1

Onderwerp: ingevroren scones: hoe lang bewaren?

Hallo allemaal,

Ik ga 2 juli trouwen en 's middags hebben we een high tea. Ik wil een paar dingen zelf maken; scones en carrotcake. Ik wil ze allebei invriezen en dan de avond van tevoren uit de vriezer halen en dan nog even in de oven oppiepen.

Mijn vraag is hoe lang je scones kunt bewaren in de vriezer. Ik heb dit weekend tijd, als ik de scones 3 weken in de vriezer bewaar, zijn ze dan nog wel lekker over drie weken? Hetzelfde geldt voor de carrotcake. Iemand ervaring of tips?

Dank jullie wel!

Groetjes, Elise

2

Re: ingevroren scones: hoe lang bewaren?

mijn worteltjestaart was na 4 weken in de vriezer nog heerlijk. Maar worteltaart (of carrotcake) bevat vrij veel vocht en dat gaat meestal wel goed.
Persoonlijk zou ik scones niet invriezen. Ik vind dat ze vrij snel uitdrogen in de vriezer. Het mooist zou zijn als je ze de dag van tevoren maakt en dan bewaart in een plastic zak.

3

dank je wel! Ik denk dat ik de worteltaart dan morgen wel ga maken en dat ik dan nog wacht met het maken van de scones. Een dag van tevoren bakken gaat niet lukken, maar dan ga ik de vriestijd zoveel mogelijk verkorten. Scones maken is ook weer niet zo veel werk!

4

Wat je zou kunnen doen met de scones is ze maken, maar niet afbakken! Dan invriezen en dan als je ze nodig hebt gewoon afbakken (bevroren in de oven)!
Werkt super en je hebt hardstikke verse scones!! ;)

5

Ohh scones zijn zóó lekker!
Met clotted cream en jam! Bij de tearoom die we hier in Almere hebben haal ik af te toe ook wel eens scones, ze zijn dan iid niet afgebakken, en die doe ik ook gewoon in de vriezer en dan afbakken.

Groetjes Louise

6

Ik wil vandaag ook een carrot cake maken...

vraag me alleen toch een aantal dingen af:
hoe het zit met de creame cheese topping, moet je die vlak van te voren erop smeren?
of is het ook  nog lekker als je het erop smeert en het pas 1 en 2 dagen later serveert...en zou je het ook in kunnen vriezen?

wie o wie heeft antwoord op mijn vragen.

C'est la tarte

7

ga je nu al 2 maand op voorhand het gebak voor je huwelijk maken?
Dan weet je natuurlijk dat je het hebt, maar vind het zelf precies wel erg lang nog.

het idee van de scones nog niet afbakken voor het invriezen lijkt me wel heel goed. Doe ik ook zo met koekjesdeeg.

8

Zelf zou ik de frosting er niet opdoen voor het invriezen, maar pas na het ontdooien.

Zelf heb ik wel eens wat over als ik carrotcake maak, en eten we bv 2-3 dagen later ook nog een stukje, wat verder prima kan en prima smaakt, maar....zelf zou ik het altijd zo vers mogelijk serveren de "eerste" keer. Dus maximaal 1 dag van te voren maken...
Je hebt toch altijd kwaliteitsverlies als je het laat staan. Het loopt gewoon toch n klein beetje terug, ondanks dat het echt niet gelijk bedorven is hoor!
Maar ik zou dat zelf dus niet doen.