1 Laatst bewerkt door Tamtaartje (23-05-2011 09:17)

Onderwerp: Help.. Dit wordt mijn allereerste bruidstaart!!

Help... Dit wordt mijn allereerste bruidstaart! Mijn zus trouwt donderdag 30 juni en heeft gevraagd of ik haar bruidstaart wil maken.  :) Natuurlijk een heel eer, maar vind het ook wel heel erg spannend  :P..

Het gaat om een taart voor 125 a 150 mensen. Het worden 9 taarten van ieder rond 25x7,5 cm (daar haal je 17 stukjes uit volgens het schema dus kom je op 153). Ze komen op 2 van deze standaards (gespiegeld) en 1 losse taart. http://www.deleukstetaartenshop.nl/mate … p-886.html  De vulling wordt botercrememix met kokospatidess en aardbeienjam, afsmeren met 1:1 botercreme en bekleden en decoreren met fondant. Er moeten ook 2 losse 1 persoonstaartjes gemaakt worden glutenvrij (nog een hoop voor uitzoeken).

De dag ervoor ben ik vrij dus kan ik een hoop doen. Op de dag zelf is er niet zo veel tijd dus moet zorgen dat de taart 'sochtends/tegen de middag op locatie is (gelukkig geen koelkastvulling, dus dat scheelt een beetje stress), zelf zijn ze pas om 6 uur op locatie. Dus denk dat de taart toch nog wel even in de koeling moet??

Planning:
1 a 2 weken van tevoren: Topper & rozen maken
Dinsdagavond: Biscuits bakken & Fondant kleuren (paars en zilver)
Woensdag: Vullen, Bekleden & decoreren
Donderdagochtend/begin middag: Taart naar locatie brengen

Het vervoer doen we allemaal los in een taartdoos, daar de standaards opzetten en de taarten erop.

Helaas heb ik niet een hele grote vriezer, waardoor ik de biscuits niet eerder kan bakken en ze in kan vriezen.

Ik heb pas 2x met fondant (funcakes rolfondant vanille) gewerkt, toen ik poedersuiker gebruikte had ik het idee dat het meer/sneller uitdroogde en de kleur werd er ook niet mooier op, de 2e gedaan met veel crisco op het aanrechtblad en dat werkte wel een stukje beter. Ik las dat de meeste van jullie als tip geven een tafelzeiltje en dan omkiepen over de taart (glijdt dit er dan niet af?) Hebben jullie nog tips voor de planning of waar ik rekening meer moet houden? Ook tips voor hoeveelheden van biscuit/botercreme/fondant enz. zijn welkom.

Bedankt alvast!!!!

2

Re: Help.. Dit wordt mijn allereerste bruidstaart!!

Ik kan je hiermee niet echt helpen maar je staat hier verkeerd.
Zal je even melden.
En succes met je taart.

A new hobby, a new challenge

3

Okee, sorry!! Dacht bruids- stapeltaart en het is een bruidstaart dus dacht dat hij hier moest!  :grr:

4

Voor de hoeveelheden kun je links bij de tabellen kijken, of de benodigdhedenlijst bij de webshop, of op felicitaartjes........

En fondant zilver kleuren? Hoe ga je dat van tevoren doen?

Ik zou de taart ook al gebruik je vullingen voor buiten de koelkast, toch zoveel mogelijk koel houden ivm het stevig blijven van je botercreme, en dus de vorm van je taart behouden.

Heftige opdracht, zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt. Succes in ieder geval!

5 Laatst bewerkt door Tamtaartje (23-05-2011 09:43)

Karin09 schreef:

Voor de hoeveelheden kun je links bij de tabellen kijken, of de benodigdhedenlijst bij de webshop, of op felicitaartjes........

En fondant zilver kleuren? Hoe ga je dat van tevoren doen?

Ik zou de taart ook al gebruik je vullingen voor buiten de koelkast, toch zoveel mogelijk koel houden ivm het stevig blijven van je botercreme, en dus de vorm van je taart behouden.

Heftige opdracht, zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt. Succes in ieder geval!

Ik heb ook al wel een klein schema voor de mix enz. alleen botercreme vind ik altijd lastig om te bepalen, maar tips zijn natuurlijk altijd welkom  ;)! Wilde het eigenlijk gewoon grijs kleuren en dan dusten de volgende dag. Het paars en zilver is alleen voor decoratie, de basis wordt wit.

Ja is ook wel heftig, maar ook wel erg veel zin in! Wel al enige ervaring met kleine taarten.

TLVermeulen schreef:

Okee, sorry!! Dacht bruids- stapeltaart en het is een bruidstaart dus dacht dat hij hier moest!  :grr:

er staat ook boven 'show-off' en onder de titel: "Romantisch, lief of chique: post hier foto's van Bruidstaarten of andere stapeltaarten!"

[move]--> td algemeen (omdat je vragen meerdere vraag&antwoord rubrieken beslaan.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

Kun je niet toch al een aantal biscuits eerder bakken? Ik zie dat je ze alle 9 + 2  eenpersoons op 1 avond wil bakken? Uit ervaring weet ik dat je dan heeeeel lang bezig bent. Tenzij je natuurlijk een grote oven hebt waarin meer dan 1 vorm kan. Maar als je ze stuk voor stuk moet bakken, dan ben je dus alleen al aan bakken ruim 4,5 uur bezig en dat is als je de ene eruit haalt en de andere meteen in de oven stopt. Het scheelt je al heel wat stress als je het probeert te verdelen. Geen lieve buuf met een grote vriezer?

8

tipsytaartje schreef:
TLVermeulen schreef:

er staat ook boven 'show-off' en onder de titel: "Romantisch, lief of chique: post hier foto's van Bruidstaarten of andere stapeltaarten!"

[move]--> td algemeen (omdat je vragen meerdere vraag&antwoord rubrieken beslaan.

Dat zag ik later inderdaad! Sorry niet goed gekeken!  :grr:

9

Patje72 schreef:

Kun je niet toch al een aantal biscuits eerder bakken? Ik zie dat je ze alle 9 + 2  eenpersoons op 1 avond wil bakken? Uit ervaring weet ik dat je dan heeeeel lang bezig bent. Tenzij je natuurlijk een grote oven hebt waarin meer dan 1 vorm kan. Maar als je ze stuk voor stuk moet bakken, dan ben je dus alleen al aan bakken ruim 4,5 uur bezig en dat is als je de ene eruit haalt en de andere meteen in de oven stopt. Het scheelt je al heel wat stress als je het probeert te verdelen. Geen lieve buuf met een grote vriezer?

Zou maandagavond al de ene helft kunnen bakken. Want er past toch echt maar 1 vorm in de oven. En dan gewoon in huishoudfolie verpakken denk ik? Net verhuisd dus ken me buren nog niet zo goed :P haha

10

TLVermeulen schreef:
Patje72 schreef:

Zou maandagavond al de ene helft kunnen bakken. Want er past toch echt maar 1 vorm in de oven. En dan gewoon in huishoudfolie verpakken denk ik? Net verhuisd dus ken me buren nog niet zo goed :P haha

Goede tip van Patje...........zoveel biscuits en mocht er 1 mislukken..... :s

Mooie reden om heel snel kennis met de buren te maken.......en als dankje beloof je ze ook een lekkere taart met een kop koffie?

11 Laatst bewerkt door Tamtaartje (23-05-2011 10:01)

Karin09 schreef:
TLVermeulen schreef:
Patje72 schreef:

Goede tip van Patje...........zoveel biscuits en mocht er 1 mislukken..... :s

Mooie reden om heel snel kennis met de buren te maken.......en als dankje beloof je ze ook een lekkere taart met een kop koffie?

Haha kan het altijd proberen :p En anders toch maar heel de vriezer leegmaken en kijken wat daarin past(denk hooguit 3). Maar misschien dan toch maar beter iets dan niets! ;)

12

De oplossing met de vriezer moet er gewoon komen!! Anders 3 hier, bij me zus nog en bij me ouders ook maar wat.. Dat wordt ook daar even de vriezers leeghalen :p

13

Waar woon je? Want anders mag je bij mij in de vriezer wel wat biscuits bewaren, ik heb meestal wel plek! Ik woon in Nijmegen.

Groetjes, Monica

Ik kan je wel een tip geven ivm het bekleden met een tafelzeil... :Y
Ik heb doorzichtige tafelzeil gehaald in de Hubo(België).2 stuks van ong. 60cm. op 60cm.Deze gebruik ik altijd als ik een grote taart moet maken.Fondant kneden en deze op het tafelzeil leggen.2e zeil erop leggen en je fondant uitrollen.Als je de gewenste grote hebt haal je het tafelzeil af van de kant die op je taart komt(onderkant).Dan neem je het tafelzeil op (fondant blijft hieraan "kleven")en leg je deze over je taart.Dan haal je het 2e stuk zeil zachtjes af van je fondant(eens je hem een stukje loshebt komt hij makkelijk mee).En dan je fondant mooi aandrukken en smootheren.Hopelijk heb ik het wat makkelijk uitgelegd, :/ ik vind dit een heel goeie techniek. :Y

Veel succes!! :thumb:

Grtjs,Marie.

Groetjes,Marie.
Making a cake.....It's my personal therapy!!!

15

mookje schreef:

Waar woon je? Want anders mag je bij mij in de vriezer wel wat biscuits bewaren, ik heb meestal wel plek! Ik woon in Nijmegen.

Ik woon in Zwijndrecht, dus dat is helaas niet zo dichtbij! Bedankt voor het aanbod!

16

aubainmarietje schreef:

Ik kan je wel een tip geven ivm het bekleden met een tafelzeil... :Y
Ik heb doorzichtige tafelzeil gehaald in de Hubo(België).2 stuks van ong. 60cm. op 60cm.Deze gebruik ik altijd als ik een grote taart moet maken.Fondant kneden en deze op het tafelzeil leggen.2e zeil erop leggen en je fondant uitrollen.Als je de gewenste grote hebt haal je het tafelzeil af van de kant die op je taart komt(onderkant).Dan neem je het tafelzeil op (fondant blijft hieraan "kleven")en leg je deze over je taart.Dan haal je het 2e stuk zeil zachtjes af van je fondant(eens je hem een stukje loshebt komt hij makkelijk mee).En dan je fondant mooi aandrukken en smootheren.Hopelijk heb ik het wat makkelijk uitgelegd, :/ ik vind dit een heel goeie techniek. :Y

Veel succes!! :thumb:

Grtjs,Marie.

Hoi Marie,

Bedankt voor de uitleg! Het klinkt erg makkelijk en handig, dus we gaan ergens maar even 2 zeiltjes kopen! En alvast wat oefenen!

17 Laatst bewerkt door Tamtaartje (26-05-2011 06:52)

Ik toch maar ga proberen om de taarten ergens in te vriezen! ;)

18

Iemand tips hoe ik dit het beste kan doen? Geen ervaring met invriezen.. Zou ik de taarten alvast vullen en bekleden en dan invriezen? Of zou ik alleen de biscuits invriezen? Ik las dat je ze 24 uur van tevoren uit de vriezer moet halen en dan in de koelkast en dan de laatste uurtjes buiten de koelkast. Maar nou wil ik ze woensdags nog decoreren dan moeten ze al wel ontdooid zijn denk ik?? :think: