26

Re: MamaKaat, HEEEEEELP (sorry.....)

Karine, dit is een soort cake; je moet op het laatst de bloem erdoor spatelen (net als bij biscuit), ik denk zelf dat het daar fout gaat (alleen recepten met doorspatelen mislukken altijd bij mij  :grr:  :o )

Na bijna 2 uur heb ik de cake uit de oven gehaald, ruim 10cm hoog (in midden iets van 15 (nu)); hij buikt wat uit aan 1 kant,  :think:  ik blijf het komende uur maar hevig duimen :s

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

27

Kaatjekikker schreef:

Pas hadden we het met vrijgezellenfeest van mijn schoonzus een high tea workshop. Die patissier vertelde dat je op het laatste nog een minuuut op de langzaamste snelheid moet mixen, dan worden de grote luchtbellen (die je krijgt door het snelle mixen) verdeeld over kleinere luchtbellen. Als er grote luchtbellen 'instorten' tijdens het bakken, zal dat grotere gevolgen hebben dan bij kleinere luchtbellen.
(hij vertelde het natuurlijk beter he ;) )

Bij dit recept moet je alleen de eieren met de suiker mixen en de rest er doorheen spatelen. ZOu je het suiker/ei mengsel dan ook een minuut langzaam moeten mixen, net als de biscuitmix?

Ik heb overigens daarna een gewone cake van een of ander goedkoop huismerk gebakken. Een heel pak leverde een cake op (20cm) van zo'n 4-5 cm. Als ik er nog een bak doe ik die op elkaar en dan heb ik ook de vereiste hoogte. Maar vind het wel super frustrerend dat het recept niet lukt. De smaak is namelijk  :thumb:
Twijfel nu of ik nog een poging waag met lagere temp en langer bakken en 1 minuut langzaam mixen of dat ik het maar opgeef en ook voor de 15 cm een gewone cake bak...
Als iemand nog meer tips heeft, graag!

Life is what you bake it.

28 Laatst bewerkt door mamakaat (31-05-2011 22:07)

Hoi dames!

Ik zie dit topic nu pas na een mailtje met taartenmarie.

Ik denk omdat je de extra hoge pannen gebruikt dat je langer moet wachten om de deur open te doen. Hij ziet er op het plaatje precies zo uit als bij mij, ehm vooordat hij instort dan... Alleen werk ik dus ook met bakpapier, want ik heb alleen maar de goedkope springvormen.
Je gaat met zo'n hoge vorm al gauw richting een uur baktijd, dus dan is 30 minuten te vroeg voor de binnenkant van je cake.

Het recept was voor een 20 cm bakvorm en de amerikanen bakken die denk ik in 2 bakpannen tegelijk, want als ik dat doe, dan klopt de baktijd precies en heb je 2 cakes van 5 cm maar voor de hoge variant zal er nog een kwartiertje bijmoeten. Maar het is gissen....ik kan helaas niet meekijken...

Enne, die cakes van een pakje zijn ook PRIMA voor de workshop. Gewoon 2 van 5 cm stapelen ;) Zelfs als je een recept hebt voor biscuit versterkt met boter is het prima. Je kan me het beste mailen als je problemen hebt en iets wilt vragen, want hihihi...ik mis nogal eens een topic blijkbaar....

Hihih tot snel, ik heb er zin in!!

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

29

Ik bak zelf ook in hoge bakvormen en heb hier nooit last van. Ook qua baktijd hoef ik niet veel te verlengen. Een hoge vorm 20 cm bak ik in 35 / 40 minuten op 175 graden constant (hete lucht uit). Misschien kun je dat nog eens proberen.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

30

Ik heb de oven pas opengemaakt toen de krater al zo'n 7 cm diep was en ik het zinloos vond om er verder nog stroom aan te verspillen. Hij zakte dus al helemaal in voordat de oven ook nog maar 1 keer open was geweest.
Ik heb wel heel eigenwijs 3/4 van het 20 cm recept gemaakt omdat ik meteen een hoog kapsel wilde voor mn 15 cm. IK dacht als ie dan een beetje (woehahaha) inzakt dan hou ik nog genoeg hoogte over. Maar er zat in het midden gewoon helemaal niks. Het was echt ene krater tot op de bodem van de bakpan.
Misschien is in 2 keer bakken nog een optie. Ga er nog eens een nachtje over slapen maar ik neig toch wel (heel erg  :o ) naar een pak cakemix...

31

Kadohke schreef:

Ik bak zelf ook in hoge bakvormen en heb hier nooit last van. Ook qua baktijd hoef ik niet veel te verlengen. Een hoge vorm 20 cm bak ik in 35 / 40 minuten op 175 graden constant (hete lucht uit). Misschien kun je dat nog eens proberen.

Bak je met de mix? Die lukt bij mij nl ook altijd. Kapsels van 10 cm hoog; no problem.
Maar een butter en milk spongecake is een heel ander verhaal bij mij...

