1

Onderwerp: Dringende wondermoldvraag: moet het kapsel zo hoog w als de vorm???

Vraag zoals de titel dus.

Heb ondertussen al mijn 2de probeersel in de oven staan en begin lichtjes zenuwachtig te worden. Taart is voor zaterdag en ik moet over een dik uur weg, kapsel zou vandaag klaar moeten zijn.

Ik maak de biscuit niet met een mix, maar volgens een recept van mijn bakles (biscuit yoconde met amandel).

Eerste poging in totaal 500g beslag, resultaat: minirok! Ik veronderstel dat een biscuitmix hoger komt omdat er bakpoeder in zit???

Tweede poging: 750g beslag (iets meer dan in ik mijn 26doorsnede ronde vormen gebruik, volgens richtlijnen die ik hier ergens heb gelezen) + beetje bakpoeder erin gefoeteld.
De taart mag er over een 10-tal minuten uit, maar ...... komt tot ongeveer 5cm onder de hoogte van de vorm.

Het is mijn bedoeling om hem 4 keer dun te vullen, met een taartkartonnetje ertussen, dus dat zal hem alleszins iets hoger maken.

Maar .... als ik lees dat de wondermold goed is voor 14 tot 16 stukken, gaan jullie er dan vanuit dat het kapsel op zichzelf al zo hoog is als de vorm???

2

Re: Dringende wondermoldvraag: moet het kapsel zo hoog w als de vorm???

Ik gebruik de mix van FunCakes en dan voor de wondermold de standaard hoeveelheid van 330gram mix, 5 eieren en 33ml/gram water. Dit is de ideale hoeveelheid bij/voor mij, als ik de wondermold gebruik. Precies goed en hoog genoeg zo......

Ik moet zeggen dat dan 750gram beslag als 'veel' overkomt. Die zou dan toch hoog/hoger moeten uitkomen dan de wondermold zelf?

3

Re: Dringende wondermoldvraag: moet het kapsel zo hoog w als de vorm???

Ik gebruik echte barbies en die passen er niet in als het biscuit lager is dan de vorm ;)