1

Onderwerp: [FEEDBACK] Rood/wit - zelfbedachte 'opdracht' om te oefenen

Ik heb inmiddels een stuk of vier taarten gebakken en een keertje cupcakes en ben behoorlijk besmet met het bakvirus. Oefening baart kunst zeggen ze altijd, maar ja, om nou elke dag zelf taart te gaan eten...

Het zoeken is dus naar 'smoesjes' om af en toe taart/cc's te maken zodat ik wat verschillende dingen uit kan proberen. Zoals de structuurmat en de parelrandjes-mal die ik laatst gekocht heb met de inhoud van een verdwaald verjaardagsenvelopje dat ik bij het opruimen ergens onderin een la tegenkwam. 

Vorige week heeft mijn man op het werk met zijn team een groot project tot een goed einde gebracht. Bingo! Het perfecte excuus voor een traktatie! :D

http://farm4.static.flickr.com/3440/5803657026_8c5518503e.jpg

Dus tijdens de afsluitende teammeeting vanmiddag deelt hij deze cupcakes uit. Iedereen tevreden: het team iets lekkers voor al het harde werken, mijn man een leuke originele afsluiting van zijn babbeltje, en ik een mooi excuus om van alles en nog wat uit te proberen.

http://farm3.static.flickr.com/2173/5803101933_02aeac536d.jpg

Nu voor jullie feedback:

1. Toen de eerste lading cc's uit de oven kwam heb ik er een broodplank opgelegd om de bovenkant mooi plat te maken (met een vel bakpapier ertussen). Had ergens gelezen dat dat kon. Toen ik de plank er na een paar minuten afnam en de cc's uit de bakvorm haalde liet de helft van de papiertjes los. Grrr. Omdat ik niet genoeg mix in huis had om die lading overnieuw te bakken heb ik de papiertjes maar vastgeplakt met botercreme. Ziet er niet uit, zoals je op onderstaande foto kunt zien.  :(

http://farm3.static.flickr.com/2211/5803656026_4d1ba6b2d0.jpg

Wat is er fout gegaan? Ik heb nog nooit eerder gehad dat de papiertjes loslieten. Had ik de cc's eerst uit de bakvorm moeten halen voordat ik de broodplank erop gooide? Of hadden ze eerst af moeten koelen? Of moet ik die broodplank sowieso achterwege laten? Hoe krijg ik de cc's aan de bovenkant mooi vlak zonder dat alle papiertjes loslaten?

2. De tweede lading (ik moest er 45 hebben) heb ik maar gewoon 'bol' gelaten. Meteen alles uit de bakvorm en op een rooster om af te koelen. De papiertjes bleven nu netjes zitten, maar de rondjes/toppers die ik van te voren uitgestoken/versierd had waren nu eigenlijk te klein om de cc mooi te bedekken. Bij de drie rode cc's rechts bovenin op de tweede foto kun je dat goed zien. Ook dit ziet er niet uit vind ik zelf.

Welke uitsteker is groot genoeg om een 'bolle' cupcake bijna volledig te bedekken? Een heel klein randje cake vind ik altijd wel mooi om open te houden (zoals bij de letter-cc's), maar niet zo'n enorm stuk als bij de niet-platte cc's.

Alvast bedankt voor het kijken en voor jullie tips. Feedback over andere punten is natuurlijk ook welkom. Ben ondanks alles toch wel trots op het eindresultaat, dus kraak maar af zoveel je wilt, ik blijf er toch wel blij mee  ;)

2

Re: [FEEDBACK] Rood/wit - zelfbedachte 'opdracht' om te oefenen

Wat raar van die papiertjes!! Ik doe het altijd op de manier waarop jij het beschrijft en heb echt nog nooit loslatende papiertjes gehad... :S

Je kan ook nog eventueel de topjes van de cc afsnijden? dan zijn ze toch plat!

Wat ik altijd doe is,als ze uit de oven komen er direct een bakplaat op leggen,lichtjes aan drukken en direct er weer afhalen!Niet langer dan 10 sec erop drukken anders plakken ze eraan.
Daarna gewoon in het bakblik laten zitten en aflaten koelen.

Op deze manier worden ze bij mij mooi plat en in vorm. :Y

Succes! :thumb:

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.

4

Ik vind ze er mooi hoor!
En ik doe het ook altijd met broodplank erop maar dan maar heel eventjes en dan af laten koelen en de papiertjes blijven mooi zitten.
Moet zeggen dat ik zweer bij de papiertjes van House of Mary!

Maar je man mag trots zijn op deze cc's,kon die mooi mee voor de dag komen!

5

Hele mooie cc's :thumb:  :thumb:  :thumb:   

De loslatende papiertjes had ik ook laatst en ik denk dat het ook kan door merk wat wordt gebruiktDeze waren namelijk van pme en met culpitt heb ik nooit problemen. Het kan ook liggen aan dat je de snijplank te lang hebt laten liggen, dat had ik namelijk ook gedaan (gewoon vergeten :) )

Wat betreft de bolvorm snijd ik altijd een groter rondje uit en die drapeer ik dan over de cupcake, zijkanten netjes in het randje drukken en dan is het net alsof de cupcake is overgoten met fondant :)  :)  En anders heb je altijd nog een grotere uitsteker verkrijgbaar.

6

Ik had laatst ook loslatende papiertjes van de oetker. Ik deed het precies zoals jij, maar na een klacht in te hebben gediend bij de oetker kreeg ik het advies ze meteen uit het bakblik te halen. Nu leg ik er dus een bakblik met bakpapier bovenop en draai ze om. Ze liggen dus op de kop af te koelen. Werkt goed, is het proberen waard ;-)

Trouwens mooie cc, vooral die met die inmpressie mat met rode accenten.

7

Bedankt voor jullie tips! Gewoon maar heel eventjes met de broodplank bewerken dus... En niet afgeleid worden door alle andere mooie taarten hier op het forum, want nu ik het 'laatste-taarten-topic' eenmaal ontdekt heb BLIJF ik kijken  :o 

Op de kop af laten koelen is ook wel een hele goede eigenlijk. Dan worden ze ook niet meteen zo plat als een dubbeltje, maar blijven ze nog een klein beetje een ronding hebben (vind ik zelf nog mooier ook). En omdraaien mbv broodplank/bakblik betekent ook meteen geen aangebrande vingers meer door het uithalen ;)

Jij muts.... ze zijn super!

Kussie!

9

Wat je nog bij de bolle had kunnen doen is de bolling eraf snijden. Mooi gedecoreerd!

10

Klopt, bolling eraf snijden had ook nog gekund. Ook al eens gedaan. Maar toen waren de kids in de buurt om al die topjes te versieren en op te eten. Nu lagen ze al op bed. En dan ga ik al die dingen zelf opeten (want weggooien vind ik dan weer zonde). Niet goed voor mijn lijn...  ;)

Ben de afgelopen weken door al het snoepen van de restjes al 2 kilo aangekomen hihi. Moet ik toch eens mee ophouden, met dat snoepen.

Ze waren trouwens erg onder de indruk op hub zijn werk. Van zowel het idee als de uitvoering (zijn duidelijk nog niet zo heel veel gewend ;)). Heeft 'ie mooi de blits mee kunnen maken. Enne, ze vonden ze allemaal ook nog eens erg lekker.

@Joosjepoosje: Kom je me alsjeblieft van de restanten af helpen vandaag? Anders zie boven... En als we allebei dik worden valt het minder op als we hier samen door de straat lopen!  :D

11

mooie cc

Groetjes Wendy