1

Onderwerp: Taarten blijven laag

Ik snap er niks meer van mijn taarten blijven laag. Ik gebruik funcake mix voor de biscuit. Ik mix 8 min. op hoge stand en ong 4 min op lage stand. De hetelucht over zet ik op 160 graden. Ik maak ook gebruik van een oven thermometer.

Wat kan het zijn?? Ik weet het niet meer. :s

2

Re: Taarten blijven laag

ik werk niet met mix, dus daar kan ik je niet mee helpen. gebruik je wel de juiste verhoudingen? zie tabellen. Maar je zou kunnen proberen om gewoon meer mix in een kleinere bakvorm te doen. doe ik ook wel eens  :D

3

Ik weet een heleeee goede tip!
Doe eens meer beslag in je bakpan, zeker dat je taart hoger word ;)
Kijk ook uit dat je je biscuit niet te snel uit de oven haalt anders kan hij nog wat inzakken en daardoor lager worden...
Succes! :D

4

en misschien staat de oven op een verkeerde stand? ik heb een combi oven en zet de oven nooit op helelucht maar op een stand speciaal voor biscuitmix.

5

ik laat hem meestal nog 10 minuten in de oven wel met deur open even rusten zonder de warmte nog aan te hebben zakt ie ook niet in

6

Bedankt voor jullie hulp. :)

Ik werk precies volgens het tabel wat op de funcakes verpakking staat.

Over het meer beslag in de bakpan doen. Ik heb geen idee wat de verhoudingen voor een biscuit is. Of bedoel je voor een 20cm bakpan een 22,5cm aanhouden bijv.?
Gekste is eigenlijk dat de 15cm. taarten wel redelijk hoog worden.

De oven kan niet op de verkeerde stand staan. Ik heb een oven therometer.

Ik haal de taart meestal als het bakprogramma is afgelopen wel gelijk uit de pan. En draai hem dan om op een rooster.

ik gebruik dus meer dan op de verpakking staat.

66 gram mix per ei.

ALs ik een 20 cm gebruik dan doe ik 4 eitjes en 4x66 gram mix.

Groetjes Natasja!

8 Laatst bewerkt door Natty's Funky Cakes (28-05-2011 19:23)

oeps 2x

Groetjes Natasja!

9

Esther1968 schreef:

ik heb een combi oven en zet de oven nooit op helelucht maar op een stand speciaal voor biscuitmix.

Wauw, wat gaaf, zeg!
Wat voor oven is dat precies? (Heb nog nooit een oven met biscutmix-stand gezien)

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

10

Katja1604 schreef:
Esther1968 schreef:

ik heb een combi oven en zet de oven nooit op helelucht maar op een stand speciaal voor biscuitmix.

Wauw, wat gaaf, zeg!
Wat voor oven is dat precies? (Heb nog nooit een oven met biscutmix-stand gezien)

Ik heb ook een oven die op verschillende standen kan. Ik kan kiezen voor warmte van bovenaf of van onderaf of voor beide. En dan heb ik nog wat standen waar ik geen idee heb waar dat voor dient.

11

@sassie... zo'n oven heb ik ook! Knopjes die ik nog nooooooit gebruikt heb  ;)  Hij heeft pas nog een nieuwe motor gekregen en toen is me zo veel uitgelegd dat ik het gelijk weer vergeten was.  :lol: 

Maar over het rijzen van de biscuit. Bij mij heeft het heel erg geholpen om een Kenwood te kopen. Daar is mijn beslag echt een stuk hoger van geworden. Idee?

Liefde is... elke dag een taartje

12

Misschien de schema's van felicitaartjes eens proberen?

Welke bakvorm(en) gebruik je en welke mixer?

Hoe hoog wordt je biscuit: je hebt het over laag, maar wat bedoel je met laag??

13

Ja, zo'n oven heb ik ook, de mijne heeft 6 verschillende standen, ik kende de oven met speciale biscuitmix-stand alleen nog niet :+

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

14

Let op de temperatuur van je eieren, dat ze niet te koud zijn als je ze gaat gebruiken.

15

gebruik altijd koude eieren nog nooit lage taarten gehad

16

etmc schreef:

gebruik altijd koude eieren nog nooit lage taarten gehad

dan denk ik dat je gelukt hebt gehad tot nu toe ;) Eieren moeten op kamer temp zijn.

Voor de hoeveelheden houd ik het schema aan van de leukste taarten shop, is volgens mij dezelfde als felicitaartjes. Je kan hem vinden bij tabellen en dan doorklikken naar schema van bovenstaande ;)

Verder verhoog ik de temparatuur tijdens het bakken, bv een taart die 30 min gebakken moet worden doe ik eerst 10 min op 150 gr, dan 10 min op 160 en dan op 175 graden.

Succes ermee

Veel liefs Rafaëla

17

eieren hoeven niet op kamertemp te zijn en zeker niet bij mix. ik heb ook bij een bakker gewerkt en die had altijd eieren uit de koelkast en daar is ook nooit wat misgegaan....
als je zelf duchessebeslag maakt moeten ze verwarmd worden maar dat is t enige

net als dat oplopend ook niet hoeft en mensen hier de enige mensen zijn die ik ken die dat doen