1

Onderwerp: Mijn taartjes uit de oven

Mijn taartjes die ik maak in een ronde bakvorm (PME 6 en 9 inch) komen als kleine lage taartjes eruit. Vaak met een bolling erop welke ik eraf moet snijden. Heeft iemand tips om een goed hoog taartje zonder een bolling te kunnen maken?

Re: Mijn taartjes uit de oven

Hoi,

Ik gebruik altijd bakpapier in de vormen aan de onderkant.
Als je biscuitmix gebruikt worden je taartjes hoger vanwege het moscovische poeder dat er in zit.
Daarnaast minimaal 10 min. mixen van je beslag en het beslag voorzichtig in de vormen gieten zodat de lucht die je erin heb gemixt behouden blijft.
Wat oventemperatuur betreft is sterk afhankelijk van je oven, maar ik zorg er altijd voor dat de oven niet eerder dan na 30 minuten geopend wordt, anders zakken de taarten in.
En om de bolling tegen te gaan, kun je ze als ze gaar zijn, op een houten plank zetten. En altijd de onderkant gebruiken van je taarten omdat deze recht zijn, daarna heel voorzichtig bijsnijden van je taarten aan de bovenkant. Maar heel weinig en de rest opvullen met vulling.

3

Hi Saskia,

Dank voor je tip, maar zoals jij het beschrijft, zo doe ik het eigenlijk al. Alleen het gebruik van bakpapier op de bodem is nieuw voor mij. Ga ik de volgende keer proberen. Verder krijg ik een taartje van een paar cm. Maar wat als ik nu een hoger taartje zou willen? Ik gebruik biscuitmix en ik gebruik de hoeveelheid wat op het pak staat.

4

Gebruik je een bisquitmix? Hiernaast bij de tabellen kun je even kijken of je de juiste hoeveelheid gebruikt, maar het mixen is ook heel belangrijk. Liefst een mixer met balongarde gebruiken en dan 8-10 min. op hoge snelheid en dan 2 min. op lage snelheid. Als het kapsel uit de oven komt direct op z'n kop storten, dan zakt de bolling vanzelf in. Ik gebruik de mix van Zeelandia of Funcakes en op deze manier gaat 't bij mij heel goed.

Succes!

5

Ik ga binnenkort een nieuw taartje maken en dan hoop ik dat die nu wel gaat zoals ik 'm wil hebben. Ik laat het je weten. Thanx in ieder geval!

6

Om een bol te voorkomen bak ik langer en op lagere temperatuur. Misschien heb je er iets aan om hier mee te experimenteren.
Ik bak op 150graden.
Omdat het te snel rijst krijg je een hoge bol. Op lagere temperatuur rijst het minder snel maar wel langer, dus hoger. Van 160 naar 150 gaan bakken en dat scheelde een cm.(volg je me nog?)
Na het bakken de biscuit op een taartrooster storten (onderkant boven) en dan hoef je er niets af te snijden.

Ik heb inderdaad hetzelfde probleem, hield niet veel over na het afsnijden van de bolling. Ik ga ook zeker deze tips eens uitproberen!

Een goede taart is altijd de zonde waard!!

8

Hi!

Ik heb weer een paar taartjes gebakken. En ik moet zeggen dat nu ik het op lager temperatuur doe, de taarten al beter van vorm zijn.
Thanx!

Ik maak altijd een kuiltje in het midden van het beslag, dat helpt ook tegen de bolling

10

En tegen het scheuren, want daar heb ik nog een beetje last van. Naja, ik niet, maar die taarten.

11

scheuren komen van te heet bakken :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

12

Op 150 graden noem ik niet echt heet bakken. ;)