Onderwerp: MBC 2x invriezen?
Hallo, kan ik een taart die afgesmeerd is met mbc die uit de vriezer komt (gemaakt met vers eiwit) nog een keer invriezen?
Hoop van wel anders moet ik nog snel nieuwe maken...
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » MBC 2x invriezen?
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Hallo, kan ik een taart die afgesmeerd is met mbc die uit de vriezer komt (gemaakt met vers eiwit) nog een keer invriezen?
Hoop van wel anders moet ik nog snel nieuwe maken...
Als hij helemaal ontdooit is, zou ik hem niet meer terug invriezen.
Ja hij zal helemaal ontooid zijn want ik ga er mee afsmeren
je mag een product wat ontdooid is niet opnieuw invriezen...
je mag een product wat ontdooid is niet opnieuw invriezen...
Zo is dat
Hello, heb al vrij snel na het posten van mn bericht besloten een nieuwe lading mbc te maken.
De taart is voor de kleuterklas van mn zoontje. Zou niet zo'n goede reclame zijn als iemand ziek zou worden van mijn taarten...
En eigenlijk is het zo gepiept om nieuwe te maken. De mbc die nu in de vriezer zit gebruik ik dan wel een andere keer voor een taart die niet ingevroren hoeft te worden!
Bedankt voor het de antwoorden.
Barbaral schreef:je mag een product wat ontdooid is niet opnieuw invriezen...
Zo is dat
Oh ja, dit geldt niet voor alles volgens mij. Kapsel kan je prima 2 keer invriezen...
Hoe zit dat dan eigenlijk met het invriezen van een kapsel? Ik dacht dat ik wel eens gelezen had dat je die, als de taart helemaal af is, wel opnieuw in mocht vriezen?
Edit: haha, Lilian hierboven had blijkbaar drie minuten eerder dan ik dezelfde gedachte!
Liens schreef:Barbaral schreef:je mag een product wat ontdooid is niet opnieuw invriezen...
Zo is dat
Oh ja, dit geldt niet voor alles volgens mij. Kapsel kan je prima 2 keer invriezen...
dit kan volgens mij echt niet... vlees wat rauw id vriezer gaat, vervolgens ontdooid en bewerkt, dus gebakken, mag wel weer in de vriezer. Kapsel wordt ontdooid en daar gebeurt voor de rest niets mee. Ik zou het risico niet nemen!
Kapsel 2x invriezen:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=144742
En er bestaan wel meer topics waarin gezegd wordt dat het wel kan en dat de bakker dit ook doet...
Ik zou het ook nooit doen, maar als het kan is het prima
Maar, sorry, je gaat toch geen taart maken met rauw ei als deze voor kinderen (zwangeren, ouderen) is bedoeld?
Ik vind het link. En ik zou als moeder eerlijk gezegd, erg boos worden als één van mijn dochters dit te eten krijgt als tractatie.
De intentie is natuurlijk goed, maar neem het risico niet! Het kán echt gevaarlijk zijn.
Maar, sorry, je gaat toch geen taart maken met rauw ei als deze voor kinderen (zwangeren, ouderen) is bedoeld?
Ik vind het link. En ik zou als moeder eerlijk gezegd, erg boos worden als één van mijn dochters dit te eten krijgt als tractatie.
De intentie is natuurlijk goed, maar neem het risico niet! Het kán echt gevaarlijk zijn.
Als je de MBC op de juiste manier maakt ( mbv een thermometer dus) dan is het eiwit niet meer rauw en dus veilig
Mag ik vragen waar je het over hebt?
Waarvoor ik een nieuwe lading mbc heb gemaakt? Weet Yakefrank dan waar ik die mee heb gemaakt?
Denk dat ze een 'beetje' voorbarig is met haar uitspraken...
