoop ogend onderbord?

Dat vraag ik mij vaak af als ik de mooiste creaties voorbij zie komen:
prachtige taarten, mooi afgewerkt, fantastische details en dan als domper een goedkoop ogend zelf-overtrokken onderboard...

Begrijp me niet verkeerd, met een zelf beplakt- of overtrokken onderboard is niets mis, sterker nog: vaak komt het de taart ten goede en is het handig en hygiënisch tegelijk. Prima!

Maar waarom bij een bruidstaart? DE taart van je leven.....
Waarom niet een mooi onderboard "mee laten lopen" met het fondant waarmee de taart is bekleed? Het staat zoveel mooier en representatiever. Het geeft zoveel meer uitstraling aan jouw taart.

Ik vraag het me gewoon maar af......

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

2

Re: Waarom bij een chique- of bruidstaart een goedkoop ogend onderbord?

Dat vraag ik me ook altijd af :).
Ik doe onder een bruidstraat een beklede drum. Dat staat zoooo sjiek, maakt het helermaal af.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

Hoi Annelies,daar heb je helemaal gelijk in  :Y   :Y   :Y   :Y   :Y

Groetjes Ria123

4

Annelies schreef:

Waarom niet een mooi onderboard "mee laten lopen" met het fondant waarmee de taart is bekleed? Het staat zoveel mooier en representatiever. Het geeft zoveel meer uitstraling aan jouw taart.

Omdat ik altijd met marsepein werk!  :lol:
Maar als serieus antwoord, omdat die krengen zo ontzettend duur zijn!

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

5

taartdoos schreef:
Annelies schreef:

Omdat ik altijd met marsepein werk!  :lol:
Maar als serieus antwoord, omdat die krengen zo ontzettend duur zijn!

Dat ben ik met je eens......maar dat kun je toch in de prijs doorberekenen?
Bij een prachtige taart mag dat toch geen belemmering zijn? :s

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

6

Ik geeft de mensen bij mijn taart de mogelijkheid om een mooi standaart te lenen, (wit porselein, mmmm moet hem di. weer even terug gaan halen) en bij de cc's ook het cc standaart of een etagiere.
Een mooie presentatie is het halve werk. En weer goed voor mijn hobby werkjes ;) op een feestje gaat dat toch de ronte.
Persoonlijk vindt ik dat het niet staat, een bruidtaart met een plaksel eronder.
En duur tja, je hebt ook hele mooie borden bij bv. de hema, action of wibra.

7

ik voel me nu wel aangesproken :o , omdat ik vorige week bij de taart het onderbord ook zo afgeleverd heb.... ik had de cakeboards besteld, maar toen was de passende maat cakedrum niet op voorraad; later helemaal niet meer aangedacht, anders had ik het wel gedaan; vind het ook veel mooier en bij de laatste 2 taarten had ik het ook gedaan.

Groetjes, Dorothea.

8

ik heb er gewoon bang van als ik de drum met fondantt bekleed zou ik mat dat ding op te nemen en vervoeren er al vingers hebbe ingedrukt... :(

9

Toevallig heb ik vandaag ook 'n bruidstaart op 'n met fondant bekleedde drum in de koelkast staan, maar normaliter gebruik ik dat niet. Maar inderdaad de bekleedde onderplaatjes ogen altijd erg armoedig. Daarom gebruik ik altijd een spiegel. Oogt heel mooi en dan heb je niet zo'n last van vingerafdrukken die er niet meer af te poetsen zijn.
Nu nog ff een spiegel scoren voor m'n vierkante taarten en ik ben helemaal happy!

Jac's taartjes ...... naar wens gemaakt voor elke gelegenheid!
www.jacstaartjes.nl

10

Bij mij gaan alle bruidstaarten op een beklede drum de deur uit met een mooi bijpassend lintje erom anders zie je nog dat zilverrandje. Het maakt het inderdaad af en gewoon doorbereken. Denk dat geen bruidspaar op die paar euro wil besparen en anders krijgen ze hem cadeau  O-)

11

Een spiegel! Weer een leuk idee opgedaan, thanks :thumb:

En een drum heb ik ook nog nooit bekleed, zou niet weten hoe ik die onbeschadigd op en of in moet pakken....... :o

12

Esther1980 schreef:

Een spiegel! Weer een leuk idee opgedaan, thanks :thumb:

En een drum heb ik ook nog nooit bekleed, zou niet weten hoe ik die onbeschadigd op en of in moet pakken....... :o

Met fondant bekleden en ruim vantevoren bekleden, dan hard het uit en kan je zonder beschadigingen  oppakken

Alles goed???? nee 3 fout

13

lune schreef:

Met fondant bekleden en ruim vantevoren bekleden, dan hard het uit en kan je zonder beschadigingen  oppakken

Dat is inderdaad de truc ......., maar dat stukje van de planning vergeet ik altijd :lol:

www.jacstaartjes.nl

14

Natuurlijk, hoe simpel kan het zijn......maar je moet het maar weten ;) Thanks voor de tip. Ot. Maar krijg je dan geen kleurverschil?

