1

Onderwerp: PME bakvorm

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=2708

Van deze bakvorm heb ik de maten: 15, 20 en 25 cm.
Nu lukt het me niet om het biscuit er mooi in te bakken.
De randen ( van de bovenkant van het biscuit, de bovenkant zoals je de taart ermee maakt ) lopen altijd scheef af, hoe ik het beslag er ook in giet!

Wie heeft tips?

Alvast bedankt, Angelique

2

Re: PME bakvorm

bak je met een oplopende baktemperatuur?

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

3

wat je zou kunnen doen is je bakpan verhogen met bakpapier. dan heeft het bisquit ook steun aan de zijkant als hij boven de vorm uitkomt. Anders krijg je een soort bolletje in het midden. Als dat tenminste is wat je bedoelt... :think:

4

chocotoetje schreef:

bak je met een oplopende baktemperatuur?

Ja, dat doe ik

5

djehr schreef:

wat je zou kunnen doen is je bakpan verhogen met bakpapier. dan heeft het bisquit ook steun aan de zijkant als hij boven de vorm uitkomt. Anders krijg je een soort bolletje in het midden. Als dat tenminste is wat je bedoelt... :think:

Oh, ik was al bang dat ik een beetje onduidelijk zou zijn.
Nee, ik bedoel de onderkant van het biscuit zoals je 'm bakt en de bovenkant van het biscuit zoals je de taart maakt. De randen lopen scheef af, ze zijn niet mooi strak...

6

heb je een foto van je kapsel. Ik heb ook de PME pannen, maar ik geloof niet dat ik herken wat je schrijft. Het kan ook zijn dat het bij mij ook zo is, maar ik minder kritisch kijk, dus als ik kan vergelijken kan ik misschien helpen.

bedoel je dat de randen niet scherp zijn en dat er lucht in lijkt te zitten? Zo ja, gebruik je bakspray? Zo ja, na het sprayen even met een keukenpapiertje de spray in de randen weghalen.

zo niet, dan weet ik het niet geloof ik! :lol:

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Ja ik gebruik bakspray! Is dat de oplossing, jeetje had ik dat maar eerder geweten!
Maar Blijft de biscuit dan niet in de vorm plakken?
Dit zijn de foto's:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-H4QJQOIM.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KXXO6XNU.jpg

9

Oh jeetje, ik zie wat je bedoelt. Ik heb er bij mijn PME pannen geen last van. Ik smeer ze in met boter en bestuif met bloem. Ze laten echt zo los na het bakken en zien er prachtig strak uit.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

10

tipsytaartje schreef:

bedoel je dat de randen niet scherp zijn en dat er lucht in lijkt te zitten? Zo ja, gebruik je bakspray? Zo ja, na het sprayen even met een keukenpapiertje de spray in de randen weghalen.

zo niet, dan weet ik het niet geloof ik! :lol:

Ja ik gebruik bakspray! Is dat de oplossing, jeetje had ik dat maar eerder geweten!
Maar Blijft de biscuit dan niet in de vorm plakken?

11

zoals Tirza al zegt.. dat is absoluut de oplossing.. Ik had er ook last van tot ik een tijd terug de tip van Tirza las... nu gaat het toppie!

12

nee er blijft wel een vettig laagje achter in je bakvorm, maar die vette druipers van de spray die zijn weg, en je hebt weer en r*te-strak kapsel :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

13

tipsytaartje schreef:

nee er blijft wel een vettig laagje achter in je bakvorm, maar die vette druipers van de spray die zijn weg, en je hebt weer en r*te-strak kapsel :Y

Oh geweldig, had ik hier nu maar eerder een topic over begonnen...ik irriteer me er nl. mateloos aan en snapte er niks van!
Bedankt voor de tip!

14

Het werkt!! :)

Net een biscuit gebakken, bakspray gebruikt, met een keukenrolpapiertje de bakspray uit de randen geveegd en nu heb ik een perfect biscuit staan met stakke randen, echt superblij!!

15

:thumb:

16

Even een wat ouder topic 'kapen':

Helaas zijn de foto's hierboven verwijderd dus ik kan uit dit topic niet helemaal opmaken of dit om hetzelfde probleem gaat.

Vorige week heb ik voor mijn verjaardag prachtige PME bakpannen gehad. Ik blij, kon ik eindelijk mijn 'stomme' springvormen weg doen! Maar inmiddels ben ik wat minder blij: elk biscuit dat ik tot nu toe gebakken heb (en dat zijn er alweer vijf) komt er zo uit!

http://i908.photobucket.com/albums/ac290/Willemijn83/taarten/60a3cec0.jpghttp://i908.photobucket.com/albums/ac290/Willemijn83/taarten/4bbe03af.jpg

Is dit hetzelfde probleem waar de topicstarter last van had en wordt dit echt verholpen als je de bakspray met een stukje keukenrol afveegt? :s Ik ben zo bang dat het dan toch nog blijft plakken en de biscuit dan de vorm niet meer uit wil. :/

En als dit inderdaad het probleem verhelpt: hoe kan het dat de bakspray dit probleem veroorzaakt? Zit er dan teveel lucht onder o.i.d.?

