1

Onderwerp: ik vraag me gewoon even af...

hoe het komt dat mijn eerste taarten beter lukten qua bakken dan nu, nu ik wat meer ervaring heb?  :think:
eerst waren ze mooi hoog en vooral recht!
en nu zijn ze zo:

http://i139.photobucket.com/albums/q306/sandra_van_overeem/054.jpg?t=1308057512

http://i139.photobucket.com/albums/q306/sandra_van_overeem/055.jpg?t=1308057556

ja.. nog steeds wel hoog, maar dit is een 20 cm, maar zodra ik een grotere vorm heb, wordt ie niet zo hoog, maar dan weer (meestal) recht.
ik weet niet zo goed wat ik doe waardoor het mis gaat...

en... ik vroeg me nog iets af.
hoe doen jullie dat met stapel (bruids) taarten die wat meer gedecoreerd zijn...?
decoreer je ze eerst om ze later te stapelen?
maar hoe stapel je ze dan, dan kan je ze toch niet meer "vastpakken" ?
of stapel je eerst en decoreer je ze dan?
en hoe koel je dat dan?

nou ja... dat vroeg ik me dus af... :D
ik hoop dat ik dit allemaal vraag in de juiste rubriek, anders hoor ik het graag!

bedankt voor eventuele antwoorden!

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

2

Re: ik vraag me gewoon even af...

Hallo Chocotoetje,

Hoe hoog staat de temperatuur van je oven? Ik zou beginnen op 150°C en daarna opbouwen tot 175°C. Op de foto is te zien dat hij aan één kant, de hoge kant dus, 'openscheurd' en dan verder opkomt. Om dit te voorkomen kan je dus beter beginnen met op 150°C te bakken zodat er nog geen korst opkomt en hij vrij kan opkomen. Snap je een beetje?

Voor stapeltaarten bekleed ik de taarten voordat ik ze stapel. Daarna de rest van de decoratie erop.

Hoop dat je hier iets aan hebt!

Groetjes Peggy

Workshops en taartbenodigdheden: www.Cakexclusive.be Webshop:www.cakexclusiveshop.be

3

thnx peggy,

met die oventemperatuur ben ik dus nog een beetje aan het vogelen, want mijn eerste taarten bakte ik dus op 1 temp. en dat ging goed.
en toen ben ik (na lezen hier) met oplopende temp. gaan bakken.
en dat werd er dus niet beter op.
dus ben ik weer naar 1 temo gegaan, en nu weet ik t dus niet meer :D

en wat betreft t stapelen...
hoe zet je dan een 2 (of 3e enz.) gedecoreerde laag op de 1e?
en bedoel ik... hoe pak je m vast?
want als je hem aan de zijkant vasthoud druk je toch je decoraties plat?

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

4

chocotoetje schreef:

thnx peggy,

met die oventemperatuur ben ik dus nog een beetje aan het vogelen, want mijn eerste taarten bakte ik dus op 1 temp. en dat ging goed.
en toen ben ik (na lezen hier) met oplopende temp. gaan bakken.
en dat werd er dus niet beter op.
dus ben ik weer naar 1 temo gegaan, en nu weet ik t dus niet meer :D

en wat betreft t stapelen...
hoe zet je dan een 2 (of 3e enz.) gedecoreerde laag op de 1e?
en bedoel ik... hoe pak je m vast?
want als je hem aan de zijkant vasthoud druk je toch je decoraties plat?

De cakelifter kopen ( hier bij de hebshop)  :Y  :Y
kan zelf niet zonder !!

Groetjes Ellen

Taart groetjes Ellen

5

Chocotoetje,

Het was mss wat onduidelijk geschreven, maar ik bedoel dus eerst bekleden, dan stapelen, inderdaad met een cakelifter of gewoon op je hand (zo doe ik het) zetten, en pas als ze gestapeld zijn verder decoraties aanbrengen.

Hoop dat het nu duidelijker is?

Groetjes

Workshops en taartbenodigdheden: www.Cakexclusive.be Webshop:www.cakexclusiveshop.be

6

ik heb idd een cakelifter, maar ik ben bang dat ik de laag eronder ermee beschadig.
of dat ik m niet mooi in het midden heb staan ofzo...

eerst bekleden dat begrijp ik... maar hoe kan je nou koelen als je al gestapeld heb?
stel je hebt een 3 laags, met veel decoratie...
dat kost toch tijd, wanneer je dan een vulling hebt die in de koelkast moet heb je toch een probleem, of zie ik dat verkeerd?
ik heb onlangs mijn 1e bruidstaart gemaakt, en die had weinig decoratie, maar ik vond dat ie wel erg lang uit de koelkast was na het stapelen, tot het wegbrengen.

miss toch de koelkast maar gewoon leeg halen als het weer zo ver is, haha!  :lol:

7

chocotoetje schreef:

miss toch de koelkast maar gewoon leeg halen als het weer zo ver is, haha!  :lol:

Dat doe ik dan wel altijd. Ik haal 1 glazen plaat uit de koelkast, dan kan er een stapel van 3 in. Hoger ben ik nog niet geweest..

'Ik taart, jij taart, wij hebben getaart..'
Mijn taarten zie je op www.facebook.com/LotteTaartenzo

8

chocotoetje schreef:

hoe het komt dat mijn eerste taarten beter lukten qua bakken dan nu, nu ik wat meer ervaring heb?  :think:
eerst waren ze mooi hoog en vooral recht!
en nu zijn ze zo:

http://i139.photobucket.com/albums/q306/sandra_van_overeem/054.jpg?t=1308057512

http://i139.photobucket.com/albums/q306/sandra_van_overeem/055.jpg?t=1308057556

ja.. nog steeds wel hoog, maar dit is een 20 cm, maar zodra ik een grotere vorm heb, wordt ie niet zo hoog, maar dan weer (meestal) recht.
ik weet niet zo goed wat ik doe waardoor het mis gaat...
misschien is je oven niet goed (meer)?
en... ik vroeg me nog iets af.
hoe doen jullie dat met stapel (bruids) taarten die wat meer gedecoreerd zijn...?
decoreer je ze eerst om ze later te stapelen?
maar hoe stapel je ze dan, dan kan je ze toch niet meer "vastpakken" ?
of stapel je eerst en decoreer je ze dan?
en hoe koel je dat dan?
ik decoreer de taarten voordat ik ze ga stapelen. Omdat ik vulling gebruik die buiten de koelkast houdbaar is hoeft deze dus niet in de koelkast. Soms stapel ik thuis, soms daar pas
nou ja... dat vroeg ik me dus af... :D
ik hoop dat ik dit allemaal vraag in de juiste rubriek, anders hoor ik het graag!

bedankt voor eventuele antwoorden!

9

hey Esther,

bedankt voor je reactie...
ik hoop (en denk ook niet) dat het aan de oven ligt.
Ik heb een best wel erg goeie oven gekocht toen we hier kwamen wonen, nu 8 jaar oud, die kan nog niet versleten zijn lijkt me...  :think:

en stapel je de lagen dan ook met behulp van een cakelifter?

10

Als je een cake board of dubbel kartonnetje gebruikt met stapelen dan beschadigt de onderkant niet met de lifter en kun je ook nog een beetje schuiven als je niet goed gemikt hebt.
Ik heb hier een aparte koelkast voor de taarten, daar kan een flinke stapel in!

11

denk je er wel aan de stapels te stutten, anders zakt je hele gebouw in ;)