1 Laatst bewerkt door taart-droom (04-06-2011 12:56)

Onderwerp: marsh-mellow fondant

hallo allemaal,

Ik heb gisteren voor het eerstzelf marsh-mellow fondant gemaakt nu liep ik tegen wat probleempjes aan.
Iemand hier ervaring mee...?

De fondant bleef steeds aan mijn werkblad plakken, wat ik er ook op deed, terwijl in mijn handen het niet meer plakkerig was?
De buitenlaag ging juist al wat scheuren??  Kan iemand mij de juiste mengverhouding vab marsh-mellow fondant vertellen? En ik begreep dat je het heel makkelijk kan repareren, maar hoe??

Mijn zoon vindt het trouwens heerlijk! Heeft liever geen fondant of marsepijn.

Hoor het graag.

Renate

2

Re: marsh-mellow fondant

1 cup (mini)marshmallows, goed aangedrukt
1 eetlepel water
1½ tot 1¾ cup poedersuiker (of zoveel je nodig hebt)

aanvulling Jozien: 1 cup poedersuiker is 120 gram. Je kunt ook de volgende verhoudingen gebruiken: 20 grote marshmellows op 3 tot 3,5 cup (=360 tot 420 gram) poedersuiker.

Werkwijze

- Doe de marshmallows en het water in een magnetronbestendig schaaltje.
- Zet het voor 20-30 seconden in de magnetron tot de marshmallows groter en zacht worden.
- Roer het even om, er blijven nog klontjes in zitten.
- Voeg een beetje poedersuiker toe en roer om tot het helemaal is opgenomen.
- Blijf dit herhalen (met een lepel) tot dit niet meer gaat.
- Ga dan verder met kneden met je handen. Let op, het is erg plakkerig! Om dit te beperken kun je je handen en werkblad insmeren met wat Crisco/shortening/plantaardig (frituur)vet.
- Bewaar de mmf luchtdicht verpakt.

Dit staat bij de recepten, maar zelf nog nooit mee gewerkt, maar weet wel dat ik momenteel ook meer moeite heb en mijn airco op volle toeren laat draaien omdat het warme weer het niet makkelijker maakt hoor, dus daar kan het ook aan liggen!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

3 Laatst bewerkt door taart-droom (04-06-2011 13:21)

hallo Christol,

Bedankt voor jouw reaktie. Dit is inderdaad het recept wat ik had, ik ben er alleen niet zeker van wat er met 1 cup word bedoelt?
Weet jij dat?

het makkelijke van deze fondant (lijkt mij) dat je het op ieder gewenst moment kan maken en kleuren en dan in de iepvries kan gooien!
Ik heb nu 1:1,5 pedersuiler gepakt  --  gewicht.  Dat zou dus moeten kloppen.

Nogmaals bedankt.

Renate

4

Jij hebt het met een weegschaal gedaan begrijp ik nu na een aantal keer lezen?

Dat is niet goed, daar ben je de mist ingegaan, marsmellows wegen minder zwaar dan poedersuiker, dus je moet hier echt een mok voor gebruiken, snap je?

5

@christol..............mokken zijn er ook in vele maten, dus lijkt me ook geen objectieve maatstaf  :think:

Net zoveel poedersuiker gebruiken tiot het niet meer plakt en een homogene bol is......ik heb die ene keer dat ik hetzelf maakte mijn hele aanrechtblad beschadigd omdat ik met een vork (?)_ de fmmf er vanaf heb ge[robeerd te schrapen.... :P

Koop het voortaan dus gewoon: die van bakels..... ;)

6

uuh,  dus één aangedrukte mok marsh mellows op één en een half mok poedersuiker. Dan zit er dus te weinig suiker in.
mmmmmm dat verklaart veel.

Thanxs

7

maar toch,
in mijn handen is het een perfecte bal, net klei! maar uitrollen....
zijn er hier mensen die het regelmatig zelf maken?

8

Karin09 schreef:

@christol..............mokken zijn er ook in vele maten, dus lijkt me ook geen objectieve maatstaf  :think:

Karin, dat maakt dus niets uit, als je maar dezelfde mok, beker, desnoods een schaal neemt voor en de marsmellows en de poedersuiker. Dat is juist een makkelijke manier van iets aanduiden!

9

christol schreef:
Karin09 schreef:

Karin, dat maakt dus niets uit, als je maar dezelfde mok, beker, desnoods een schaal neemt voor en de marsmellows en de poedersuiker. Dat is juist een makkelijke manier van iets aanduiden!

Maar wel die eetlepel water, of je een grote cup of een kleine cup neemt,  wat doe je dan met de hoeveelheid water? die staat dan toch in een andere verhouding?

10

Taart-droom zoek anders even met de zoek-functie op ' MMF'  en ' maken' , dan vind je er echt heel veel goeie tips en manieren voor! Tis heel prima zelf te maken; ik doe niet anders. Je hoeft het overigens ook niet in de diepvries te bewaren hoor; in een goed afgesloten plastic diepvrieszak en dan in een dichte (curver) doos kun je het gemakkelijk een half jaar bewaren.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...