1

Onderwerp: Verkeerde marsepein?

Vorige week heb ik nieuwe marsepein gekocht. In de winkel vroeg ik welke ik moest hebben voor 1:3 omdat het bij dat merk er niet op stond. De verkoopster raadde mij aan om dan 23% te nemen. (achteraf lijkt het mij dat 1:3 eerder rond de 30-33% zou moeten zitten)

Ik heb daar dus 2 kilo van gekocht, maar toen ik vandaag een taart wilde maken merkte ik dat de marsepein erg zacht en plakkerig is. Toen ik mijn taart wilde bekleden scheurde het dan ook aan alle kanten.. Ik ben dus bang dat ik de verkeerde marsepein heb gekocht.

Wie heeft ervaring met de 23% marsepein?
Waar is deze marsepein voor bedoeld?
Kan ik deze marsepein ook nog dikker maken?

Heeft iemand het antwoord op deze vragen? Ik vind het zonde om de marsepein niet meer te gebruiken, maar voor het bekleden is hij op deze manier niet bruikbaar..

Alvast bedankt!!

Groetjes, Marjolein

Een goede taart is altijd de zonde waard!!

2

Re: Verkeerde marsepein?

hoi Marjolein,

de verkoopster heeft je wel goed geinformeerd hoor. 1op 3 is 25% amandelen
(1 deel amandelen op 3 delen suiker, totaal dus 4 delen 1/4 van 100% is 25%)
33% is 1op 2 en 20% is 1 op 4.
Over het algmeen is 'verse' marsepein wat zachter dan 'oude' . Goed koelen helpt al wat, of wat extra (poeder)suiker.

Ook kan het per merk wat verschillen. Zelf vind ik dat zachte vaa juist wel fijn.

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

Re: Verkeerde marsepein?

Oke, nou ik ben blij dat ik in ieder geval wel goed ingelicht ben :D

Ik vond het ook erg prettige marsepein om te kleuren enzo, maar het bekleden ging helemaal mis omdat hij niet meerekte, maar gelijk scheurde. Ik zal de volgende keer proberen de marsepein wat koeler te gebruiken en wat poedersuiker toevoegen.

Super bedankt voor je informatie en tips!

Een goede taart is altijd de zonde waard!!