1

Onderwerp: hoe zet je een (bijv.) bloem op draad????

Ik ben druk bezig met een bruidstaart voor een 25 jarig huwelijk te maken...maar nu vraag ik me af:

ik heb roosjes gemaakt, maar hoe krijg ik die nu vast op een draadje??

Gewoon erin steken en tapen??
Best ingewikkeld, zo'n bloempie op een draadje zetten.

Groetjes Christa!

2

Re: hoe zet je een (bijv.) bloem op draad????

sorry, dan bedoel ik natuurlijk de Floral Wire

Groetjes Christa!

3

JE begint met het "kegeltje" op een draadje te zetten. Daarna steek je met een uitsteker de blaadjes uit en die vouw je eromheen zeg maar. Hmmm.....lastig uitleggen. Even kijken of ik mijn eigen werkbeschrijving nog ergens heb. *zoekt even in peecee....* Gevonden!!!

Benodigdheden:    

*5-petal-cutter
*flowerfoampad   
*ball-tool of bone-tool
*draad gauge 20 groen
*kniptang
*punttang
*tyloselijm
*placemat of celboard
*roller
*gumpaste
*paletmesje
*calyxcutter
*stukje keukenpapier om te dusten
*dustkwast
*dustpoeder holly green
*dustpoeder in een kleur naar keuze

Werkwijze:
*De draad knip je in stukken van 12 cm.
*Met je punttang maak je er een oogje aan.
*Je maakt een kegeltje wat net iets kleiner is dan het blad van je 5-petal-cutter.
*Doe een heel klein beetje tyloselijm aan het oogje en draai het oogje in het kegeltje.
*De onderzijde van het kegeltje maak je weer dicht.
*Dit laat je twee dagen hangend drogen voor je weer verder kunt.
*Na twee dagen ga je weer verder en rol je je gumpaste dun uit op je placemat.
*Steek het met de 5-petal-cutter 1x uit en leg het met je paletmesje op de flowerfoampad.
*Met je ball- of bonetool frill je de randjes van elk blaadje
*Nu leg je het uitgestoken gedeelte op je hand en steekt het draadje met kegeltje er doorheen.
*Smeer het kegeltje in met tyloselijm en vouw  het 1e blaadje er zo omheen dat je het kegeltje niet meer ziet.
*Dit doe je ook met het 3e blaadje.
*Nu vouw je het 5e blad er zo omheen dan het randje vrij blijft. Het 2e en 4e blaadje doe je ook zo.
*Vervolgens steek je nog 1x de 5-petal uit en frill je opnieuw de randjes.
*Dit blad kun je gewoon op volgorde eromheen vouwen maar doe dit dakpansgewijs.
*De 3e x doe je gelijk als de 2e x.
*Het 4e en 5e blad plak je blaadje voor blaadje vast en niet dakpansgewijs.
*Nu is de bloem van de roos klaar en laat je hem hangend drogen.
*Als het geheel droog is kun je er een calyx onder maken. Gebruik hiervoor een calyxcutter die erbij past.
*Het geheel kan nu gedust en gestoomd worden. Klaar is je roos!

Volg je hart...want dat klopt!

4

zo dank je wel.....duidelijker kan niet hoor!!!!! :thumb:

Groetjes Christa!

5

Hier ben ik ook heel blij mee, dank je wel Crista voor je vraag en Monique voor je hele duidelijke uitleg  :Y . Heb ik alleen nog 1 klein vraagje; dat stomen waar is dat voor en doe je dat gewoon boven de waterkoker?

Groetjes Eline

6

Dat stomen doe je om je dust te "bevestigen" zodat het niet meer afgeeft...en dat doe je inderdaad boven je waterkoker...maar wel heeeel vlug. Eén seconde maar ofzo...te lang dan wordt je gumpast zacht en is al je ploeteren voor niets geweest (sprak zij uit ervaring....).

Volg je hart...want dat klopt!

7

Hihi thanks !

Groetjes Eline

8

en dan heb ik het natuurlijk meteen uitgeprobeerd om een kegeltje te maken en daarom heen de blaadjes....maarre..... dat kegeltje draaid steeds en zit dus niet goed vast....

wat doe ik verkeerd???

ik heb gedaan:

floral wire getaped, (heb geen groene) daarna een kegeltje erop, maar dan word het gaatje zodanig groter dat het niet blijft zitten...dan de blaadjes eromheen, maar ja....het blijft natuurlijk los zitten.....help? wat doe ik fout?

Ik heb het trouwens met Fondant gedaan, alles superdun uitgerold en dan op het draadje.... ik heb flower paste, maar dat scheurd bij mij zoooo snel, waarschijnlijk is het dan effies te zacht.

Groetjes Christa!

9

:o  :o heb niet zo goed gelezen....ik ga het nog eens proberen en dan zal ik er een oogje aan maken :rolleyes: lekker handig....moet wel eerst goed lezen :grr: ......print em ook meteen uit!

Groetjes Christa!

10

ALs je grotere bloemen maakt en dus een groot kegeltje hebt, is de kans groter dat hij niet blijft zitten. Ik heb bij PME in Engeland geleerd dat je de flower wire (waar een oogje aan gemaakt is) even in de vlam van een aansteker moet houden en dan direct in het kegeltje moet steken. Dan even laten rusten en hij zit als een huis!

Never give up on things that make you smile......