1

Onderwerp: Oeps, taart nu mislukt

Ik heb vorige week vrijdag ee taart gemaakt welke in zondag pas nodig heb. Daarom heb ik deze in de vriezer gestopt. Op een taartbodem dus hij raakt de vriezerla fysiek niet aan. Alleen heb ik hem niet in een plastic zak gedaan. Is mijn taart nu straks te droog en niet meer te eten als ik hem uit de vriezer haal. Hoop het niet maar begin het me nu sterk af te vragen.

Taart is gemaakt van cakemeel en gevuld met 1 laag mascarpone en 1 laag abrikozenjam. Wie kan mij meer vertellen

2

Re: Oeps, taart nu mislukt

ummmmm, je hebt hem helemaal niet bedekt??  ook geen doos omheen gedaan?

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

3

Nope helemaal niets:S
Alleen dus de onderkant,
hij is overigens met botercreme ingesmeerd en voorzien va een laag fondankt

4

Misschien alsnog een zak eromheen doen?

Ik zeg maar wat hoor, ik heb hier zelf geen ervaring mee  O-)
Heb je verder niets 'extreems' in de vriezer, verse vis of zo?? Want dan ben je verloren ben ik bang. Maar als dat niet zo is en hij is voor jezelf dan zou ik het gewoon proberen  ;)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

5

Ik heb er ook geen ervaring mee, maar alsnog een zak eromheen doen was ook mijn eerste ingeving.
Tijdens het ontdooien blijft het vocht dan in de zak en dan lijkt mij dat het wel goed moet komen.

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

Ja doe er maar snel wat omheen! Dan beperk je de schade.

Ik heb wel eens kip in de vriezer (bevroren gekocht) en zodra die zak is aangebroken gaat de kip uitdrogen (krijg je zo'n wit laagje erop). Is nog wel te eten, maar minder lekker.

groetjes, Linda (mv Eva, David & Sara)
Een onderschrift is ook maar gewoon een tekst onder je bericht....

7

Ja, wenselijk is het natuurlijk niet, maar zolang er verder geen luchtjes in je vriezer zitten die je taart op kan nemen, lijkt me de schade nog wel mee te vallen. De laag fondant omsluit de taart en hij is ingevroren. Misschien gaat de smaak iets achteruit, maar volgens mij wel te verwaarlozen.
Ben wel benieuwd naar je bevindingen!

8

Geen rare dingen in de vriezer mbt tot luchtjes dus vanuit dat oogpunt zit ik goed. Vraag me alleen dus nu af waarvoor een zak dient. Ter uitdroging of toch alleen maar voor de luchtjes. Denk dat de fondant en botercreme de cake wel goed beschermen tegen uitdroging maar goed. ga er een zak omheen doen en dan zet ik hem zat in de koelkast (zonder zak) om te ontdooien. Heb wel eens eghoord dat de condens in je zak het fondant doen smelten als je hem ontdooit.

Ben benieuwd of iemand nu precies weet waarom er een zak omheen moet:)

9

Gisteren was hier ook een topic over.
Daar staat veel in:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=151533

Groetjes Iris

"We zijn stuk voor stuk engelen met slechts 1 vleugel, en we kunnen vliegen door elkaar te omhelzen!"  Citaat L. de Crescenzo

10

@ IrisvR; dit topic had ik inderdaad al gezien maar geeft ook niet echt duidelijk de reden voor de plastic zak aan. Ijsvorming, geurtjes of uitdroging worden allemaal genoemd maar niemand heeft echt een duidelijk antwoord vandaar mijn vraag nog een keer.

bedankt voor de tip in ieder geval.

11

Ik doe een zak voor de hygiene, eigenlijk nooit een doos en een zak.
Met ontdooien haal ik de zak er af en plaats de taart zo in de koelkast (zorg dan wel weer voor geen sterk ruikende dingen in de koelkast).

12 Laatst bewerkt door Ricky (31-05-2011 13:35)

Ahum.... alles wat in de koelkast of vriezer gaat moet afgedekt bewaard worden ter voorkoming van kruisbesmetting met bacteriën.
Het is om de hygiëne te doen!
De Keuringsdienst hamert hier dan ook steeds op!
Dus buiten dat de smaak er van achteruit kan gaan (in zo'n korte tijd zal het wel meevallen) is de belangrijkste reden ...... Hygiëne!

Als hij voor een klant is zou ik 'm niet meer gebruiken, voor een taart voor mezelf zou ik er geen moeite mee hebben. Als je er 100% zeker van bent dat de taart niet in aanraking is geweest met iets anders, al is het maar een zakje van het een of ander, dan kun je het voorzichtig overwegen om hem toch te gebruiken.  :x

Sterkte met je beslissing.

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

13 Laatst bewerkt door gordijn87 (31-05-2011 14:00)

ja vanuit dat oogpunt is een zak misschien wel makkelijk. Hij staat bij mij nu in een vlaaibodem dus met verhoogde rand dus de bodem is hygienisch bovenzijde is neit afgedekt maar opzich in de vriezer schoon.  Ach ga hem voor de zekerheid toch maar in een zak doen:)

Taart is gelukkig voor mezelf dus dat scheelt. Heb de gehele la leeg en ijsvrij gemaakt dus is hij niet in aanraking geweest met iets anders. Maar goed, voor de volgende keer SAKKIE EROM :cool:

14

gordijn87 schreef:

ja vanuit dat oogpunt is een zak misschien wel makkelijk. Hij staat bij mij nu in een vlaaibodem dus met verhoogde rand dus de bodem is hygienisch bovenzijde is neit afgedekt maar opzich in de vriezer schoon.  Ach ga hem voor de zekerheid toch maar in een zak doen:)

Taart is gelukkig voor mezelf dus dat scheelt. Heb de gehele la leeg en ijsvrij gemaakt dus is hij niet in aanraking geweest met iets anders. Maar goed, voor de volgende keer SAKKIE EROM :cool:

:thumb:  :thumb:

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky