1

Onderwerp: Help, chocolade slaat 'wittig' uit..

Gisteren heb ik de 'varkentjes-in-de-modder' taart gemaakt. Het ging beter dan ik verwachtte, dus ik was ontzettend blij met het resultaat.

Helaas bleek ik te vroeg gejuichd te hebben, want toen ik vanmorgen beneden kwam had de chocolade waar ik de varkentjes in had gezet witte vlekjes. Ik had foto's gemaakt, maar ik krijg ze niet op de computer, dus ik hoop dat jullie me begrijpen.

't Is kookchocolade van Verkade. Heb 'm even een heel klein beetje dik laten worden na het koken en 'm er toen overheen gegoten..

Kan ik hier nog iets aan doen?
Wat kan ik doen om dit in het vervolg te voorkomen?

2

Re: Help, chocolade slaat 'wittig' uit..

verkeerde temperatuur....

3

etmc schreef:

verkeerde temperatuur....

Waarvan? Van de omgeving of van de chocolade?

4

de chocolade...

5

Oke, en daar is niks meer aan te doen?
Bedankt trouwens voor je reactie ;)

6

eh nu niet meer nee... en ik weet verder niet wat de ideale verwerkingstemperatuur van die kookchocolade is maar pure callets van callebaut moet je opwarmen tot 45 graden en dan tableren tot 32 graden of enten. als je chocola de verkeerde temperatuur heeft slaat t heel snel wit uit

7

Ik heb eens gelezen dat je 3/4 van de chocola moet verwarmen/smelten. Dan van het vuur af en de rest (1/4) erdoor roeren. Dan zou je de ideale temperatuur moeten hebben.

8

Ik ben toevallig gisteren naar een chocomuseum geweest..

Dat witte is cacaoboter.. De chocola is te heet gesmolten.. Dat zorgt ervoor dat de cacaoboter zich scheidt van de rest.. En je raad het al.. Cacaoboter is wit!

Geen id wat je er nu nog aan kan doen, wie weet kun je vlak voor het serveren heel even de fohn er op zetten zodat de boter smelt (en weer doorzichtig wordt)?

If it fits in a toaster, i can cook it!

9

Nee dat haalt niks uit...