Taartenmarie schreef:Liens schreef:Zo is dat
dit kan volgens mij echt niet... vlees wat rauw id vriezer gaat, vervolgens ontdooid en bewerkt, dus gebakken, mag wel weer in de vriezer. Kapsel wordt ontdooid en daar gebeurt voor de rest niets mee. Ik zou het risico niet nemen!
kapsel is ook niet zo bacteriegevoelig als vlees en zuivel, ik heb wel eens een kapsel eruit gehaald (in plastic) en weer teruggedaan en daar was niks geks mee...
Ik snap dat het lukt, maar als je serieus bezig bent met voedsel en dat ben je indien je voor anderen bakt, vries je iets niet twee x in... je kunt het navragen bij iedere kok in de horeca...
in het geval van kapsel heb ik het aan 5 mensen nagevraagd (school en werk) en iedereen zei dat t wel kon maar dat t ms wat droger zou worden..
meestal doe ik het ook niet maar op mn werk heb ik dat wel eens moeten doen omdat ik me verkeken had op tijd enz.
en hoe zit dat dan met ijstaart volgens jullie? want daar zit ook biscuit in...
in het geval van kapsel heb ik het aan 5 mensen nagevraagd (school en werk) en iedereen zei dat t wel kon maar dat t ms wat droger zou worden..
meestal doe ik het ook niet maar op mn werk heb ik dat wel eens moeten doen omdat ik me verkeken had op tijd enz.en hoe zit dat dan met ijstaart volgens jullie? want daar zit ook biscuit in...
Hoi,
Nooit opnieuw invriezen!
Twee maal invriezen betekent ook twee maal ontdooien en opwarmen. Tijdens dit proces zal het aantal bacteriën uiteindelijk zeer sterk zijn toegenomen met alle extra risico’s op een voedselvergiftiging van dien. Daarnaast verliest een product bij ontdooien vocht waardoor het indroogt. Bij een tweede keer ontdooien gebeurt dit nogmaals wat de kwaliteit zeker niet ten goede komt.
Zie ook deze link waarin dit uitgebreid wordt uitgelegd:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse … rt_id=2894
en bavarois dan, dat moet je ook in de vriezer doen wil je het stevig krijgen maar zit je alsnog met je kapsel wat er dan 2x ingaat..
en bavarois dan, dat moet je ook in de vriezer doen wil je het stevig krijgen maar zit je alsnog met je kapsel wat er dan 2x ingaat..
Hoi,
Bavarois kun je ook laten opstijven in de koelkast.
ja dat weet ik maar dat snijd nogal vervelend vandaar de vriezer...
Waarvoor ik een nieuwe lading mbc heb gemaakt? Weet Yakefrank dan waar ik die mee heb gemaakt?
Denk dat ze een 'beetje' voorbarig is met haar uitspraken...
Je doet toch eieren in je mbc? Dat is op zijn zachts gezegd gewoon link ivm salmonellagevaar. Natuurlijk kan het goed, als je de eieren goed verwarmt, maar je thermometer zal maar net even wat afwijken...
Het is echt niet slecht bedoeld, het komt er misschien wat rottig uit, maar je kan het risico m.i. niet nemen.
Yakefrank, ter geruststelling: de nieuwe lading mbc die ik voor de betreffende taart heb gemaakt, heb ik gemaakt met eiwitpoeder...
Maar evengoed sta ik volledig achter mijn, met vers (niet rauw!) eiwit, gemaakte mbc.
Ik was de eieren voordat ik ze gebruik (salmonella zit in de ontlasting van kippen en daarmee dus meestal aan de buitenkant op de schaal) en verhit de eiwitten tot de juiste temp met een thermometer.
Bij Royal Icing is het een ander verhaal. Dat zijn idd rauwe eiwitten en dit zou ik dus ook niet gebruiken.
Ik voelde me idd een beetje beledigd door jouw bericht. Alsof ik niet weet waar ik mee bezig ben. En dat voelt niet fijn.
Voor wat betreft het biscuit 2x invriezen... ik ga de vraag voorleggen aan een van de docenten van mn koksopleiding want ik wil nu voor eens en voor altijd weten hoe het zit.
To be continued...
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » MBC 2x invriezen?