1 Laatst bewerkt door Vlinderbloem (17-06-2011 15:33)

Onderwerp: Mudcake: invriezen of koelkast?

hoi,

Voor vaderdag ben ik een mudcake aan het maken, of tenminste: ik ben bezig met de voorbereiding ervan. Ik heb vandaag de vulling gemaakt (after eight) en de ganache. Deze staan nu allebei in de koelkast. Nu is het plan om morgenochtend de taart te bakken en 's middags/'s avonds te vullen. Kan ik hem daarna gewoon weer in de koelkast zetten voor zondag? Of moet ik hem dan invriezen? Maar dan moet ik hem er zondagochtend weer uithalen. Is 'ie dan wel op tijd ontdooid? Ik neig naar de koelkast maar ik weet niet wat de room in de ganache en after eightvulling dan doet. Dilemma's dilemma's! Kan iemand zijn licht op deze zaak laten schijnen?  :)

2

Re: Mudcake: invriezen of koelkast?

Het is zondag vaderdag!
Het is echt niet nodig om je taart in te vriezen hoor! die blijft echt wel een dagje goed :D zeker de cake, die blijft wel een aantal dagen lekker  :9

Thanks Tessa!

Nou hij staat erin hoor. Pfieuw, ben ik nou de enige die dat superspannend vind? Er zijn in het proces van een taart maken een aantal van die zweet-momenten, herkennen jullie dat? Het op tijd bij elkaar doen van de ingredienten, het in de oven zetten, het uit de vorm halen en snijden en het bekleden. Echt een zware bevalling soms.  ;)

Hij is er nu uit, maar hij is toch iets omhoog gekomen waardoor ik hem straks niet goed kan omkeren. Moet ik de bolling/punt er dan afsnijden?

6

Je moet hem net als biscuit op zijn kop zetten...
Wat in je bakpan de onderkant was word nu de bovenkant. Hij is dan ook gelijk mooi strak. Als je bolling toch te erg is kan je er inderdaad wat vanaf snijden... (en gelijk even testen of hij lekker is ;) :9 )

Tessa92 schreef:

(en gelijk even testen of hij lekker is ;) :9 )

Vooral dit vind ik een zeer bruikbare tip!  ;)

Hij heeft er heeeeeel lang over gedaan om af te koelen en nu is dus de vraag: moet ik hem in de koelkast zetten of moet ik hem in mijn taartdoos luchtdicht bewaren? Er is nog niets mee gebeurd, niet gevuld en niet afgesmeerd. Hij staat nu in de koelkast maar ik twijfel of dat wel goed is. Wordt 'ie dan niet droog?  :think:

9

Cake word zomaar niet droog hoor! et bevat veel meer vet dan biscuit waardoor hij ook veel langer lekker blijft! In Engeland / Amerika bakken ze een cake ongeveer een week (!!!) van te voren.

Zelf bewaar ik mijn cake / biscuit altijd in een pedaalemmerzak gewoon op kamertemperatuur. Zeker niet in de koelkast. Nergens voor nodig en hij droogt door de koelkast eerder uit. Het is alleen nodig om je taart in de koeling te zetten als er een houdbare vulling in zit ;)

10

Bedankt voor jullie reacties, hij staat inmiddels gevuld, afgesmeerd en gedecoreerd weer in de koelkast (after eight vulling) EN in de taartenparade.  ;)

11

Ik zal eens even snel in de parade gaan kijken dan  :+