1

Onderwerp: Mislukt boltaartje (biscuit)?

Net heb ik mijn tweede boltaartje gebakken. De vorige keer ging het een beetje mis, dus nu iets langer in de oven, 35 minuten op 150 graden, lang genoeg gemixt, eieren op kamertemperatuur. Het was mooi gerezen en leek helemaal gaar. Ik heb erop gedrukt met mijn hand en het kwam mooi terug.
Dus ik haal het uit de oven, stort het en plof er komt van alles uit de zijkant gelopen...

http://i56.tinypic.com/25u4fgn.jpg

Wat doe ik verkeerd?

2

Re: Mislukt boltaartje (biscuit)?

Tja, toch niet gaar in ieder geval..... Misschien volgende keer proberen te prikken met een sateprikker?

Droog = gaar, nat = paar minuten erbij.

Succes

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Heb je niet met een sate prikker er in gevoeld, volgens mij, had ie er dan nat uitgekomen.
Ik maak ook regelmatig boltaartjes(glazen magnetronschaal van de blokker) en dat gaat prima, ik doe het wel op 180 graden en dan een uurtje, eerst deed ik het ook 35minuten ,maar dat is echt veel te kort. Succes de volgende keer, hopelijk heb je wat aan mijn tips.

4

Hoe groot was je boltaartje? Ik bak mijn boltaartjes, 20 cm, altijd 45 minuten met oplopende temperatuur. Heb wel een gasoven. Ik start altijd, omgerekend, op 140 graden en eindig op 170 graden. De mijne zijn nog nooit mislukt.

Succes voor de volgende keer!

5

De satéprikkers waren op... maar de vorige keer had ik wel geprikt, kwam er schoon uit en toch ook dit resultaat, alleen minder...

Nou ja, morgenvroeg maar weer een nieuwe poging. Vanavond zal ik de buren maar niet aandoen, zolang mixen... ;-)

6

Je hebt in ieder geval geluk dat je het bakpapier er onder hebt liggen.  :D

7

Dit is trouwens in een blandavorm van 20 cm. En in een combi-oven, gewoon op de ovenstand...
Morgen gaat ie er langer in, maar eerst satéprikkers kopen.  :P

8

150 graden is toch wel te weinig.. ik zou minimaal 40 minuten en dan op 160.. en dan eens gaan prikken..  (elke oven is trouwens weer anders, het kan ook zijn dat jouw 150 graden in werkelijkheid maar 145 graden is..)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

9

Bommeltje schreef:

150 graden is toch wel te weinig.. ik zou minimaal 40 minuten en dan op 160.. en dan eens gaan prikken..  (elke oven is trouwens weer anders, het kan ook zijn dat jouw 150 graden in werkelijkheid maar 145 graden is..)

Ik bak wel op 150 gr. en dan ca. 47 min. Bij 45 min. even voelen, als het nog zacht is 2 min. er bij en weer voelen. soms nog 1 of 2 min langer.
Prikken doe ik niet, want dat gaat niet altijd goed. Voelen is mijn devies  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties