1

Onderwerp: afdruk stenen op fondant

Hallo allemaal, Wie kan mij de gouden tip geven, hoe ik het beste de stenen afdruk in het fondant kan maken. Is dat wanneer het gladde fondant op de taart zit, of ik maak de afdruk voordat het op de taart komt. Ik wil nl een kasteel maken voor de communie van mijn zoon en dan wil ik dat de taart wel strak en mooi is.

Groetjes van Sanni

2

Re: afdruk stenen op fondant

Ik heb het tot nu toe nog maar 1 keer een patroon in mijn fondant gemaakt en dat had ik gedaan voordat ik hem op de cake dit, als je hem dan met een smoother glad maakt. dan verdwijnt je patroon ook gedeeltelijk of je moet het natuurlijk heel voorzichtig doen.
Bovendien kun je je patroon per ongeluk uit elkaar trekken als je het fondant op de cake legt.
Bij een muur krijg je ook nog een dat de stenen aan alle kanten plat moeten liggen en als je het van te voren doet moet je of uitrekenen hoe je patroon op de taart ligt of anders zullen je stenen aan zijkant rechtop staan.

de howto's die ik tot nu toe heb gezien doen het allemaal erna. Maar ik kan nog niet uit ervaring spreken want ik heb het nog niet gedaan dus kan niet zeggen of dit makkelijk is.

"If people have no bread, let them eat cake" - Marie Antoinette

3

Ik rol  de marsepein / fondant uit en ik gebruik de groene matjes van FMM om de kasteelstenen erin te drukken en daarna plaats ik de stukken marsepeine dan tegen de taart.

Hoop dat het zo duidelijk is!

Succes,

4

Ik heb ook de kleine matjes gebruikt bij mijn kasteel. Je maakt de lapjes eerst en plaatst die dan op en tegen elkaar op de taart. Je moet best hard drukken om een mooie impressie te krijgen en ik kan me niet voorstellen dat dat goed lukt als de fondant al op de taart zit. Dan duw je de taart uit model of je maakt de fondant stuk denk ik.

5

Ik had het stuk fondant waar ik het patroon in wilde hebben op een bakpapier gelegd, stenen erin wrijven met smoother, daarna even in de vriezer, dan meteen op je taart.... op deze manier scheurde het niet bij mij  :)
Misschien heb je er wat aan.. succes ermee   ;)

Groetjes Hulya

6

Ik breng eerst een hele dunne laag gladde fondant aan op de taart. Daarna rol ik fondant redelijk dun uit, breng het steenpatroon aan, laat het even liggen zodat het iets steviger is en snij het op maat, daarna breng ik het op de 1e laag aan.
Je zou ook eerst een dunne laag marsepein aan kunnen brengen en daarna de stenenlaag met fondant.

Succes

7

Hadden jullie dan niet als de fondant op de taart legt en met een smoother om de bobbeltjes weg te krijgen dat de indruk minder werd. Ik had dat namlijk wel. Nu moet ik er bij zeggen dat het mijn eerste keer was dus het zal wel aan mij hebben gelegen  :D

"If people have no bread, let them eat cake" - Marie Antoinette

8

Hoi allemaal, bedankt voor jullie input. Ik zat weer eens moeilijker te denken. Ik heb onlangs een taart voor mijn broer gemaakt. Een bier vat en daar heb eerst een dunne laag gladde fondant over het kapsel gemaakt en vervolgens de houtnerf er 1 voor 1 opgeplakt.
Ik vond het een mooie taart. Mijn broer en zijn gezeldschap ook.  Had alleen toen de ondergrond in dezelfde kleur moeten doen, als de houtnerf. Lukt mij nog niet om de foto toe tevoegen aan dit bericht.

Groetjes van Sanni

9

amicitia schreef:

Hadden jullie dan niet als de fondant op de taart legt en met een smoother om de bobbeltjes weg te krijgen dat de indruk minder werd. Ik had dat namlijk wel. Nu moet ik er bij zeggen dat het mijn eerste keer was dus het zal wel aan mij hebben gelegen  :D

Ik denk als je over het relief heen gaat smootheren dat het dan wel minder wordt ja.. ik had de taart strak afgesmeerd en het fondant met relief erop geplakt... zover ik weet zag ik geen bobbels erdoor.. ik heb het ook pas 1 keer gedaan hoor   ;)