Onderwerp: Tja, moeilijk uit te leggen.....

Wel, mijn vraagje luidt als volgt:
als mijn biscuit uit de oven komt stort ik die altijd op iets (bakpapier, kartonnetje..) maar als ik het er achteraf wil afdoen, en definitief ergens wil opleggen dan plakt hij volledig aan de onderkant. ik scheur dan gewoon mijn biscuit kapot. :s
dus ik vroeg me af, waar leggen jullie jullie biscuit "tijdelijk" op, tot hij volledig bekleed is?

"Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw die kan koken en het niet wil, en dat is de vrouw die niet kan koken en het toch doet."

2

Re: Tja, moeilijk uit te leggen.....

ik stort hem altijd op een taartrooster zodat het biscuit volledig kan afkoelen en niet door door het vocht gaat plakken!

N-Joy Cakes

3

Ik vet mijn taartrooster altijd heel licht in met crisco, dan blijft hij ook niet aan het taartrooster plakken.

Veel succes

groetjes, anne-mieke

4

sluit ik me bij aan  :)

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

ja,  wel dat heb ik ook al gedaan, en dan plakte hij nog  :s
ik snap het echt niet. is dat nu omdat ik altijd verse biscuit maak?
maak jij dat met een pakje? of ook vers?

"Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw die kan koken en het niet wil, en dat is de vrouw die niet kan koken en het toch doet."

a ja, crisco eraan doen  :lol:  wel grappig.
ik ga het eens proberen  :)

7

op rooster met vetvrij papier storten en op dat papier suiker strooien dan plakt ie niet

8

En oja, ik draai hem wel eens op de 5 minuten in het begin!

9

niet omdraaien maar verplaatsen zodat hij inderdaad niet blijft plakken!

etmc schreef:

op rooster met vetvrij papier storten en op dat papier suiker strooien dan plakt ie niet

a ja, met suiker  :lol:  je zou eerder denken, waarom niet met bloem?

ik ga al die tips eens lekker proberen volgende week.

11

omdat je dan van die vieze bloem op je taartbovenkant hebt en das bah ;) en bloem word sneller papperig dan suiker

12

hier plakt het ook altijd iets, maar als je snel blijft draaien, dan plakt het niet;
nu doe ik het zo:  storten en meteen weer terug op de kop, die kant plakt niet vast.

Groetjes, Dorothea.

etmc schreef:

omdat je dan van die vieze bloem op je taartbovenkant hebt en das bah ;) en bloem word sneller papperig dan suiker

ja das waar, maar gaat suiker dan niet smelten?

14

Ik zset 'm altijd op z'n kop op een metalen onderzetten (bij gebrek aan taartrooster). In het begin even regelmatig een kwartslag draaien tot 'ie droog is.

Maar meestal snijd ik toch de bovenkant (dan onderkant die op het rooster staat) er af, dus dan is een beetje een afdrukje of vastgeplakt kapsel niet erg.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

15

Lijkt mij dat je biscuit dan toch nog niet helemaal gaar is? Misschien volgende keer 2 minuutjes langer in de oven en dan kijken of het nog zo plakt?
Heeft bij mij wel geholpen.

16

Ik stort altijd op een dubbelgevouwen, dikke badhanddoek. Zo krijg je ook geen ribbels van het taartrooster in je cake. Tussendoor een paar keer draaien en voila, een mooie, droge cake zonder ribbeltjes/ruitjes.

17

Ik laat mijn biscuit ook helemaal afkoelen op een rooster. Mijn biscuit is altijd droog. Het likt mij dat, wanneer je de biscuit op iets stort waarbij het vocht niet weg kan, deze altijd blijft plakken. En wanneer ik mijn biscuit toch ietsje te vroeg uit de oven haal blijft deze soms een beetje plakken. Dus idd...misschien een paar minuutjes langer?

18

Elisabeth_Verheyden schreef:
etmc schreef:

ja das waar, maar gaat suiker dan niet smelten?

nee want zo warm is je kapsel niet....

19

Ik heb het ook een tijdje gehad, snapte er niks van toen.
Mijn webwinkeltje gaf het advies iets langer te bakken..... en ja hoor, hij was nog net niet helemaal gaar blijkbaar.
Nu geen last meer, dus zou zeggen, probeer iets langer te bakken (ietsje hoor, niet te veel, minuutje of 3)

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

20

Inderdaad iets langer bakken. De biscuit was dan nét nog niet gaar.

bedankt allemaal..
ik heb eigenlijk geen vaste tijd voor mijn biscuit (heb nogal een moeilijke oven) ik prik erin, en als er niets blijft aanplakken, dan neem ik hem eruit.
ik denk altijd: hoe langer in de oven, hoe droger je biscuit....  :lol:
maar ja, dat sukkelen is het ook niet. volgende week nieuwe bestellingen, dan probeer ik eens alles uit...

bedankt!  :Y

22

kobusje schreef:

Ik stort altijd op een dubbelgevouwen, dikke badhanddoek. Zo krijg je ook geen ribbels van het taartrooster in je cake. Tussendoor een paar keer draaien en voila, een mooie, droge cake zonder ribbeltjes/ruitjes.

krijg je dan geen pluisjes in je cake?

Ik gebruik een soort platte, hele fijne zeef (spatscherm?) om op te storten. Daaronder leg ik een stukje keukenpapier om het vocht op te nemen. Geen strepen e.d. in mijn cake en door het handvat dat eraan zit is het ook gemakkelijk weer op te tillen.

23

ik heb een diep bakblik.. ik heb nooit geen last van ribbeltjes dus.. ik hoef ook niets te verplaatsen..

ik stort hem uit de over gelijk op zijn kop op een cakebord.

24

je moet m echt laten luchten als je m stort hoor

25

Ik had hier de laatste twee biscuits ook last van. Het viel mij op dat het korstje erg stroperig was. Ik had wel extra fijne suiker speciaal voor koude bereidingen gebruikt. De rest was hetzelfde als altijd.
Daarstraks nog een biscuits gebakken en eens gewone suiker gebruikt (speciaal voor warme bereidingen). En rara: taart plakt niet (is alleen een beetje ingezakt, dat hadden de plakkerige niet).

Dus mijn theorie is dat de andere suiker te snel oplost en te veel warmte krijgt dan waardoor die meer siroop wordt.