Onderwerp: reliefroller!
heel lang geleden eens gelezen hier over een tip om zelf reliefroller te maken en uitgeprobeerd,vind het zelf wel erg leuk,pvc-buis met foamstickers
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » reliefroller!
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
heel lang geleden eens gelezen hier over een tip om zelf reliefroller te maken en uitgeprobeerd,vind het zelf wel erg leuk,pvc-buis met foamstickers
Ziet er erg leuk uit en voor een dummie zeker een heel leuk idee.
Denk je er wel om dat een pvc buis (de stickers weet ik niet) niet geschikt is voor gebruik met voedingsmiddelen
Ziet er erg leuk uit en voor een dummie zeker een heel leuk idee.
Denk je er wel om dat een pvc buis (de stickers weet ik niet) niet geschikt is voor gebruik met voedingsmiddelen
als de pvc-buis nieuw is uit de winkel en je deze alleen gebruikt voor dit kan het geen kwaad toch?en de buis raakt het fondant niet door de foamstickers en het zijn nieuwe foamstickers
Een pvc buis is niet voedingmiddelen geschikt omdat het materiaal wat er ervoor gebruikt is stoffen bevat die niet goed voor je zijn. Dus ook niet nieuw.
De foam stickers ken ik niet maar je zou dat op de verpakking moeten kunnen zien.
De buis raakt evengoed de fondant op de vlakke stukken.
Ik weet dat ik hier erg muggezifterig over ben maar de taart wordt door iedereen gegeten, ook misschien door mensen met een wat zwakkere gezondheid en ik vind dat je daar voorzichtig mee moet zijn.
Het zou natuurlijk wel prima zijn om te gebruiken voor onderdelen die alleen voor decoratie zijn zoals een onderbord of een strik, of een dummie. (Bv als je een stapel maakt waarbij alleen bv de onderste een echte taart is en de bovenste een dummie)
Een pvc buis is niet voedingmiddelen geschikt omdat het materiaal wat er ervoor gebruikt is stoffen bevat die niet goed voor je zijn. Dus ook niet nieuw.
De foam stickers ken ik niet maar je zou dat op de verpakking moeten kunnen zien.De buis raakt evengoed de fondant op de vlakke stukken.
Ik weet dat ik hier erg muggezifterig over ben maar de taart wordt door iedereen gegeten, ook misschien door mensen met een wat zwakkere gezondheid en ik vind dat je daar voorzichtig mee moet zijn.
Het zou natuurlijk wel prima zijn om te gebruiken voor onderdelen die alleen voor decoratie zijn zoals een onderbord of een strik, of een dummie. (Bv als je een stapel maakt waarbij alleen bv de onderste een echte taart is en de bovenste een dummie)
vind het inderdaad beetje muggezifterij,de buis raakt het fondant echt niet,maar heb het al aangepast,had nog een deegroller liggen
Hallo
Wat een leuk idee, en jammer dat het gelijk onderuit gehaald wordt, dat het negatief benaderd wordt, ik denk inderdaad dat de buis het fondant niet raakt, volgens mij heb ik het al eens in een ander forum gelezen dat dit uitgeprobeerd is. En wat denk je, is wel goed voor de portemonnee.toch?
Werken met eten blijft altijd risicovol, wat je ook gebruikt.
Leuk idee!!
Ik snap Mireille wel... ik zie ook dat er wel eens workshops (door bedrijven?!) worden gegeven met pvc/sanitair buizen... met de mededeling.. ze zijn goed schoongemaakt hoor...
Dat kan er bij mij niet in.. pvc/sanitair buizen zijn niet bedoelt om eten mee te bereiden dus dat doe je, mijns inziens, dan ook niet... zeker niet als het gaat om het bereiden van eten van een ander..
Ik denk dat we ook allemaal gek staan te kijken als een kok ons eten roert met een nieuw stuk gereedschap uit de bouwmarkt..
Wat een superleuk idee. Ga het ook gelijk (nou ja binnenkort dan he ) eens proberen (ligt nog een enorme bak met foamstickers......)
Je kan misschien wel magnetronfolie tussen roller en fondant/marsepein doen
precies, of huishoudfolie. Werkt perfect weet ik uit ervaring en probleem van hygiene is dan meteen opgelost. Succes!
Zo dat is een fijne tip, kun je toch goedkoop een relief roller maken,
gelukkig is het zo opgelost,gewoon folie ertussen.........
heel tof id!!!! ga ik ook eens proberen.
en dat gedoe over pvc buizen. ONZIN! Er zijn er zat die ze gebruiken, ik ook en er is nog niemand ziek van geworden!