17

Ja dat is het zelfde probleem en dat los je inderdaad op zoals boven beschreven.
Waarom, weet het zo even niet :think: .

Groetjes Iris

"We zijn stuk voor stuk engelen met slechts 1 vleugel, en we kunnen vliegen door elkaar te omhelzen!"  Citaat L. de Crescenzo

18

Ik smeer met boter heel dun een laagje en wanneer ik toch te dik smeer krijg ik dit ook. Niet zo erg als op de foto.

@MWillemijn: dank je voor de foto's. Ik baalde al toen ik verder begon te lezen en ineens zag dat de foto's weggehaald waren  :s . Eerlijk gezegd snap ik dit ook niet omdat er vaak wordt gezocht met de zoekfunctie en je dan eigenlijk niet veel aan dit topic hebt. Misschien een beetje frustratie omdat ik vaak zoek en redelijk vaak 'lege' topics tegenkom......
(Ik meld ze wel vaak maar het zijn er best veel, vind ik. Of zit ik te veel op het forum? :think: )

19

Oké, dan zal ik bij de volgende taart de bakspray uitsmeren met een stukje keukenrol. Hopelijk helpt dat inderdaad! :) 

@Esther: ik denk dat dit komt omdat mensen op een gegeven moment hun online fotoalbum eens grondig opruimen en dan dit soort foto's weggooien. En tja, als er dan ooit eens ergens een link is geplaatst dan doet ie 't niet meer. Ik zal proberen te onthouden mijn foto's niet weg te gooien mocht ik ooit een online opruimbui krijgen! :lol:

20

MWillemijn schreef:

Oké, dan zal ik bij de volgende taart de bakspray uitsmeren met een stukje keukenrol. Hopelijk helpt dat inderdaad! :) 

@Esther: ik denk dat dit komt omdat mensen op een gegeven moment hun online fotoalbum eens grondig opruimen en dan dit soort foto's weggooien. En tja, als er dan ooit eens ergens een link is geplaatst dan doet ie 't niet meer. Ik zal proberen te onthouden mijn foto's niet weg te gooien mocht ik ooit een online opruimbui krijgen! :lol:

:o  zie nu pas dat het om een topic is van een paar maanden geleden. Vond het wel raar dat de foto's nu al verwijderd waren terwijl ik dit topic vanmorgen niet gezien had.....
Maar dit neemt niet weg dat het verboden zou moeten worden ! :lol:  :lol:  :lol:  Ik heb trouwens ook nog dit soort foto's in Mijn Album staan waar je idd niks aan hebt en deze gaat verwijderen met opruimen. Roep weer te hard...... :rolleyes:

21

Esther68 schreef:

Ik smeer met boter heel dun een laagje en wanneer ik toch te dik smeer krijg ik dit ook. Niet zo erg als op de foto.

@MWillemijn: dank je voor de foto's. Ik baalde al toen ik verder begon te lezen en ineens zag dat de foto's weggehaald waren  :s . Eerlijk gezegd snap ik dit ook niet omdat er vaak wordt gezocht met de zoekfunctie en je dan eigenlijk niet veel aan dit topic hebt. Misschien een beetje frustratie omdat ik vaak zoek en redelijk vaak 'lege' topics tegenkom......
(Ik meld ze wel vaak maar het zijn er best veel, vind ik. Of zit ik te veel op het forum? :think: )

De foto's zijn weggehaald omdat ik ze uit mijnalbum heb verwijderd. Ze zijn dan gelijk hier ook niet meer te zien. Maar goed als je bijna aan je max zit op mijnalbum dan haal je dit soort foto's ervan af en niet 1 van een mooi gedecoreerde taart.

Groetjes Angelique

22

MWillemijn schreef:

Even een wat ouder topic 'kapen':

Helaas zijn de foto's hierboven verwijderd dus ik kan uit dit topic niet helemaal opmaken of dit om hetzelfde probleem gaat.

Vorige week heb ik voor mijn verjaardag prachtige PME bakpannen gehad. Ik blij, kon ik eindelijk mijn 'stomme' springvormen weg doen! Maar inmiddels ben ik wat minder blij: elk biscuit dat ik tot nu toe gebakken heb (en dat zijn er alweer vijf) komt er zo uit!

http://i908.photobucket.com/albums/ac290/Willemijn83/taarten/60a3cec0.jpghttp://i908.photobucket.com/albums/ac290/Willemijn83/taarten/4bbe03af.jpg

Is dit hetzelfde probleem waar de topicstarter last van had en wordt dit echt verholpen als je de bakspray met een stukje keukenrol afveegt? :s Ik ben zo bang dat het dan toch nog blijft plakken en de biscuit dan de vorm niet meer uit wil. :/

En als dit inderdaad het probleem verhelpt: hoe kan het dat de bakspray dit probleem veroorzaakt? Zit er dan teveel lucht onder o.i.d.?

Yep, dit was ook mijn probleem! Maar ik denk zo te zien dat jij jou spray nog wel een beetje dunner  in het bakblik mag spuiten, even 2 minuten laten "drogen" en dan met een keukenrolpapiertje de randen uitvegen. Succes!

Groetjes Angelique