1

Onderwerp: cupcakes puntig

Als ik cupcakes bak worden ze altijd "puntig" niet mooi vlak van boven.
Het is niet dat de baking cup te vol zit, hij stijgt niet tot aan de rand maar gaat alleen in het midden omhoog.

Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen komen.

Heb al zitten gochelen met temperatuur en div mixen maar ik blijf het houden.

2

Re: cupcakes puntig

Ik weet niet hoe het komt, maar een trucje dat vaak gebruikt wordt is na het bakken iets zwaars op de cc te zetten (bv een snijplank) dan worden ze vanzelf mooi plat vanboven!

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

3

Volgens mij is de temperatuur dan te hoog .. op hoeveel graden bak je?

4

En wil je volledig platte cc's? Of bolle?
Ik begin steeds op 135 °C, en verhoog de temperatuur beetje bij beetje. Zo heb je een trager rijsings proces en gaan ze mooi bol staan.
Als de temperatuur in het begin te hhog is dan rijzen je cc's veel te snel, gaan ze dus snel omhoog en dan staan ze waarschijnlijk niet mooi bol en hebben ze scheuren...

5

Ik verhoog geen temp bij cupcakes. Ik bak ze op 160 graden, 20 minuten, dan zijn ze gaar en bol aan de bovenkant. Dan een snijplank erop leggen, en ze worden mooi plat.

Wat voor recept gebruik je trouwens voor cupcakes?

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

6

Ik dacht al wel dat het met de temp. te maken kon hebben.

De laatste keer heb ik het recept uit "bakfeest"gebruikt en de temp van de oven 20 graden lager gezet (stond 200 graden).
Misschien de volgende keer nog wat lager.

De snijplank methode ken ik wel maar werkt niet zo goed als je alleen een puntje hebt en de zijkanten niet mooi omhoog zijn gekomen. (vult niet mooi tot de rand af).

bedankt voor de tips, ik denk dat ik de oven nog iets minder warm ga zetten.

7

Als ik zelf deeg maak (en dus geen mix gebruik), bak ik maar op 150° .. je temperatuur mag dus een heel eind naar beneden :-)

Groetjes en veel succes!