1

Onderwerp: Hoe scheuren in fondant te voorkomen??

Help, in mijn laatste twee taarten kreeg ik alleen maar scheuren in het fondant. Hoe kan ik dit voorkomen? Ik heb het vrij dun uitgerold op poedersuiker.

Hoe dunner het fondant, scheurt het dan eerder???

Wie kan mij tips geven, ik ben een beginneling.

Groetjes Marjon

2

Re: Hoe scheuren in fondant te voorkomen??

Fondant gaat scheuren omdat het te droog is. Dit kan o.a. komen door de poedersuiker die je gebruikt. De truc is om het heel goed te doorkneden zodat het soepel wordt. Je kan ook crisco of olie gebruiken ipv bloemsuiker om op uit te rollen.

En ja, hoe dunner...hoe sneller het kan scheuren!

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

En hoe langer je over het uitrollen doet, hoe droger je fondant wordt :)
belangrijk is ook om de "risicoplekken" als de rand en hoeken eerst goed vast te zetten.

Ik rol gewoon uit op poedersuiker hoor, gaat prima :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

4

Ik rol mijn fondant eigenlijk altijd uit tussen twee vellen bakpapier en dit werkt goed , je kan dan je fondant omdraaien op het papier en zo op je taart leggen zodat het helemaal heel blijft.

5 Laatst bewerkt door Elis (20-05-2011 13:17)

Ik heb net gemarmerd, dus vrij snel uitgerold en snel over de taart gedaan (wel voldoene in elkaar over laten lopen) (+ nieuw uit verpakking gehaald) maar er zitten ontzettend veel scheurtjes is. ''En tot overmaat van ramp'' (zeg je dat zo, netjes) heb ik tijdens het afsnijden van mijn rand per ongeluk bij het willen wegleggen van mijn met hem zo in mijn taart gestoken  :mad:
Ik baal er verschikkelijk van.  :x

Ik heb nu de randjes ingesmeerd met crisco om eventueel verder scheuren te voorkomen, ik weet niet of het helpt hoor, dit las ik volgens mij ergens, (tip Marmar) Maar het is te hopen. (opdracht :s )

Dus Marmar, ik weet hoe je je voelt en lees met je mee, tips zijn ook bij mij van harte welkom.

www.joyofbaking.nl - ''pure passie''

6

ik heb ook altijd last gehad van scheurtjes in de fondant echt vreselijk gewoon. Ik ging altijd uitrollen op zeil en dan op die wijze taart bekleden mega scheuren erin. Wat ik nu doe is goed kneden, fondant moet een beetje lauw van worden, handen royaal insmeren met crisco, uitrollen op poedersuiker, glad maken met smoother, dan beetje poedersuiker overheen strooien (plakt ie niet), over de roller kiepen en gelijk taart bedekken. Omdat je nog poedersuiker eroverheen hebt, plakt fondant niet. Gelijk met de handen zijkanten tegen aan plakken zodat jefondant niet gaat rekken. Overtollig fondant zo snel mogelijk wegsnijden. Als alles in positie is met je handen glad maken en daarna met smoother om overtollig poedersuiker weg te werken.

Voor het eerst deze week een taart  op deze manier gemaakt, was ook gelijk bruidstaart is super goed gegaan, ik mega blij blij blij.

Vanaf nu dus echt geen zeiltje meer.

Ik hoop dat je wat aan de tips hebt.

7

Ik denk dat het voornamelijk komt omdat je te dun uitrolt, dan kunnen er zeker met dit warmere weer makkelijker scheurtjes ontstaan..

Ik lees hierboven iemand die poedersuiker nog 'over' de fondant strooit, niet doen. Niet alleen erg lelijk over je mooi gekleurde fondant, maar net wat eerder is gezegt, het maakt je fondant nog droger.

Dus met warm weer iets dikker uitrollen, wellicht dat sommigen het niet zo lekker vinden, maar het gaat wel om het uiterlijk van je taart.. dat is (voor mij althans) belangrijk genoeg om dan dikker uit te rollen. Mensen die dat niet zo lekker vinden kunnen het stuk fondant gewoon op hun schoteltje laten liggen.. ze zijn niet verplicht het op te eten  :+

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

Bedankt allemaal voor jullie tips. Ik ga er zeker wat van proberen. Maar... ik had het inderdaad zo dun uitgerold omdat wat familie wat dikkere fondant niet lekker vond. Ik zal dus echt een beetje een middenweg moeten vinden. En..... ik zal het crisco eens proberen. Kan je dat gewoon in de webshop bestellen??

Nogmaals bedankt.