1

Onderwerp: Help taart zakt een beetje scheef

Hallo,

Ik heb een vraagje, gisteren maakte ik een biscuit taart en als vulling gebruikte ik botercreme (van een mix) en daarin deed ik een beetje gemixte aardbeien.
Hierboven legde ik dan dunne schijfjes aardbeien.

Tijdens het decoreren merkte ik dat de taart een beetje scheef zakte.
Niet zo heel veel en met de decoratie heb ik het kunnen camoufleren  :o

Deze heb ik in de diepvries gestoken omdat ik hem pas donderdag nodig heb maar nog 2 lagen voor deze taart moet maken.
Gelukkig is deze nu de bovenste en komt er geen gewicht meer op.

Komt dit goed denken jullie of zal hij met het ontdooien helemaal scheef zakken?
En hoe ontdooi ik hem het beste?

Dank je!

2

Re: Help taart zakt een beetje scheef

Heb je gepureerde aardbeien rechtstreeks door de botercreme gedaan? Hoe was de consistentie? Was het mooi glad? Hoe lang heb je het gemixt? Het kan zijn dat het is gaan schiften. Als het schift wordt het redelijk vloeibaar en veranderd de hele consistentie. Het kan dan ook uit je taart lopen.

Ik zou hem met ontdooien goed in de gaten houden. Als er onder de bekleding door vocht komt, is je vulling denk ik geschift.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

3

Hoi,
Dank je voor je berichtje!

Ik heb de gepureerde aardbeien meteen in de botercreme gedaan maar dan niet meer zo lang gemixt. Is het beter lang te mixen?

Ik had nog een restje in de frigo gezet en heb het al enkele uren eruit gezet om het resultaat te zien. Dat wordt niet waterig.
Hopelijk blijft het ook in de diepvries mooi en wordt het niet te waterig met ontdooien...

Voor de zekerheid had ik wel een dijkje gemaakt met gewone botercreme en ik smeerde ook af met gewone botercreme. Dit zal het vocht tegenhouden hoop ik!

Hoe laat ik best ontdooien? Uit de frigo of erin? En hoe warm/koud moet die dan staan?

4

Het is inderdaad beter om wat langer te mixen. Een dijkje spuiten is natuurlijk altijd goed, maar als hij wordt aangesneden is het soms wel te zien (en te proeven). Als het restje niet geschift is, dan denk ik dat het in de taart ook niet is geschift. Ik zou hem uit de diepvries wel in de koelkast zetten (niet afgesloten, vocht moet wel weg kunnen), en dan een uur voor het aansnijden uit de koeling halen.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

5

Hoe zou ik kunnen zien in / aan de taart of het geschift is.
Als ik maar kan kijken bij het aansnijden dan ben ik te laat om nog een nieuwe te maken.

Met een appelboor er een stuk uithalen om te checken en daarna weer terugstoppen. Bloemetje erop O-)

groetjes, Linda (mv Eva, David & Sara)
Een onderschrift is ook maar gewoon een tekst onder je bericht....

7

Lindadepinda schreef:

Met een appelboor er een stuk uithalen om te checken en daarna weer terugstoppen. Bloemetje erop O-)

Dat zal ik eens proberen dan. Al een geluk dat de taart met héél veel bloemetjes versierd is... :Y