32

Jep, hier ook :Y
Het ligt echt aan het doorspatelen volgens mij :s:think: hoe zou dat toch anders kunnen?

33

Taartenmarie schreef:
Kadohke schreef:

Bak je met de mix? Die lukt bij mij nl ook altijd. Kapsels van 10 cm hoog; no problem.
Maar een butter en milk spongecake is een heel ander verhaal bij mij...

Biscuit maak ik alleen maar met mix! Ik wil geen stress of mijn biscuit wel of niet lukt bij bestellingen.

34

had overigens niet in de gaten dat het niet om de mix ging hier!  :o

35

Carien schreef:

Jep, hier ook :Y
Het ligt echt aan het doorspatelen volgens mij :s:think: hoe zou dat toch anders kunnen?

Ik was dit keer dus verrast dat het spatelen goed ging. Het beslag bleef mooi dik en stevig. Ik heb het idee dat het iets met de temperatuur te maken heeft en misschien zoals eerder gezegd dat er teveel grote luchtbellen in hebben gezeten.

36

ja, dat kan ook natuurlijk :think: ....ik had ook het idee dat het deze keer goedging, was helemaal blij, totdat ik de oven open deed :s ....

37

Hoi dames! Ik ben ook aan het bakken nu! En...... het gaat niet zo goed geloof ik.... Hij begon mooi, toen kwam er een belletje, toen een deuk, en toen ging het zakken, zakken, zakken... Ik heb de oven nog niet open gehad hoor, maar ik denk niet dat het goed komt hier! Ik ben met stijgende temperaturen gaan bakken, van 120 naar 140 naar 160, zoals ik met biscuit ook altijd doe. En het beslag was nog mooi dik en stevig toen ik het in de bakpannen deed... Ik kan het geloof ik ook niet! Maar ik ben ook echt een sukkel met bakken... Karen Anne, wil je ons zaterdag nog eens wat tips geven over die cake? Ik denk dat ik voor nu maar weer even terugval op de foolproof mixen...  :o

38

:think: da's toch raar hè? 3x fout.....

Zou er stiekem een foutje in het recept zitten :think: , om ons te pesten :think:  :s            ;)

39

Ik denk dat je echt moet durven bakken, dus hop die temp omhoog. Zo langzaam laten stijgen gaat niet lukken. En dan duurt het veel te lang voor het beslag kan "bakken" Je bent het meer aan het warm houden dan en dat werkt niet met al die lucht die in die eieren zitten, die moeten hoppa heet bakken.
Dus echt bij 160 beginnen. Hetelucht.

Enne dames, neem het beslag 1 keer en bak als je oven het toelaat tegelijk 2 bakvormen van 15 en 20 cm, maar dan minder vol. Dan krijg je 2 taarten van pak hem beet 5 cm hoog. Doe dat nog een keer en je hebt ook 2 cakes van in totaal 10 cm. Die zijn met 30 min echt wel klaar en minder bewerkelijk dan een grote van 10 cm hoog.

Maar wel op 160 hetelucht houden! (pas als je echt een dikke bol erop krijgt  gaat het te hard.)
Ik zie altijd eerst de randen omhoogkruipen in de eerste 10 minuten van het bakken en dan komt de rest omhoog.

40

ik heb het exact gedaan volgens recept en ook op 160gr hetelucht :Y 
Ik heb maar een kleine oven, kan ze niet allebei naast elkaar kwijt en onder elkaar heb ik geen goede ervaringen mee :nooo
Ach, weet je, ooit.... :rolleyes:  ;)

(bedoelde het bericht 38 hierboven echt als grapje hoor)

41 Laatst bewerkt door Eline25 (01-06-2011 23:55)

Hoi mamakaat! Bedoel je dan dat ik het recept 1 keer moet maken, en daarmee beide bakpannen moet vullen, of moet ik 1 keer het recept maken per vorm? Ik heb nu het recept keer 1,7 gedaan, en in beide bakvormen gebruikt, en de cakes zijn net uit de oven! allebei pak hem beet 5cm hoog, das te laag he? Maar niet echt ene krater, dus ik houd moed! Ik ga het nog een keer proberen, maar dan hoppa!!!! 160 graden die hap! Verwarm je de oven ook voor? En moet ik na het mixen nog 2 minuutjes langzaam mixen om de grote luchtbellen eruit te krijgen? Maar ja, je spatelt ook nog, dus dat heeft misschien niet zoveel zin? En mijn melk had per ongeluk een beetje gekookt terwijl ik de eieren aan het wegen was, is dat erg?

Hij is trouwens LEKKER!!!  :Y

O ja! Ik heb trouwens zin in zaterdag!!!!  :lol: Nou moet ik nog even nieuwe eieren zien te scoren morgen... op hemelvaartsdag... chips...

42

Experiment nr 3 staat in de oven. Nr 2 was een cake van een cakemix en dat is een zware massieve plak van 5 cm geworden.
Nu heb ik een kapsel (15cm) van biscuitmix in de oven staan met daar aan toegevoegd een extra eigeel, 45 gr boter en het water vervangen door volle melk.
To be continued...

43

Sjonge wat een avonturen in de keuken! Wat leuk, maar wel frustrerend als het niet lukt natuurlijk. Ik zou willen dat ik over jullie schouder mee kon kijken, misschien spot ik dan ergens een verklaring, maar ik ben ook geen banketbakker. En dan heb ik gewoon al heel lang heel veel geluk.

Als ik een 3 lagen taart maak van 10, 15 en 20 cm, dan bak ik die hele taart in 2 keer.

1 keer het recept maken. Verdelen over de 3 vormen )let op dat overal het beslag even hoog is. Die zal 4/5 cm hoog worden.

Maar dan heb je dus 1 laag van alle maten taart.

De tweede ronde komt daarna, dus heb ik 3 taarten van 10 cm hoog uiteindelijk. Dus als je oven het toelaat zou ik dat doen.

Je mag echt niet meer mixen met de mixer als je eieren klaar zijn na die 13 min. Echt met spatel het meel/bakpoeder/maizena mengsel erdoor spatelen. En dan rustig de melk met de boter in delen erdoor spatelen. Duurt even, maar mixen zet de gluten al teveel aan het werk en je beslag loopt ervan leeg....de lucht dan. Dus een taaie platte koek....Dat willen we niet ;)

En dames, als het niet lukt gewoon je biscuit van mix meenemen of een cake mix. Dan loopt je taart wel iets meer risico, maar kun je wel gewoon meedoen. Zo belangrijk is het recept niet ;)

Succes!!

44

Carien schreef:

ik heb het exact gedaan volgens recept en ook op 160gr hetelucht :Y 
Ik heb maar een kleine oven, kan ze niet allebei naast elkaar kwijt en onder elkaar heb ik geen goede ervaringen mee :nooo
Ach, weet je, ooit.... :rolleyes:  ;)

(bedoelde het bericht 38 hierboven echt als grapje hoor)

Je kan altijd als je het niet vertrouwd een keer je echte temperatuur meten, en kijken of die klopt met wat je oven aangeeft. Zoals je beslag zich gedroeg denk ik dat je oven wat koeler is dan hij aangeeft, maar ik zeg al..het is gissen...Heb je een thermometer??
Zo niet, en heb je nog zin en tijd, misschien op 180 zetten dan....Even bijblijven dan...?

45

Heb zojuist een kapsel uit de oven gehaald van 10 cm hoog. Zoals ik het gewend ben van de mix... Maar in deze zit dus een extra eigeel en boter en melk. Ik hoop dat ie het snijden van de swirl aan kan. Hij was eigenlijk nog hoger (misschien door het extra eigeel?) maar daardoor zat ie aan de bovenkant van de oven vast en dat gedeelte is er nu dus af.
Voor de 20 cm ga ik het andere pak cakemix bakken (morgen want ik heb geen eieren meer in huis). En ik ga nu ook lekker naar buiten. Veel te lekker weer om nog langer in de keuken rond te hangen  :D

46

Ik ga morgenochtend eieren scoren en dan nog eens proberen op 160 graden! En als dat niet lukt, misschien het recept van taartenmarie?  :think: En anders gewoon een biscuit hoor, maar ik vind het wel grappig, al dat ge-experimenteer!  :lol:

47

Taartenmarie,

Kun je vertellen wat je aan hoeveelheden hebt gebruikt voor je 15 cm ? vorm?? Misschien hebben anderen daar nog iets aan als het niet lukt met de cake. Hoeveel eitjes, hoeveel melk hoeveel mix...

:) thx!

48

ik heb inmiddels 2 hoge cakes :Y  ( :shh: boerencake van zo'n mix :o ); heb heel weinig tijd tussen nu en volg zaterdag, dus wilde ze nu klaar hebben :Y  Boerencake is ook lekker (anders, dat wel), maar het gaat me bij de workshop ook mn om de technieken :Y .

Eline, blijkbaar ben ik een beetje boel langzaam van begrip, want vanmiddag bedacht ik me al  :rolleyes:  :o  dat we dus weer samen een ws hebben :) , leuk :Y  Wel heeeeeel anders denk ik ;)

49

Hahaha, ja leuk he? Ik heb er zin in!!! Het zal idd heel anders zijn, maar vast net zo leuk! Of leuker!  :D Ik moet alleen wel morgen als een dolle aan het bakken...

50

Hmmm zoals ik het nu begrijp komt Eline morgen naar Beesd en zie ik Carien volgende week in Groenekan?

9 cm hoog is trouwens ook goed hoor zo nauw komt het niet. Je kan de technieken ook leren op een 6cm hoge taart, maar of hij mooi gaat worden....  :think: