1

Onderwerp: even hulp nodig met meringue botercreme

Wie kan mij precies de afwegingen vertellen van het recept met eiwitpoeder?

Ik kan steeds maar niet vinden hoe je precies meringuecreme kan maken met eiwitpoeder.
Want het lijkt mij dat je eiwitpoeder niet hoef te verwarmen???

Ik ben niet zo goed met afwegingen enzo, vandaar dat ik vraag of iemand voor mij kan vertellen hoeveel ik van wat nodig heb.

Alvast vriendelijk bedankt voor het helpen.

Groetjes Christa!

Re: even hulp nodig met meringue botercreme

Kijk even bij deze onderwerpen:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/se … 2143773946

(eiwitpoeder en mbc als zoektermen ingevuld...)

Life is what you bake it.

3

Ik heb 'm gisteren nog gemaakt, in de verhouding 1:2:3 (zoals ik hier laatst over getipt was...) Ik ben uitgegaan van 250 gram boter (da's makkelijk: 1 heel pakje)

Ik heb eerst 15 gram eiwitpoeder met 90 gram water vermengd en een uurtje laten staan. Daar heb je dan 83 gram uiteindelijk van nodig.

Verder is de verhouding dan:
83 gram eiwit + 166 gram suiker + 250 gram boter. Dit geeft naar mijn idee de perfecte mbc, en niet te zoet.

Ik verwarm het eiwit wel au-bain-marie, samen met de suiker tot het goed heet is en de suiker opgelost is. Ik heb geen suikerthermometer, dus da's een beetje een gok.
Als dat klaar is dan de kom onder de Kenny en dan 10 minuten mixen. Daarna beetje voor beetje de boter erbij mixen.

Bij elke gelegenheid taart......tot het je neusgaten uitkomt.......

4

Taartenmarie schreef:

Kijk even bij deze onderwerpen:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/se … 2143773946

(eiwitpoeder en mbc als zoektermen ingevuld...)

ik probeer het even bij de zoekmachine....de link doet het niet.

Ik begrijp dus dat ik de eiwitpoeder met water moet verwarmen????
dan snap ik het dus..... ik dacht namenlijk dat je eiwitpoeder niet hoefde te verwarmen.
Maar het moet natuurlijk wel veilig zijn!

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!!!

Groetjes Christa!

5

Ik volg het even mee, vroeg me hetzelfde af

"Beauty is in the eye of the beholder"
                            Lieve groetjes, Miranda (Mirzan)

6

Ik meng het eiwitpoeder met gewoon koud water en laat het dan een uurtje staan.

Daarna doe ik dat mengsel samen met de suiker in een kom en verwarm ik dat onder regelmatig kloppen au-bain-marie totdat het heet is en de suiker opgelost is.

Daarna ga je het in de keukenmachine op hoge snelheid mixen in zo'n 10 minuten. En weer daarna de stukjes boter erdoor kloppen.

Bij elke gelegenheid taart......tot het je neusgaten uitkomt.......

7

Het eiwitpoeder wat je aanlengt met water om dus weer een 'heel' eiwit te krijgen hoef je niet te verwarmen ivm bacteriën. Dit is in principe al veilig.
Maar om uiteindelijk je eiwitschuim te maken moet je het wel samen met de suiker verwarmen(zodat je suiker oplost), maar dat doe je pas als je poeder omgetoverd is tot 'heel' eiwit.   :)

8

ooooooh, nu snap ik het.....ik ga het proberen!

Groetjes Christa!

9

Ik lees even mee omdat ik deze variant van botercreme ook graag wil maken en niet met eieren aan de slag durf te gaan ivm zwangerschap. Eiwitpoeder lijkt me een goede vervanger....maar....waar vind ik dit? hebben ze dit in de supermarkt? (en waar ligt dit dan ergens bij)?  :o

10

in de webshops hebben ze het iig :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

HELP ik heb het net gemaakt, helemaal mislukt...

ik heb nu de nieuwe roomboter van AH euroshopper gebruikt, hele zachte boter. ligt het daaraan?

(normaal nooit problemen en gebruikte ik de zuivelhoeve, maar die is er niet meer :s )

ik heb 1:2:3 gemaakt, maar het blijft superzacht, kan er echt geen toef mee maken.... hij is wel lekker satijnachtig, dus ik kan het eventueel als vulling gebruiken, maar afsmeren, toeven en dijkjes,  :nooo

I never met a calorie I didn't like....

12

Als het gemixt is is het altijd vrij dus (bij mij ook) maar als je het even in de koelkast doet dan stijft het gewoon op en wordt het minder zacht

13

Mijn ervaring is, dat je even wat langer moet doorkloppen..op een gegeven moment gaat het "klonteren" en wordt het een stevig geheel. Ik mix de boter op lage snelheid er doorheen, daarna laat ik hem op hoge snelheid toch nog zeker een minuutje of twee doorkloppen.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

bedankt :thumb: , ondertussen is het goed gekomen, en is de taart afgesmeerd in de koelkast, maar toch, het lijkt wel of deze boter toch anders wordt.

ik heb de hele soep in de koelkast gezet, laten stijven en daarna nog geklopt, toen werd het beter gelukkig..

toch die ruitjesboter maar eens proberen...

I never met a calorie I didn't like....

15

taartenprinsesje schreef:

HELP ik heb het net gemaakt, helemaal mislukt...

ik heb nu de nieuwe roomboter van AH euroshopper gebruikt, hele zachte boter. ligt het daaraan?

(normaal nooit problemen en gebruikte ik de zuivelhoeve, maar die is er niet meer :s )

ik heb 1:2:3 gemaakt, maar het blijft superzacht, kan er echt geen toef mee maken.... hij is wel lekker satijnachtig, dus ik kan het eventueel als vulling gebruiken, maar afsmeren, toeven en dijkjes,  :nooo

Hier precies hetzelfde, ik neem deze boter nooit meer! Het werd helemaal glazig en hartstikke zacht. Terwijl mijn mbc anders altijd prima was (ook met de Zaansehoeve boter).

Life is what you bake it.

16

hm.. Ik ga hem van de week ook voor het eerst met de euroshopper boter maken. Ik had ook altijd zaanse hoeve en die pas perfect.

Is het echt een verschil? Misschien dan toch maar even andere boter scoren aangezien het voor een opdracht taart is.  :/

Ik vind de Euroshopper boter ook niet fijn. Ik gebruik altijd de ruitjesboter om te vullen, en de Zaanse Hoeve kocht ik speciaal voor de 1:1, deze werd zo lekker stevig. De Euroshopper is totaal anders, dus vanaf nu gebruik ik alleen nog de ruitjesboter.