1

Onderwerp: Vraagje over stencillen

Hoi,
Gisteren heb ik voor het eerst met dust gestencild op fondant. Ik had eerst de fondant ingewreven met crisco, zodat de stencil goed blijft plakken. Daarna met een kwastje met dust er over heen.
Op zich ging het redelijk goed voor de 1e keer, maar nu is mijn kwastje zo vet en plakkerig, ik krijg die niet goed meer schoon.
Heb hem al uitgewassen, zelfs met zeep, maar het helpt niet.

Hebben jullie dit probleem ook of doe ik iets verkeerd? Alvast dank voor een tip.

Bakgroetjes van Marinka!

Re: Vraagje over stencillen

Misschien kun je alleen de zijkanten van de stencils licht invetten met crisco? Dan komt het niet in de buurt van je dust en kwastje. Ik heb het alleen nog met icing gedaan, maar heb nog geen crisco nodig gehad om het stencil op zijn plek te houden, hield hem gewoon met één hand op zijn plek en dat ging goed :)

'I love it when a cake comes together'

het probleem is alleen dat je kwastje nu te vettig is? Met het stencillen zelf is dus alles goed gegaan?

even wat afwasmiddel, die goed ontvet in je handpalm en daarin met je kwastje "roeren" , zodat het goed in je kwastje zit, dan beetje water erbij nogmaals "roeren" en dan afspoelen.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Dat klopt, maar ik vroeg me af of ik iets verkeerd doe? Vind het namelijk nogal zonde als ik elke keer mijn kwastje weg moet gooien als ik gestencild heb, vandaar.
Het is dus wel normaal dat heel je kwast zo vet wordt?
Ik ga toch nog maar een poging doen dan om hem alsnog schoon te krijgen.

Bakgroetjes van Marinka!

ja hoor :) dat is normaal. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet mijn hele kwast in de crisco doop, eigenlijk alleen het uiteinde van de haartjes

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Ik heb daar geen last van gehad :nooo

Ik doop dan ook niet de kwast eerstin de crisco. Ik heb mijn fondant heel dun ingesmeert met crisco (die ik een beetje in mijn handen had verwarmt om hem wat makkelijker te smeren). Daarna wat dust erop gegooit en toen met de kwast erover heen. de kwast raakt dus niet de crisco, maar alleen de dust.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

OK, dat is misschien wel een idee. Ik ga het volgende keer eens proberen. Bedankt voor jullie reacties.

Bakgroetjes van Marinka!