1

Onderwerp: Waar ligt dit aan?

Naar aanleiding van een ander topic heb ik een eigen topic geopend. Ik heb al eerder een topic geopend hierover maar het is nog steeds erg, misschien wel erger. Ik bewaar mijn marsepein in folie en in een luchtdichte doos. Ik zorg ook dat ik niet te veel voorraad heb zodat ik verse marsepein heb die vaak nog minstens een half jaar goed is. Ik kneed redelijk lang, vind ik, maar toch lijkt mijn marsepein er te droog uitzien. Ik zal een foto erbij doen zodat jullie weten wat ik bedoel. Ik begin hier echt van te balen en heb steeds minder zin om taarten te bakken  :(
http://www.mijnalbum.nl/Foto-E4GBFKFE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IB6ZYHPS.jpg
Heb het wel vaker met donkere kleuren dan met lichtere.......

2

Re: Waar ligt dit aan?

Welk merk marsepein gebruik je?

3

Zeelandia...... Ik snap niet dat andere hier geen last van hebben  :s

4

Dit is echt niet goed hoor.  :nooo Heb je dit altijd gehad, of alleen met deze lading? Ik zou toch even advies inwinnen bij de winkel waar je het hebt gekocht.

Groetjes San

5

Dit is iets van de laatste tijd (als ik dit in het begin had was ik er waarschijnlijk snel mee gestopt). Het rare is dus dat ik mijn marsepein bij verschillende (web)shops koop. Heb er wel meer last van bij bv de groene kleur dan bij bv de roze.

6

En als je met het kneden, je handen een beetje vochtig maakt onder de kraan? Dat wil nog wel eens helpen.

Groetjes, Angela

7

Angela71 schreef:

En als je met het kneden, je handen een beetje vochtig maakt onder de kraan? Dat wil nog wel eens helpen.

Ja dat zou ik ook doen. Heb dit ook met de witte marsepein van funcakes. De marsepein is dan gewoon te droog en door met vochtige handen je marsepein goed door te kneden totdat het niet meer plakt los je het vaak al op. Soms wordt ook wel crisco gebruikt, maar daar ben ik zelf niet zo fan van.

8

djehr schreef:
Angela71 schreef:

Ja dat zou ik ook doen. Heb dit ook met de witte marsepein van funcakes. De marsepein is dan gewoon te droog en door met vochtige handen je marsepein goed door te kneden totdat het niet meer plakt los je het vaak al op. Soms wordt ook wel crisco gebruikt, maar daar ben ik zelf niet zo fan van.

Sterker nog.....ik heb soms een plantenspuit naast mijn werkblad staan waar ik dan mijn marsepein een beetje (veel) vochtig mee maak. Ik heb ook al gedacht dat ik mijn marsepein misschien verkeerd bewaar, waardoor het uitdroogt. Maar volgens mij doe ik hetzelfde als iedereen. Wikkelen in huishoudfolie en dan in een bak, die erg goed afsluit en ik zelfs vacuüm kan afsluiten door de deksel goed aan te duwen en dan de vier kleppen dichtdruk.

9

Folie droogt uit omdat er gaatjes inzitten..

10

even in de magnetron wil ook nog wel eens helpen, dit doe ik met de witte marsepein

11

etmc schreef:

Folie droogt uit omdat er gaatjes inzitten..

Klinkt logisch.....maar wat is dan het beste?

@peet78: heb ik ook al gedaan...... :s

12

Folie zonder gaatjes bestaat toch ook  :rolleyes:  Misschien een domme opmerking hoor, maar dit gaat er nu even door mij heen...
Verder kan ik je niet helpen hoor, heb dit nog nooit gehad  :nooo

13

ik dacht dat magnetron folie met gaatjes is, en de gewone huishoudfolie zonder....

14

Ik heb het ook wel eens. Zou het niet kunnen dat we tijdens het rollen te hard duwen op de rolstok en de marsepein als het ware uit elkaar duwen?

15

In huishoudfolie zitten géén gaatjes, in magnetronfolie (inderdaad) wél. Heb  het even gecheckt hier.... ;)

16

Raar zelf gebruik ik ook zeelandia en heb dit nog niet eerder mee gemaakt  :think: Jij koopt voorgekleurde? Misschien zelf gaan kleuren?

17

huishoudfolie heeft volgens mij ook gaatjes zij het hele kleine... maar ik merk als ik thuis dingen inpak dat ze dan sneller droog zijn dan op t werk

18

etmc schreef:

huishoudfolie heeft volgens mij ook gaatjes zij het hele kleine... maar ik merk als ik thuis dingen inpak dat ze dan sneller droog zijn dan op t werk

:nooo  Nee hoor; in huishoudfolie zitten geen gaatjes. Het heet niet voor niks VERShoudfolie!  ;)

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

19

ow nou mijn fondant en marsepein drogen iig ook als een gek uit met vershoudfolie

20

Ik doe het gewoon in een boterhamzakje, zonder gaatjes   :+  goed de lucht eruit, dicht knopen en dan in een bakje.  Geen problemen met uitdrogen hoor   :)

21

Ik had het laatst ook, maar nu ik hier lees over huishoudfolie denk ik dat dat bij mij wel de oorzaak was..

Voorheen had ik mooie zip zakjes, maar die waren op, en toen heb ik het in huishoudfolie verpakt.. Maar toen ik het ging gebruiken was het al aardig uitgedroogd.. ik heb echt het buitenste eraf gesneden...

Hier dus geen huishoudfolie meer! :nooo

22

Ik heb dat wel heel erg met de voorgekleurde rood en zwart, dat vind ik een crime om mee te bekleden, maar met zeelandia heb ik dit niet.

Alles goed???? nee 3 fout

23

Misschien een gekke vraag, maar kan het aan je kleurstoffen liggen? Of heb je het ook met blanke marsepein..??

'Ik taart, jij taart, wij hebben getaart..'
Mijn taarten zie je op www.facebook.com/LotteTaartenzo

24

@tuurtje:  :think:  ik duw idd wel eens te hard..... ga ik in de gaten houden

@wjanzen: ik kleur al mijn marsepein zelf, behalve de witte en zwarte.

@lotte: een paar maanden heb ik al eens een topic hierover geopend en toen dacht ik ook dat het aan de kleurstof lag. Dat deze misschien wel te oud was. Hier ook veel reacties op gehad. Kan zou gauw het topic niet vinden  :o

De zipzakjes heb ik in huis, ga ik toch eens proberen en vergelijken  :Y

25

Even een update.....
Nu pas weer een taart gemaakt en heb heel rustig en voorzichtig, zonder te veel kracht, de lap uitgerold. Ik had geen gaatjes! Ja, hele kleintjes maar deze waren eigenlijk bijna niet te zien, alleen wanneer je goed keek. De kleur van de marsepein was azuurblauw van Wilton. Nou moet ik er ook bijvertellen dat ik bij de Lidl een tijdje geleden een vacuüm/seal-apparaat heb gekocht waarin ik dus de, al gekleurde, marsepein heb bewaard.
Nou maar hopen dat het bij alle kleuren (bv bruin en donkergroen) werkt......