1

Onderwerp: afkoelen taart

Ik ben biscuit aan het bakken in een springvorm.
Meestal haal ik het kapsel als het klaar is uit de oven, stort het omgekeerd op een rooster en haal de ring eraf. De 'bodem' laat ik nog even zitten tot hij wat afgekoeld is. Nu heb ik soms dat bij het afhalen van de rand er toch wat breekt, en ook bij het afhalen van de bodem.
Kan je eigenlijk het kapsel op zijn kop in de vorm laten staan tot hij volledig afgekoeld is? Heb je dan minder kans op scheuren? Of gaat het kapsel dan verder garen (dus te hard worden) omdat het nog in een hete vorm zit?

2

Re: afkoelen taart

Tja, goeie vraag, ik haal zelf altijd gelijk de vorm eraf. Ik bedenk wel altijd eerst mijn hele vorm met bakpapier. Als ik dan de vorm eraf haal blijft het bakpapier op het kapsel zitten, maar dat kun je er dan voorzichtig afhalen, waardoor er bij mij eigenlijk nooit wat van het kapsel afbrokkelt.

Lieve groetjes!!
Kim

3

Liever niet laten afkoelen in de vorm  :nooo
Je vocht kan dan niet weg, je biscuit zou juist weer vast(er) kunnen gaan zitten in de vorm...

Beter meteen uit de oven storten. Wat ikzelf vaak doe is 'een beetje 'heen-en-weer-schudden' met de vorm met het biscuit er nog in, dan komt hij alvast los. En dan tjoep zo eruit!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

4

Als hij toch aan de rand plakt terwijl je hem direct uit de oven stort is de rand wellicht toch niet goed ingevet geweest, Na het invetten bestuiven met meel, of cake release van wilton gebruiken of je rand bekleden met bakpapier is een goede oplossing.

Je bodem inderdaad meteen verwijderen, anders ontstaat er condens en gaat je taart 'soppen'..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!