1

Onderwerp: Bobje en Pop(pint)je ;)

Mijn 5e en 6e taartjes om te oefenen.

Een klein Spongebobje (10cm). Met chocoladebiscuit die mislukt was (veel te droog, ondanks gesmolten chocola ipv cacao), met wat jam en slagroom. Bekleden is niet echt goed gelukt op de randen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6OPVMTHK-D.jpg

Gisterenavond naar Mary Poppins met familie, dat vieren we 'natuurlijk' met een taartje ;) Mary is wel aardig gelukt, ondanks wat plekjes/nageltjes. De pearl mold lukte niet, de parels braken meteen. En het randje, gemaakt met een crimper, is dus ook niet gelukt zoals jullie zien. Ook de ruitjes kon ik niet netjes indrukken, taart was erg zacht (ook door het warme weer denk ik).
Bekleed met zelfgemaakt MMF, lukte veel beter dan rolfondant dat telkens bij mij op de rand scheurt. Nog wel lelijke plooien en wat kleine scheurtjes. Maarja oefening baart kunst hoop ik. Gevuld met yoghurtbavarois en vlaaivulling kersen. Viel erg in de smaak :)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6FNYFKUN-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CKDPPXVF-D.jpg

Tips zijn zeer welkom voor deze beginner !

2

Re: Bobje en Pop(pint)je ;)

Je spongebob is LEUK!! Het puzzelplaatje van Mary is trouwens ook mooi gelukt!

Ik heb gisteren zelf ook wat lopen stoeien met mijn nieuwe pearl mold. Na drie mislukte pogingen waarbij het parelsnoer in minstens zes stukken uiteenviel heb ik uiteindelijk een trucje ontdekt waardoor het wel lukte hem er in 1 keer uit te halen (was wel met marsepein, weet niet of het met fondant ook lukt):

Even een paar minuten in de diepvries (dat deed ik bij de eerste pogingen ook al), eruit halen, en dan de mold aan 1 kant een klein beetje 'openvouwen' zodat je je duim met je nagel naar boven onder de eerste paar pareltjes kunt steken. Dan de mold door je hand naar achteren trekken en ombuigen. Je duim schuift dan onder het parelsnoer door en zo krijg je het snoer wel in 1 keer netjes uit de mold.

Dan even een paar minuten wachten tot hij weer een klein beetje opgewarmd is zodat je hem netjes kunt vormen. Ik kreeg het op die manier zelfs voor elkaar om van het parelsnoer een letter te maken zonder dat hij brak.

Veel plezier met oefenen. Leuk he?

Re: Bobje en Pop(pint)je ;)

Mijke79 schreef:

Even een paar minuten in de diepvries (dat deed ik bij de eerste pogingen ook al), eruit halen, en dan de mold aan 1 kant een klein beetje 'openvouwen' zodat je je duim met je nagel naar boven onder de eerste paar pareltjes kunt steken. Dan de mold door je hand naar achteren trekken en ombuigen. Je duim schuift dan onder het parelsnoer door en zo krijg je het snoer wel in 1 keer netjes uit de mold.

Dan even een paar minuten wachten tot hij weer een klein beetje opgewarmd is zodat je hem netjes kunt vormen. Ik kreeg het op die manier zelfs voor elkaar om van het parelsnoer een letter te maken zonder dat hij brak.

Zo heb ik het ook ongeveer gedaan, behalve met die duim. Dat is een goede tip! Ik had zelf het idee dat mijn fondant toch te droog was o.i.d., had het een keer gedaan in de diepvries en een keer zonder. In de diepvries wordt het natuurlijk nog harder en brak het sneller. De tweede keer kwamen er een aantal netjes uit de mold, maar ik kon ze niet oppakken want dan braken ze meteen ;) Volgende keer mijn fondant toch nog wat soepeler proberen te maken denk ik.