1

Onderwerp: mijn slagroom smelt

hey,
dit weekend eens geprobeerd om voor de eerste keer een biscuit te bakken, de biscuit was goed gelukt maar mijn vulling was niet goed, ik had dus een laagje rode vruchtencoulis op alle 2 de helften gesmeerd ( ik kon maar 1 laag doen want de taart was maar 5cm hoog) en daartussen had ik dan gewone slagroom gedaan, vanboven had ik dan afgesmeerd met slagroom en dan mijn marsepein opgelegd maar mijn slagroom blijft niet stevig hij smelt, waardoor hij langs de onderkant er gewoon begon uit te lopen
iemand tips??

2

Re: mijn slagroom smelt

Ik ben zelf een beginner en heb er geen ervaring mee maar je kunt slagroom verstevigen met Klopfix.
Marsepein kan niet tegen veel vocht, met slagroom loop je dus risico.
Wil je een strak taartje moet je1:1 botercreme gebruiken om af te smeren.
Als je slagroom als vulling gebruikt zou ik een dijkje maken.

3

Nooit met slagroom afsmeren. altijd bc gebruiken!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

4 Laatst bewerkt door Carien (30-05-2011 07:57)

slagroom verstevigen met klopfix idd of 1 op 1 mengen met mascarpone; 250 van beide en dan 2 eetlepels (vanille)suiker erdoor, errug lekker; zeker icm aardbei en/of framboos. Nog zo'n laagje en dan lemon curd eronder  :9

ohja, idd niet afsmeren met slagroom, dat gaat niet lukken :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Voor de slagroon moet je inderdaad klopfix gebruiken, dan is hij een stuk steviger en smelt hij niet.

@christol, hoezo nooit met slagroom afsmeren? Petra Achtien (van onder andere het boek 'taart om blij van te worden') zegt dat dat prima kan. zowel in haar boek en haar online teleac cursus doet ze dat ook gewoon. Wel verstevigt met klopfix.

6

da's geen gewone slagroom begreep ik, maar een speciale soort

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Thamar schreef:

Voor de slagroon moet je inderdaad klopfix gebruiken, dan is hij een stuk steviger en smelt hij niet.

@christol, hoezo nooit met slagroom afsmeren? Petra Achtien (van onder andere het boek 'taart om blij van te worden') zegt dat dat prima kan. zowel in haar boek en haar online teleac cursus doet ze dat ook gewoon. Wel verstevigt met klopfix.

Als je met gewone slagroom gaat afsmeren, kan je er bijna zeker van zijn dat je marsepein/fondant gaat smelten. Petra van achtien zegt dat ze met slagroom afsmeert, maar dat is niet zo! Zij smeert af met pati creme. Met paticreme smeer ik zelf ook niet af, want ik wil geen enkel risico lopen en met bc en abrikozenjam gaat het bij mij altijd goed.

8

christol schreef:
Thamar schreef:

Als je met gewone slagroom gaat afsmeren, kan je er bijna zeker van zijn dat je marsepein/fondant gaat smelten. Petra van achtien zegt dat ze met slagroom afsmeert, maar dat is niet zo! Zij smeert af met pati creme. Met paticreme smeer ik zelf ook niet af, want ik wil geen enkel risico lopen en met bc en abrikozenjam gaat het bij mij altijd goed.

Hier zijn al heel veel topics over  :Y . Is idd paticreme. Met slagroom krijg je trouwens je taart niet strak, denk ik. Met bc 1:1 wel.

Wanneer je slagroom niet koud genoeg is krijg je deze ook niet goed opgeklopt. Ik ben ook vaker op het forum tegengekomen dat de goedkopere (houdbare) slagroom ook moeilijk op te kloppen is.

9

hey,
welk recept is da dan voor bc1:1 want als ik hier bij recepten kijk heb je 4soorten botercreme

10

davina schreef:

hey,
welk recept is da dan voor bc1:1 want als ik hier bij recepten kijk heb je 4soorten botercreme

Één deel boter en één deel poedersuiker, dus van allebei evenveel. En dan goed luchtig kloppen.

Maar mijn eerste taarten streek ik wel gewoon af met slagroom (omdat ik toen nog nooit gelezen had hoe het wél moet ;)). Die worden inderdaad niet strak, maar ik had nooit gesmolten marsepein. Ook niet twee dagen later, toen de laatste restjes eindelijk op werden gemaakt. Dus het hóeft niet altijd te smelten!

Maar gebruik toch maar botercreme. Werkt stukken beter ;)

11

op school en in de bakkerij smeren we wel vaker taarten af met slagroom maar daar zit een soort van versteviging in...

12

Esther68 schreef:

Wanneer je slagroom niet koud genoeg is krijg je deze ook niet goed opgeklopt. Ik ben ook vaker op het forum tegengekomen dat de goedkopere (houdbare) slagroom ook moeilijk op te kloppen is.

Klopt alletwee; en dat laatste ligt aan het vetgehalte. De houdbare slagroom is maar 30%, en de horeca-slagroom minstens 40%. Die klopt echt waanzinnig snel én stevig stijf (klinkt echt heel raar, dit laatste...). De verse die je bij de supermarkt koopt is meestal 35% en klopt ook al gemakkelijk op.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

13

Esther68 schreef:

Klopt alletwee; en dat laatste ligt aan het vetgehalte. De houdbare slagroom is maar 30%, en de horeca-slagroom minstens 40%. Die klopt echt waanzinnig snel én stevig stijf (klinkt echt heel raar, dit laatste...). De verse die je bij de supermarkt koopt is meestal 35% en klopt ook al gemakkelijk op.

Groetjes Wendy

14

Esther68 schreef:

Groetjes Wendy

15

Esther68 schreef:

Groetjes Wendy

16

Goed bezig Kokkie  ;)

Life is what you bake it.

17

En als je dan toch perse met slagroom wilt gaan afsmeren, zou ik double room gebruiken, hier zit minstens 40% vet in.