Onderwerp: kleuren en scheuren
Heb heel het forum al doorgelezen over het bekleden van de taart, maar nog lukt het me niet!De decoraties gaan me prima af en van bovenaf zien de taarten er ook super uit. Maarja, had liever dat het bekleden in eerste instantie goed ging ipv het decoreren!
Het optillen van de lap lukt prima, maar zodra het op de taart ligt begint het meteen te scheuren. Ik snap dat je snel moet werken en de kritieke dingen zoals hoeken het eerst moet doen. De techniek snap ik ook, alleen ik kom er niet eens aan toe om die goed uit te voeren want het scheurt gewoon zo snel.
Ik heb nu met 3 merken fondant gewerkt (Funcakes, van Cook&Co winkel, en van Sligro) en zie geen verbetering. Eerst dacht ik, te dun of te dik? Nog meer kneden.. Maar ook daarin al meer dingen geprobeerd.
Wit fondant uit de verpakking gaat iets makkelijker. Als ik het kleur droog het gewoon heel snel uit. Beetje glycerine/vet help wel om het soepeler/zachter te maken, maar nog steeds scheurt het.
Las dat het beter kan zijn om gekleurd fondant een dag ofzo te laten rusten. Dit heb ik een keer gedaan, maar kon mijn roze bol weggooien, was geen beginnen meer aan (zo droog en niet soepel, ondanks superlang kneden). Ik verpak het na het kleuren goed in plasticfolie en daarna in een afgesloten blik.
Ik heb een plastic matje wat ik gebruik, kan de lap er zo afhalen (of soms doe ik het op zijn kop op de taart). Heb het gisteren gedaan met shortening met en zonder poedersuiker, ook dat maakte geen verschil.
Ohja en ik smeer af met botercreme 1:1 en spuit ook dijkjes, dus de vulling lekt er ook niet doorheen ofzo..
Voor het weekend wil ik een taartje maken wat nu echt lukt. Maar zie nu steeds zo op tegen het bekleden en elke keer lukt het maar niet
Dus jullie raden het al.. hebben jullie tips wat betreft kleuren en scheuren.. Hoe doen jullie dat?