1

Onderwerp: hoe dik is dik?

Hallo allemaal,

ik ben niet zo goed in afsmeren. Vind het ook een pokkenklus, want ik trek meer kapot dan dat ik gladstrijk. Terwijl ik juist zo vaak lees: weggewerkt met een beetje extra botercreme....
Mijn man (een gewezen banketbakker, jawel) zegt dat ik maar een 'heel dun laagje' nodig heb. En hier lees ik juist weer vaak in de feedback dat een dikkere laag afsmeermiddel een strakkere taart geeft... :s

Hoe dik is dik?

2

Re: hoe dik is dik?

Ik smeer net zo dik af tot ik geen bobbels en oneffenheden meer zie. Meestal is dat bovenop heel dun, en aan de zijkanten dikker.

Groetjes, Monica

3

ik gebruik grasboter, dat is heel makkelijk smeerbaar, misschien eens proberen...

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

4

mookje schreef:

Ik smeer net zo dik af tot ik geen bobbels en oneffenheden meer zie. Meestal is dat bovenop heel dun, en aan de zijkanten dikker.

Bij mij ook  :Y . Zelf vind ik grasboter juist te slap/zacht. Ik gebruik die van AH.

Misschien bedoelen ze het recept botercreme- extra ? http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … eme-extra/

6

Ik denk dat de juiste dikte, de dikte is die je zelf prettig vind werken. Wat voor de 1 prettig is, kan voor de ander niet werken.

Ik smeer zelf altijd af met de mix van de hebshop. Bovenop niet zo dik, want het gaat er alleen om dat de marsepein of fondant goed blijft plakken. De hoeveelheid botercreme aan de zijkant doe ik ook iets dikker, zodat ik de randen van het doorsnijden niet meer zie. Ik schat in dat ik de zijkanten ongeveer afsmeer met 3 millimeter botercreme mix.

In de ijskast laat ik de afgesmeerde taart opstijven. Ondertussen kleur ik mijn marsepein of fondant. Voordat ik de taart bekleed, ga ik met een warm paletmes (even onder de hete kraan) nog even langs de zijkanten.

Succes!!

Groetjes San

wat een tips allemaal... ik doe het eigenlijk precies zo, maar ik trek altijd de cake stuk. Of sleep kruimels mee. En bovendien krijg ik de rand nooit strak...
Het zal toch wel een kwestie van oefenen zijn...
Gelukkig heb ik vannacht een nieuw neefje gekregen, en dát vraagt om een taartje, toch?!

Bedankt!

Jose

8

gefeliciteerd met je neefje!! daar hoort zeker een taartje bij.

niet te hard langs de taart gaan met je met je mes ( niet te hard duwen)

enne idd oefening baart kunst!!

Groetjes, Franka

9

Zorgen dat de bc lekker zacht is en dan dun afsmeren idd (dik is echt niet lekker :nooo ); wanneer de bc zacht is, kun je je biscuit toch niet kapot trekken? :think:
Mix je de roomboter wel 10 min voordat de suiker erdoor gaat en daarna nog eens 5-10min? Dan krijg je echt een luchtige, zachte crème, die je zo versmeren kunt :Y
Ik doe er kruimels van amandelkoekjes  (Xenos) door, om het wat lekkerder te maken. Daardoor schijnen de lagen praktisch niet meer door.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10 Laatst bewerkt door lune (22-05-2011 08:49)

Ik weet niet hoe lang je je taart vantevoren bakt, maar misschien is je taart te vers of nog warm als je gaat snijden en afsmeren zodat hij kruimelt?
Je taart vantevoren bakken en in ieder geval 1 nachtje invriezen wil nog wel eens helpen.

Botercreme moet in ieder geval goed smeerbaar zijn, een palletmes is handig (maar ik doe het ook wel eens met een gewoon mes) niet te veel heen en weer smeren waardoor je de kruimels weer verspreidt.
Een draaiplateau is ook heel handig met afsmeren, dan kan je je mes stilhouden en je plateau draaien.

Je kan ook een dun laagje smeren, in de koelkast zetten tot de boet hard is en daarna afstrijken met een warm palletmes.
Daarna nog een dun laagje smeren en dit weer uit laten harden en weer met een warm palletmes strak maken

Alles goed???? nee 3 fout

11

Carien schreef:

Ik doe er kruimels van amandelkoekjes  (Xenos) door, om het wat lekkerder te maken. Daardoor schijnen de lagen praktisch niet meer door.

als je koekkruimels door je afsmeercreme gebruikt krijg je m toch nooit strak door de kruimels?

Alles goed???? nee 3 fout

12

Weet niet of je er iets aan hebt maar heb een foto'tje gemaakt van mn laatste taart voordat de fondant er over heen ging:

http://taartenmarie.webs.com/DSC04297.JPG

Life is what you bake it.