Goed en supersnel idee, ook als je iets persoonlijks wilt maken en je hebt er de stickers voor.
Leuk idee!
En heb ook goed originele workshops gevolgd hier uit de buurt, met pvc rollers! Niks aan de hand hoor!
Wat een snelle en leuke manier om een mooi relief te maken. De waarschuwing alert te zijn mbt voedselveiligheid is natuurlijk altijd prima, maar ik kan me heel slecht voorstellen dat je echt ziek wordt omdat je met een pvc roller 1 keer over je fondant rolt. Ik denk dat ik meer schadelijke stoffen binnen krijg als ik met mijn kinderen naar school fiets
Pvc buizen zijn niet slecht. Je water stroomt er toch ook door... Kijk maar eens in je keukenkastje of vaatwasser. Of beter nog, vraag het aan een loodgieter.
ja wat een gedoe
je heb een super idee en ga het zeker eens proberen
en die buizen ik doe het ook zo en ja waat zou ik anders mijn water moeten halen
want in mijn keukenkastje zit ook zo buis
nou ik ga het van de week ook proberen! had nog van die stickers liggen met hardjes, bloementjes, sterren, cijfers en letters dus ik kan me lol op!!!!!
Pvc buizen zijn niet slecht. Je water stroomt er toch ook door... Kijk maar eens in je keukenkastje of vaatwasser. Of beter nog, vraag het aan een loodgieter.
Ja, je afvalwater stroomt erdoorheen. Je water wat je consumeerd komt door koperenwaterleiding binnen. Dus pvc is niet veilig, als je het strikt genomen neemt. Maar ik denk niet dat het echt kwaad kan!
PVC pijp wordt over de wereld zeer veel toegepast om drinkwater door te pompen. Google maar eens op "are PVC pipes safe for drinking water", dan kom je diverse sites tegen waar deze vraag beantwoord wordt.
De redenen waarom men daar soms 'nee' op antwoordt heeft nooit met het product PVC te maken, maar met de verbindingen tussen de stukken pijp. Die moeten gelijmd worden en dat kan een aantal schadelijke gevolgen hebben.
Aangezien de PVC pijp bij het taart-maken niet gelijmd wordt, is dat voorbehoud niet van toepassing.
Er bestaat overigens wel mogelijk risico voor de gezondheid n.a.v. PVC (weten ze nog niet zeker), maar dan die waar weekmakers aan toegevoegd zijn (en dat is bij PVC pijp zeker niet).
Quote van site van VWA: "Voor toepassingen waarbij het PVC rubberachtige eigenschappen moet hebben, worden weekmakers toegevoegd om het materiaal zacht en flexibel te maken. Er worden ook kleurstoffen en andere additieven aan PVC toegevoegd. Deze stoffen en ook andere stoffen waaronder ook losse moleculen vinylchlorde kunnen migreren naar het voedsel, met name naar vette levensmiddelen. Een aantal stoffen kan, vooral op langere termijn, schadelijk zijn voor de gezondheid. "
Als je dan het bijbehorende rapport leest zie je dit:
"PVC wordt gebruikt als materiaal voor bakjes voor vlees en kaas. PVC wordt soms toegepast als fles voor o.a. zuivel.(5) Deze flessen zijn transparant en kleurloos. Weekgemaakt PVC wordt gebruikt als (afdek)folie voor bijvoorbeeld salades, groente, vlees en kaas, in PVC slangen in de zuivelindustrie(5) en als witte kunststof pakking in metalen deksels op glazen potten. PVC folie wordt ook wel “cling film” genoemd. Hierin wordt vrijwel uitsluiten de weekmaker di-(2-ethylhexyl)adipaat gebruikt, die vervolgens kan migreren naar bijvoorbeeld kaas of vet vlees, vis en sauzen.(6-8) Afhankelijk van de hoeveelheid weekmaker in de folie is deze geschikt voor alle levensmiddelen of alleen voor niet-vette producten. In de praktijk wordt met dit laatste vaak geen rekening gehouden.(9)"
Het is dus maar de vraag of de huishoudfolie die zo kwistig gebruikt wordt, wel voedselveilig is voor vette stoffen zoals marsepein!!
zooo wat een hoop informatie!
en nu......alle huishoudfolie de deur uit!!!!
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » reliefroller!