1

Onderwerp: Geboorte Cupcakes/Petit Fours, wie kan me helpen?

Na een aantal avonden zoeken op het forum en de website heb ik zoveel verschillende recepten, ingredienten, versiersels en technieken gezien dat ik de kluts een beetje kwijt ben!

Over een maand is de bevalling van mijn schoonzus gepland, en ik wil haar dan graag verrassen met een etagere met (gevulde) cupcakes of petit fours. Klein detail: Ik heb ze allebei nog nooit gemaakt O-)

Is er iemand die een werkbeschrijving/recept heeft liggen wat bijna niet kan mislukken, van ingredienten tot versieren? Of een tip heeft voor een boek waar alles duidelijk in staat ( heb al in de boekenwinkel gestaan, maar kon het niet echt vinden)? Of eventueel een workshop in de kop van Noord-Holland?

Ik hoop dat iemand me kan helpen :)

2

Re: Geboorte Cupcakes/Petit Fours, wie kan me helpen?

Hoi,

Cupcakes maken kan bijna niet misgaan als je mix van bijv. funcakes koopt, beschrijving op het pak volgen, je vormpjes vullen (als je het op een weegschaal doet worden ze allemaal even groot, wel zo netjes!), bakken. Evt. kun je ze na het bakken vullen met bijvoorbeeld jam of een toefje met een smaakje erop spuiten...

Petit fours zou je makkelijk kunnen maken door brownies in kleine vierkantjes te snijden, maar er zijn ook diverse andere mogelijkheden. Als je de zoekfunctie hier gebruikt kun je zat recepten vinden hiervoor.

Suc6!!

I just love it....!!

3

volgens mij sta je verkeerd dit is om het te showen en ik ziet nix...

heb het gemeld

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

4

Tnx Marije!

@Eefje: we hebben hier show-rubrieken en vraag&antwoord-rubrieken, dat zie je aan de grote oranje balken waar het betreffende onderwerp op staat; Klein&Fijn staat bijvoorbeeld in Show Off.

[MOVE] --> Bakken & Vullen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

de cupcake mix van funcakes is inderdaad heel simpel. kan niet mislukken ... al doe ik wel de temperatuur minder 160C  want anders zijn ze allemaal heeeeel donker :lol:
ook een goede tip is om ze cupcakes in een cupcake bakvorm te bakken.
met papiertjes.. dan zijn ze allemaal netjes even recht en krijg je geen vervormde cakejes.
Succes!!

6

Nog even een aanvulling:

Als je op de bovenkant iets van fondant/marsepein wilt doen wil je w.s. platte cupcakes. Zodra je ze uit de oven hebt gehaald even een dienblad oid erop (paar seconden), dan zijn ze een stuk platter  :Y  en kun je een uitgestoken rondje fondant/marsepein erop doen en dat weer versieren met iets babyachtigs. Insmeren met jam/lemoncurd oid en dan muisjes erop is ook leuk natuurlijk....

I just love it....!!

7

@Mamalein: Ik lees over wegen...hoeveel doe je dan ongeveer in zo'n cupcake?

8

Als ik de standaard wilton/oetker vormpjes gebruik doe ik er 40 gram in, dan zijn ze mooi van maat...

I just love it....!!

9

Ha, fijn...hartstikke bedankt.
Vul jij ze met een ijslepel of zoals ik iemand een keer hoorde zeggen met een spuitzak?

10

Ik vulde ze altijd met 2 lepels, maar heb vorige week een ijslepel bij de Xenos gehaald (met zo'n heen en weer schuifgeval...) en dat werkt stukken fijner...anders knoeide ik wat aan, op het bakblik ed....dat is verleden tijd.

11

Ik doe het vaak met theelepels, omdat die kleiner zijn ga je er niet zo snel naast. 1 schep ik vol en met de andere schraap ik het eraf, 2-3 keer en dan heb je al 40 gram.

I just love it....!!

12 Laatst bewerkt door Eefje1 (16-02-2011 11:59)

Bedankt voor deze tips!!
Ik ga deze week de mix bestellen zodat ik ze in ieder geval alvast een keer kan maken.

Voor het versieren, wat is dan handiger; fondant of marsepein, en wat is het verschil? OF moet ik deze vraag dan weer onder decoreren stellen?

13

Fondant is zoeter...op suikerbasis.
Marsepein is op basis van noten...vinden wij lekkerder.
Ik vind marsepein zelf makkelijker te verwerken.

Ik heb wel eens begrepen dat voor boetseren een combi van die 2 weer goed is maar daar heb ik nog niet echt ervaring mee.
Mijn bouwseltjes zijn nog maar klein en daar was de marsepein prima voor.

14

http://www.2bitsmedia.nl/babykoekjes/recept.html

eenvoudig maar erg lekker!

15

ik zou ook even de bakpapiertjes testen, daar zitten grote verschillen tussen. Sommige merken laten namelijk los!
Zelf heb ik goede ervaringen met de papiertjes van House of Marie.

En als je ook iets anders wilt uitproberen, je kunt ook de cupcakes besmeren met botercreme en ze dan in de gekleurde muisjes dopen, simpel en makkelijk en de muisjes worden niet zacht!
zie ook:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=143893

16

Esther1968 schreef:

ik zou ook even de bakpapiertjes testen, daar zitten grote verschillen tussen. Sommige merken laten namelijk los!
Zelf heb ik goede ervaringen met de papiertjes van House of Marie.

En als je ook iets anders wilt uitproberen, je kunt ook de cupcakes besmeren met botercreme en ze dan in de gekleurde muisjes dopen, simpel en makkelijk en de muisjes worden niet zacht!
zie ook:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=143893

Of nog simpeler, besmeren met witte chocoladepasta en dan in de muisjes dopen!

Groetjes,
Michelle

17

Ja inderdaad, Funcakesmix voor cupcakes  :Y
Waar woon je?

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591