15

glashill schreef:

Maar inderdaad de bekleedde onderplaatjes ogen altijd erg armoedig.

Misschien pas een bekleed plaatje niet helemaal bij een bruidstaart maar om nou te stellen dat die plaatjes Altijd Erg Armoedig ogen vind ik wel wat ver gaan  :s

Life is what you bake it.

16

vind het wel heel erg aan de onderplaat liggen dat gebruikt wordt, er zijn er bij die gewoon wel mooi staan. En soms zijn de combinaties echt lelijk.. in mijn ogen verkeerde papier keuze (maar hee wie ben ik!)
maar een beklede cake drum vind ik soms ook echt super truttig, zo oud engels.. het is denk ik ook echt een kwestie van smaak. 

iedereen gewoon lekker doen wat het bruidspaar mooi vind! daar gaat het om toch??

You can't get what you want, till you know what you want...
www.pleppestaarten.nl

17

Ik vind dit eigenlijk wel een Taartdecoratie-algemeen onderwerp :)

[MOVE] --> die kant op

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

18

Esther1980 schreef:

Natuurlijk, hoe simpel kan het zijn......maar je moet het maar weten ;) Thanks voor de tip. Ot. Maar krijg je dan geen kleurverschil?

Zolang je m niet in de felle zon zet niet en wel het fondant van de taart tegelijk kleuren (om kleurverschil te voorkomen)

Alles goed???? nee 3 fout

19

Bedankt voor je antwoord, zit al zo lang achter de pc. (en dat doe ik niet veel meer....) dat ik blijkbaar bijna niet meer logische kan nadenken ;)

Ik ben het met Femmie eens :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

21

ik bekleed de onderplaat in overleg met diegene die een bestelling doet. Bij een verjaardagstaart willen de meeste het niet en dan zoek ik een bijpassend papier met folie.
Overigens laat ik heel vaak onderplaten zagen bij de bouwmarkt. Gewoon spaanplaat en dan maak ik er een kleinere onder. Zo kun je de taart makkelijk oppakken. Als je de houten plaat insmeert met dunne icing kun je hem prima bekleden met fondant.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

Ik vind dat het er maar net aan ligt, waarmee je de plaat bekleed. Ik vind niet dat de platen die ik gebruik voor de bruidstaarten armoedig zijn. Heb nu zelfs bij een aantal proeverijen de vraag gekregen of de bruidstaart ook op zo'n mooie plaat kwam te staan...

23

Ik doe beide, maar met bruidstaarten bijna altijd drums (ook onder iedere taart (als ik ze tenminste in de juiste maat op voorraad heb!  O-) )
Ik vind inderdaad een mooi bekleed onderbord er niet percee  "goedkoop" uit zien. Maar een onderbord bekleed is absoluut niet tuttig. Als je het strak mee bekleed met de taart en een lint eromheen...niks tuttigs aan.

Heb wel nog een top-tip! (van Kwebbeltje gekregen). Onder de onderste drum, dus waar de hele taart op staat,  plak ik van die vilten stickers die je onder bv stoelpoten plakt. Zo kun je de taart beter vastpakken als je em moet optillen van een vlak oppervlakte. anders kunt je niet met je vingers eronder!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

24

Taartenmarie schreef:
glashill schreef:

Maar inderdaad de bekleedde onderplaatjes ogen altijd erg armoedig.

Misschien pas een bekleed plaatje niet helemaal bij een bruidstaart maar om nou te stellen dat die plaatjes Altijd Erg Armoedig ogen vind ik wel wat ver gaan  :s

Even voor de duidelijkheid: ik heb 't hier over m'n eigen taarten en baal d'r zelf altijd van als ik toch een bekleed onderplaatje heb gebruikt. Ik vind dat dan erg armoedig staan en heb dan spijt dat ik toch geen mooie drum of spiegel heb gebruikt. Maar ja ... die was dan blijkbaar niet voor handen

www.jacstaartjes.nl

25

glashill schreef:
lune schreef:

Dat is inderdaad de truc ......., maar dat stukje van de planning vergeet ik altijd :lol:

Maar hoe gaat dat dan met marsepein? Dat hardt niet uit...

Om nog even terug te komen op de originele vraag: Ik heb me er nog nooit aan gewaagd, ook omdat het me veel werk lijkt. Moet je weer op zoek naar een lintje, en ik werk met marsepein. Een bekleed onderbord is voor mij niet armoedig, maar het moet er wel heel goed bijpassen. Je kunt het ook gewoon wit bekleden....

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl