Ik heb heel erg getwijfeld of ik op t forum mn eerste taartje durfde te laten zien omdat ik alleen nog maar t starterspakketje had en nog van toeten of blazen wist (achteraf gezien).
Ik heb heel veel gelezen op t forum, filmpjes gekeken op youtube en heel veel plaatjes gekeken (ik droomde zelfs over taartjes).
Vandaag ben ik precies 1 jaar bezig met taartjes maken.
Ik heb er iets van 40 gemaakt waarvan ik er 15 heb verkocht (inclusief stapeltaartjes).
Ik heb denk ik inclusief ingredienten al minstens 1500,- uitgegeven.
(exclusief de foodprinter van afgelopen week)
En geloof me dat wil dus zeggen dat ik ongeveer 1000,- "verlies" heb geleden.
Maar zoals ik het zie heb ik géén verlies geleden maar een jaar lang ervaring opgedaan.
Al mijn taartjes zijn voor vrienden, collega's, familie en kennisen geweest.
Ik durf nog steeds geen opdrachten aan te nemen van onbekenden alhoewel ik weet dat ik al een stuk beter ben geworden.
Alleen de "kennissen" hebben voor hun taart hoeven betalen en enkele collega's die er op stonden omdat t niet niks is om een bruidstaart te maken...de stress!!
Ik wil dat alles PERFECT is en dus ben ik gemiddeld 8 uur per taart bezig. Soms tot 5 uur in de ochtend.
En dan nog zie ik zelf heel wat foutjes die de ontvangers absoluut niet zien, al helemaal niet na 5 minuten: Oeh en Aah en dan t mes erin en eten maar. Haha!
Maar als je bedenkt dat je op t werk minstens 10,- per uur krijgt zou een taartje alleen aan manuren al 80,- moeten opleveren.
Dat bestaat natuurlijk niet!
Het is een hobby, een dure.
Maar om goed geld te vragen vind ik perfectie en ervaring een vereiste.
Ik zie taartjes hier op t forum, of op de site van bekende baksters, waarvan ik denk: WAUW!!
Belachelijk hoe mooi dit is! Bijna niet te bevatten.
En zo'n taartje van 20 cm kost dan 30,- (ofzo) nou als je bekijkt wat een kunstwerken dat zijn zou je denken dat ze t dubbelen zouden kunnen vragen.
Ik denk dus dat het heel knap van je is dat je zo vroeg al opdrachten aan durft te nemen.
Maar ik denk ook dat je gewoon heel veel moet lezen en rond kijken voor tips en weetjes, hier op t forum en op het www.
Oefening baart kunst en als je van je hobby geniet zijn je taarten vanzelfsprekend prachtig!
Groetjes!!