1

Onderwerp: Ik raak er niet meer aan uit: recept om ganache om op te vullen?

Ik heb al gezocht op het forum, maar ik raak er even niet meer aan uit. Wat is nu het juiste recept voor chocoladeganache die je gebruikt om de taart op te vullen? Het is in ieder geval niet de 1:1, maar wat is dan wel de juiste verhouding? En hoelang moet het in de koelkast afkoelen?

Bedankt!

Groetjes van Natascha!

2

Re: Ik raak er niet meer aan uit: recept om ganache om op te vullen?

Ff het boek van Planet Cake er voor je bij gepakt ;)

1,2 kg pure chocolade
6 dl room
of
1,3 kg witte chocolade
4,5 dl room

- chocolade in stukjes in een kom doen
- room in steelpan aan de kook brengen
- warme room over chocolade gieten en met een garde kloppen (niet met een mixer want dan komen er teveel luchtbellen in)
- goed laten afkoelen en 1 nacht laten stollen
- op kamertemperatuur laten komen (evt. in kleine porties steeds 10-20 seconden in de magnetron en even omroeren, of in een pannetje opwarmen - tot de dikte van pindakaas :D)

Wanneer issie klaar???  :lol:

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

3

Op het blog van Suikertaartjes staat weer een ander recept.
Te vinden op suikertaartjes.nl en dan onder 'contact'.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

4

Superbedankt Petra! Als je er morgen om 15h00 bent, dan staat de chocobom klaar! t'Is maar 2 uurtjes rijden  :lol:  Je moet er wat voor over hebben.

Groetjes van Natascha!

5

Nog ff voor de zekerheid: deze ganache kun je niet opkloppen!!

't Is dat het morgen niet echt strandweer is.... (en ik zelf de hele middag allerlei lekkere dingen aan het maken ben ;) )

6

Is het dan voldoende smeerbaar?

Groetjes van Natascha!

7

Als het de dikte van pindakaas heeft toch wel??
Heb het zelf nog nooit gemaakt hoor, heb alleen het recept voor je opgezocht  :D

8

Als je met ganache wilt vullen is het luchtiger als je het opklopt. Maar daarvoor heb je dan meer slagroom nodig dan die om te smeren/bekleden. Per soort/merk chocola verschilt ook de hoeveelheid slagroom die je nodig hebt. Als je pure chocola gebruikt zou ik beginnen met dubbel zoveel slagroom als chocola.
En in de koelkast afkoelen tot het echt koud is (minstens een paar uur dus) want anders is slagroom niet goed te kloppen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

Dag Mirjam,

Ik heb ze intussen gemaakt en inderdaad meer slagroom dan chocolade genomen. Het werd heel luchtig, maar vooral...  :9

Groetjes van Natascha!

10

Ik maak altijd de 1:1 en die gebruik ik om te gieten en de restjes, (als die het halen  :D ) klop ik op en gebruik ze om te vullen of als desert!  :9

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

11

ik gebruik ook altijd de 1:1 voor alles (gieten, vullen)
heb die van planet cake ook eens gemaakt als vulling, maar dat is echt veeeeeel choco, wel lekker hoor.
maar ik houd het nu bij de 1:1