1

Onderwerp: Wat een geknoei! Tips voor decoreren met RI svp.

Hallo dames,

Gisteravond koekjes gebakken (recept van Peggy P) en deze nu dus zojuist proberen te versieren met RI. Had ik nog nooit eerder gedaan. Maar ik vind het wel een geknoei hoor. Zeker als je meerdere kleuren wilt gebruiken.
Ik heb eerst 200 gram gemaakt, om uit te proberen. Hierbij 24 cc water gedaan. Ik gebruik de mix van FunCakes.
Ca. 10 min. gemixt met mijn Kennie. Ging overigens prima.
Daarna beetje met blauw gemengd in een apart schaaltje. Dikke blauw in een spuitzakje, dunnere blauw in het schaaltje. Zo moet je dit dus met alle kleuren doen? Wat een werk zeg. En het hard ook best wel snel uit, dus hoe hou je alles goed tijdens het decoreren?
En dan nog de spuitmondjes enzo. Ik heb nu gewerkt met snoeppuntzakken, maar dan kun je dus niks wisselen. Als je dus met hetzelfde mondje een andere kleur wilt gebruiken heb ik dus een probleem.
Kortom, ik vond het veel werk en een hoop afwas en geknoei. Wel leuk om te doen op zich! En dat is natuurlijk ook belangrijk!

Maar het kan vast makkelijker en sneller, dus hoor heel graag jullie tips!

Alvast bedankt.
Gr. Dolfijn

Ps. Welk spuitmondje adviseren jullie voor lijntjes rondom de koekjes?

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

2

Re: Wat een geknoei! Tips voor decoreren met RI svp.

ja, dat houdt mij nou ook tegen :s  ben erg benieuwd naar de ervaringen :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Ik dek de potjes met kleurtjes die ik gemaakt heb goed af met aluminiumfolie. Ook de nog niet gemengde icing altijd goed afsluiten. Ik gebruik ook niet altijd een spuitmondje - gewoon rechtstreeks uit de plastiek zak spuiten kan ook. Anders moet je idd wel een heleboel spuitmondjes hebben. Maar om grote vlakken op te vullen gebruik ik dus geen spuitmondje - ik knip gewoon een gaatje in de zak, en spuit daarmee, en ik spreid de icing uit met een tandenstoker.
Eens in de zak blijft de icing wel redelijk goed, alleen het deel dat in het spuitmondje zit of aan het uiteinde, moet je er even uit spuiten voor je weer verder gaat, omdat dit wat harder is geworden.

4

Ik heb een workshop RI gevolgd bij Marianne van DeLeuksteTaarten.nl en ben geen expert maar daar leerde we dat je de bakjes met icing moest afdekken met een schoon vochtig doekje. We kregen ook een vochtig doekje om je spuitzak/mondje steeds tussen te leggen en dan droogt het niet uit.
Daarnaast doe je vóór de spuitmondjes eerst je plastic adapter in je spuitzak en kun je de spuitmondjes gemakkelijk wisselen.
www.deleukstetaartenshop.nl/icing-sets- … p-195.html
Ik vond het wel super gaan....veel geleerd toen!

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

5

Sandra-lala schreef:

Ik heb een workshop RI gevolgd bij Marianne van DeLeuksteTaarten.nl en ben geen expert maar daar leerde we dat je de bakjes met icing moest afdekken met een schoon vochtig doekje. We kregen ook een vochtig doekje om je spuitzak/mondje steeds tussen te leggen en dan droogt het niet uit.
Daarnaast doe je vóór de spuitmondjes eerst je plastic adapter in je spuitzak en kun je de spuitmondjes gemakkelijk wisselen.
www.deleukstetaartenshop.nl/icing-sets- … p-195.html
Ik vond het wel super gaan....veel geleerd toen!

Goeie tip, van die adaptor! Zoiets lijkt me inderdaad erg handig!
Thanks dames.

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

6

Inderdaad veel couplers en mondjes nodig, maar met wat oefening en geduld maak je dan ook de mooiste koekjes. Vochtige doek op de bakjes en siliconen dopjes of een vochtig doekje voor de spuitmonden. Ik zie vaak ook op tegen het mengen en vullen (en daarna schoonmaken) van de zakken, dat hoort er helaas wel bij.

7 Laatst bewerkt door annick67 (29-05-2011 22:29)

Ik gebruik tip 2 voor zowel de randjes als het opvullen. Voor méér/andere dingen kan je altijd andere tips gebruiken.

En ja, ik heb er een aantal, om zo nooit te hoeven rommelen met wisselen van tips/couplers. Ik geloof dat ik nu een stuk of 5, 6 stuks heb liggen van tip 2.

Ik knip een punt van de spuitzak af (voor RI gebruik ik géén snoepzakken omdat je soms hard moet knijpen als je RI (erg) stevig is en snoepzakken barsten dan nog wel eens open), doe de adapter erin, dan vanaf de buitenkant de tip erop, coupler ring erom draaien et voilá, versieren maar!

Voor de RI gebruik ik de stevige/dikke wegwerp-spuitzakken van Wilton, 30cm lang.