13

ik zorg er altijd wel voor dat je mn kapsel er niet meer doorheen ziet want vooral als je met wit bekleed komt dat er dan nog wel eens doorheen

14

lune schreef:

als je koekkruimels door je afsmeercreme gebruikt krijg je m toch nooit strak door de kruimels?

de kruimels zijn echt meer meel dan kruimels hoor ;)
kijk naar mijn taarten en je ziet of je het strak vindt of niet ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

15

etmc schreef:

ik zorg er altijd wel voor dat je mn kapsel er niet meer doorheen ziet want vooral als je met wit bekleed komt dat er dan nog wel eens doorheen

Ik heb bovenstaande taart met witte fondant bekleed en doordat de botercreme min of meer dezelfde kleur heeft als het biscuit zie je de lagen er niet door terug. Sinds ik die tip heb gekregen schijnt dus zelfs wit niet meer door. Gewoon een beetje bruine kleurstof door je botercreme doen. Werkt echt super! En dan hoef je dus niet zoveel botercreme te gebruiken.

16

Alle tips hierboven zijn al super. Biscuit een nachtje in de vries scheelt echt alles voor het kruimelen bij het afsmeren.

De dikte van de botercreme: Het maakt natuurlijk wel veel verschil of je biscuit al recht is. Als je bijvoorbeeld een deuk erin hebt, dan heb je meer botercreme nodig om deze 'recht' te trekken. Verder probeer ik ook zo dun mogelijk af te smeren. En jawel, je botercreme bruin kleuren scheelt zoveel voor het doorschijnen, dat is echt een supertip !

Groetjes, Conny

17

:think: Mmmmm als je man banketbakker geweest is, heeft hij het dan nog niet voor gedaan? O-)

18

smollebulle schreef:

:think: Mmmmm als je man banketbakker geweest is, heeft hij het dan nog niet voor gedaan? O-)

Flauw...

Zoals Lune schrijft doe ik het ook maar ik merk wel dat ik ook echt moet oefenen. Vind het ook nog steeds een pokkeklus!

19

Taartenmarie schreef:

Weet niet of je er iets aan hebt maar heb een foto'tje gemaakt van mn laatste taart voordat de fondant er over heen ging:

http://taartenmarie.webs.com/DSC04297.JPG

Mooi! :Y Maar ik krijg zelf toch het idee dat het een soort van 'smelt' als je aan het smootheren gaat? Mijn strakke afsmeerrand komt nooit meer terug als de taart bekleed is  :nooo

20

Die scherpe rand hou je idd niet maar als de zijkanten mooi strak zijn hoef je nauwelijks te smootheren is mijn ervaring. Ik gebruik trouwens zo'n ding:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -3362.html
Ik geef een draai aan het taartplateau en hou de scraper er langs.
Gaat bij mij veel makkelijker dan met een paletmes. Daar kan ik (om glad te maken) echt niet mee overweg.

21

Ik maak altijd meringue boterroom, die is veeeeeel lekkerder dan de boterroom 1:1 (wel meer werk), waardoor het niet op een paar milimeter meer aankomt.

Bij mijn laatste taart heb ik de boterroom vanuit een spuitzak in lijntjes naast elkaar gespoten (taart staat op rolplateau). Toen ik helemaal rond was met een paletmes de boel netjes glad gestreken en in de frigo gezet. Hierdoor had ik helemaal geen kruimels in mijn boterroom; handig!

Nadien nog twee keer bijgewerkt met heet paletmes, met een super strakke taart als gevolg.

Als de mensen nu een stukje taart eten, zal het randje boterroom zo'n kleine centimeter zijn. Als je weet dat je boterroom ook gewoon als vulling kan gebruiken, dan lijkt me dat geen probleem?

groetjes sam

22

1cm is echt megadik....

23

etmc schreef:

1cm is echt megadik....

Weet ik, maar 'een kleine centimeter' = +/- 8mm en als je boterroom lekker is, dan stoort dat niet.

Ze verkopen hier bij de bakker 'crème au beurre-taarten, dat is één en al boterroom'.

Voor de techniek zie : http://www.youtube.com/watch?v=iqvL4zhVbE8

24

Woehahaha, heerlijk wat een reacties!!!  Dat is echt het allerleukste aan dit forum. De verschillende meningen, ervaringen, echt super leuk. Hartelijk dank dus voor alle tips. En, ik moet zeggen, het taartje voor mijn zusje kwam uit de vriezer. De kapsel dan. Dat heb ik toevallig ook ingesmeerd met reepjes creme om ze vervolgens uit te smeren. Lang niet zo strak als die van Taartenmarie, maar al wel beter. Er staat er voor morgen ook weer een op de planning, kapsel is gebakken en k zet m toch maar een nachtje in de vriezer....

oja, de foto van mijn geboorte taartje staat bij de stapel show off!

Jose

25

sam schreef:
etmc schreef:

1cm is echt megadik....

Weet ik, maar 'een kleine centimeter' = +/- 8mm en als je boterroom lekker is, dan stoort dat niet.

Ze verkopen hier bij de bakker 'crème au beurre-taarten, dat is één en al boterroom'.

Voor de techniek zie : http://www.youtube.com/watch?v=iqvL4zhVbE8

ik maak zelf ook botercremetaarten maar daar zit nooit zon dikke laag op want dan krijg je nooit een punt weg ;)