1

Onderwerp: Na bakken CC's meteen uit bakblik halen of in bakblik af laten koelen?

Sinds een maandje ben ik bezig met bakken van cupcakes. Ik vind het zooo leuk! (en lekker natuurlijk ;))

Over het algemeen gaat het goed (op een paar ingezakte cupcakes na), maar nu ik platte cupcakes nodig heb omdat ik wil gaan decoreren met marsepein, heb ik nog wel een vraag.

In mijn cupcakes recepten boek lees ik dat je de cupcakes na het bakken meteen uit het bakblik moet halen (om inzakken te voorkomen??). Maar hier op het forum lees ik dat je, voor het krijgen van platte cupcakes, direct na het bakken een broodplank op de cupcakes kan leggen. Maar je laat de cupcakes dan wel in het bakblik neem ik aan?

Hoe doen jullie dit? Afkoelen in het bakblik of uit het bakblik?

2

Re: Na bakken CC's meteen uit bakblik halen of in bakblik af laten koelen?

Als ik mijn cupcakes uit de oven heb gehaald druk ik even een plank op de cupcakes zodat ze dus plat worden, dan haal ik ze uit het bakblik en laat ik het afkoelen.
Gaat in principe altijd goed.

Groetjes Iris

"We zijn stuk voor stuk engelen met slechts 1 vleugel, en we kunnen vliegen door elkaar te omhelzen!"  Citaat L. de Crescenzo

3

Ik druk er gelijk een plank op en laat ze met plank en al in het blik afkoelen en dat gaat eigenlijk altijd goed.

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

4

ik ook in het bakblik  even met de plank er boven op en dan even 5 min rusten en dan er uit

alles kan koffiekan ,thee kan ,melkkan !!

5

Heidimaris schreef:

Ik druk er gelijk een plank op en laat ze met plank en al in het blik afkoelen en dat gaat eigenlijk altijd goed.

Hier ook, gaat altijd goed.

haha zoveel mensen, zoveel maniertjes!

Als ik mijn cupcakes uit de oven haal, leg ik er een bakpapiertje op. Hierop leg in mijn glazen snijplank. Hierna draai ik het blik met snijplank in één keer om, zodat de cupcakes ondersteboven liggen en haal het bakblik eraf. Zo laat ik ze afkoelen.

Ik heb de andere manieren nooit geprobeerd, ik hoorde namelijk van diegene bij wie ik een workshop heb gevolgd dat als je de cupcakes zo laat afkoelen, de ccpapiertjes niet loslaten.
Bij mij blijven de papiertjes altijd zitten, maar of dat komt omdat ik de cc's ondersteboven laat afkoelen :nooo dat weet ik niet.

Het klonk wel logisch...iets over dat de warmte van de cc's en condens wat er anders voor zorgt dat de papiertjes loslaten...