1

Onderwerp: Help mijn taart blijft vochtig worden

Vanavond geven mijn ouders een groot feest om hun 'samen 100' te vieren. Nu heb ik een stapeltaart gemaakt en wil ik er linten omheen doen, maar de taart blijft maar vochtig worden. Steeds afdeppen helpt niet, want het vocht blijft terugkomen. zo kan ik de linten er niet omheen doen, want daar komen vieze vlekken doorheen. Kan iemand mij helpen?????? :s  :s  :s

2

Re: Help mijn taart blijft vochtig worden

Bedoel je met 'vochtig worden' dat er condens op de buitenkant komt? Wellicht dan op een koele plek met een ventilator erop? Pas wel op voor stof!! Misschien iemand anders nog een tip?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Ja, de marsepein wordt steeds vochtig en vooral aan de zijkanten. Bovenop is het (uiteraard, want daar hoeft geen lint tegenaan...) wel droog..

4

Ik heb geen ervaring met marsepein, gebruik altijd fondant. Last van condens heb ik eigenlijk alleen als ik een taart moet ontdooien.... de condens ontstaat door de temperatuursverschillen. Ontdooien doe ik in een niet te koude koelkast en dan is het een kwestie van AFBLIJVEN!!
De condens trekt -bij mij- dan vanzelf weer weg. Ik weet niet hoeveel tijd je nog hebt??

Misschien een tochtige koele plek zoeken? Wellicht je koelkast uitruimen  O-)

5

Helpt het misschien als ik er een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel dun laagje marspein overheen doe op de rand waar het lint moet komen?

6

Waarom condenseert het zo erg, waar heb je mee afgesmeerd?

Ik ben benieuwd hoe je het oplost? Wat een ellende :S
Sterkte!

7

Is je vulling misschien aan de zijkant aan het lekken of is het echt condens? Succes ermee

Hoe meer taarten,hoe meer vreugd!

8 Laatst bewerkt door Sandra90 (18-06-2011 17:14)

Het is condens. Het is afgesmeerd met botercreme en het gaat altijd goed. Maar precies bij deze taart dus weer niet.. Kan er niet echt trots op zijn, maar dit is 'm geworden..

http://94.100.122.122/1334950001-1335000000/1334969301-1334969400/1334969371_6_yyJg.jpeg

Ik heb onder de linten waar het echt te nat was gewoon een heel dunne strook marsepein gelegd. De oranje en groene laag (dus de bovenste en onderste) waren wel goed, gelukkig..

9

He gelukkig, ga nu maar lekker feest vieren, je zal zien dat iedereen hem prachtig vindt want dat is ie zeker1

Hoe meer taarten,hoe meer vreugd!

10

Wat een goed idee van dat extra randje!!! Mooie taart!!!!  :thumb: Supergoed opgelost  :thumb:  :thumb:

11 Laatst bewerkt door Sonj@ (19-06-2011 07:47)

Oeps, dat was twee keer....

12

Wat een leuke taart. Het feest is al achter de rug, maar ik reageer nog even, omdat ik nooit last heb van condens, tenzij het extreem warm weer is. Voor zaterdag moest ik 4 taarten maken, bij geen enkele last van condens. Maar de laatste was (net als bij jou) voor de avond. Daaraan heb ik het grootste deel gewerkt op zaterdag tot uur of 16 uur (ik zie ook jou tijd van dit topic) en tot mijn verbazing: heeeeeeel veel condens! Ik vermoed, dat (door de harde buien van die dag???) de luchtvochtigheid heel erg hoog was. Ik heb 'm een tijdje uit de koeling gehad en na een uur was de condens wel aardig weggetrokken. Toen toch weer in de koeling gezet tot 19 uur. Toen ik 'm er uithaalde en naar het feestje bracht, was er helemaal geen condens meer.
Dus voordat je jouw werkwijze zou gaan veranderen: niet nodig, want volgens mij was het gisteren overdag erg luchtvochtig!

Groet, Jolanda

13

hier een taart uit de vriezer gehaald. ding was kletsnat. heb hem van de week gemaakt. echt baal als een stekker. gelukkig ben ik een beginneling en kan ik het daar op gooien en is hij voor mijn moeder.

hoop dat hij heel aan komt. vannacht gaat hij mee in de auto naar disney

14

Ik vind je taart wel leuk geworden hoor ondanks de stress...

Ik heb even een vraagje. Die onderste taart heb je dat er zo opgespoten? Zo niet, hoe het je dat dan gedaan?

15

Teetje schreef:

Ik vind je taart wel leuk geworden hoor ondanks de stress...

Ik heb even een vraagje. Die onderste taart heb je dat er zo opgespoten? Zo niet, hoe het je dat dan gedaan?

Dat heb ik met de sugargun gedaan. Hier heb ik het ook gedaan:
http://94.100.121.246/1266600001-1266650000/1266603201-1266603300/1266603206_6_pxBX.jpeg
http://94.100.114.91/1255100001-1255150000/1255100301-1255100400/1255100305_6_cV5_.jpeg

Maar het is wel megaveel werk en je hebt naderhand geen handen meer over!!!!

16

Ik wil het idd voor een bruidstaart doen. Maar doen doe je eerst sliert maken en dan het vormpje erin maken en dan plakken?

17

Teetje schreef:

Ik wil het idd voor een bruidstaart doen. Maar doen doe je eerst sliert maken en dan het vormpje erin maken en dan plakken?

Ik maak inderdaad eerst een sliert. Lengte is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de krul. Daarna leg ik 'm erop en draai ik rondjes. Als het ongeveer goed ligt, rol ik het nog een heeeel klein beetje zodat de mooie ronde vorm erin zit. (Weet eigenlijk niet zo goed hoe ik het uit moet leggen :P) Maar het is wel echt gigigantisch veel werk. Met die blauwe taart ben ik bijna 2 uur bezig geweest. En je krijgt er HEEL zere handen van :P

18

Nou nieuwe uitdaging hahaha. De bruid wil structuur mat dus doen we dat. maar ga dit zeker een keer proberen.

thanks

19

Sandra90 schreef:
Teetje schreef:

Ik maak inderdaad eerst een sliert. Lengte is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de krul. Daarna leg ik 'm erop en draai ik rondjes. Als het ongeveer goed ligt, rol ik het nog een heeeel klein beetje zodat de mooie ronde vorm erin zit. (Weet eigenlijk niet zo goed hoe ik het uit moet leggen :P) Maar het is wel echt gigigantisch veel werk. Met die blauwe taart ben ik bijna 2 uur bezig geweest. En je krijgt er HEEL zere handen van :P

als je je marsepein heeeeel goed soepel kneedt en er wat crisco door doet gaat het zonder moeite eigenlijk....

20

monique2510 schreef:
Sandra90 schreef:
Teetje schreef:

als je je marsepein heeeeel goed soepel kneedt en er wat crisco door doet gaat het zonder moeite eigenlijk....

ik moet inderdaad zeggen dat die marsepein wat steviger was. Ik heb het later nog een keer gedaan voor haren en toen had ik een nieuw pak marsepein. Dat ging veel soepeler..