1

Onderwerp: help! daimond cutter lukt niet

Ik heb vorige week een diamond cutter gekocht om een kusseneffect te creëren maar het lukt me niet, ik krijg nu wel een ruitjesprint maar de fondant springt als het ware zo ver terug dat je alleen een dun lijntje krijgt. en als ik de crimper gebruik plakt het fondant enscheurt het.

Heb ik de fondant laag te dun dan? ik heb nu ong 250 gr op een 24 cm taart , of moet ik de fondant eerst laten 'drogen'voor je het pratoon erin kan maken? hoe doen jullie het?

Heb nu fondant uit verpakking gehaald en meteen uitgerold en patroon erin gemaakt

2 Laatst bewerkt door Sonj@ (05-06-2011 11:59)

Re: help! daimond cutter lukt niet

Ik ga even zoeken, er is een filmpje van kwebbeltje (van de site) op youtube.... Kom er nog op terug.

In ieder geval eeeeerst je taart helemaal naar tevredenheid bekleden. DAN pas de diamondcutter voor de dag halen. Dan zorgen dat de cutter steeds contact houdt met je onderbord, dan ga je niet scheef... En als je aan het eind niet uitkomt een beetje smokkelen en met een sateprikkertje lijntjes trekken. Eventueel een mooie strik erop?

Succes.

*edit* GEVONDEN!!

http://www.youtube.com/watch?v=VvJ5WF5o … mp;list=UL

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

250 gr? Ik gebruik zeker het dubbele. Denk zelfs dat het mij niet zou lukken met 250 gr  :s . De crimper vet ik eerst in met crisco, ideaal. Ik moet zeggen dat het mij ook nog niet goed gelukt om met de diamond cutter er een mooi kussentjespatroon in te krijgen. Misschien de taart eerst in de koeling zetten zodat je iets harder kunt drukken?

4

Hey Wizardgirl,

Ik denk dat je fondant toch wel ietsje te dun is hoor. Als je met reliëf wil werken, en dat is ook zo voor het kusseneffect, dan moet je om een mooi effect te krijgen toch iets dikkere fondant gebruiken hoor.

Veel succes!

Peggy

Workshops en taartbenodigdheden: www.Cakexclusive.be Webshop:www.cakexclusiveshop.be

5

Ik gebruik ook minstens het dubbele. Het werkt wel beter als je fondant een beetje harder is, maar ik moet het vaak 2x doen en stevig aandrukken.

Succes

6

Ik gebruik minstens 400 gram fondant op een 20cm taart, en geef mijn workshoppers altijd 550 gram. Daar lukt het meestal nét mee. Dus ik vind het heel knap dat je 250 gram om een 24 cm hebt gekregen! Ik denk toch dat het een beetje te dun is. Zeker om te crimpen en embossen.

Oja... en niet wachten tot de fondant iets is gedroogd, dan krijg je kleine barstjes erin als je gaat crimpen.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

7

oke, bedankt voor de reactie's, ja ik gebruik altijd ong 250 gr en dan maak ik een hele dunne plak , paar mm zeg maar. maar jullie doen dus altijd een veel dikkere laag eromheen? jeetje dan maak ik het mezelf wel erg moeilijk ;)

8

wizardgirl schreef:

oke, bedankt voor de reactie's, ja ik gebruik altijd ong 250 gr en dan maak ik een hele dunne plak , paar mm zeg maar. maar jullie doen dus altijd een veel dikkere laag eromheen? jeetje dan maak ik het mezelf wel erg moeilijk ;)

Paar mm? Mijn laag is ongeveer 3 mm en ik gebruik bijna 600 gram.....

9

heb nooit gemeten hoe dik de laag ong is na uitrollen, maar ik kan van een 1 kilo pak fondant 4 taarten van 24 cm doen, dus 250 gr per taart zeg maar, nou ja zal in het vervolg meer gebruiken , werkt een stuk makkelijker

10

Hoe hoog zijn je taarten dan? Die van mij zijn wel 8 - 10 cm hoog. Misschien dat dat wat scheelt? Toch vind ik 250 gr. wel heel weinig hoor. Kijk je dan niet door het fondant heen?

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me