1

Onderwerp: fondant te droog? wie heeft een directe oplossing..

Ik ben bezig met het bekleden van een taartje. Ik gebruik fondant van funcakes wat ik roze heb gekleurd (gisteren). Gisteren goed verpakt in plasticfolie. Vandaag lang doorgekneed en het ziet er flexibel uit. Als ik het dan eenmaal uitrol en eindelijk een lap heb die groot genoeg is, lijkt het alweer veel te droog geworden. Net als bij mijn eerste taartje, ben ik bang dat het meteen gaat scheuren bij de rand... Maar nog sneller uitrollen lijkt niet te gaan! Als ik alleen wit fondant pak uit de verpakking lijkt dit wat makkelijker te gaan.

Iemand een oplossing.. hij moet voor vanmiddag af :(

Ik rol trouwens niet uit op poedersuiker, heb een plastic matje, gaat prima. Geen crisco in huis als dat zou helpen.

2

Re: fondant te droog? wie heeft een directe oplossing..

wou net typen Crisco, maar dat wordt 'm niet dus :s .

:think: schijnt dat frituurvet (die harde witte blokken) hetzelfde werkt, maar ik heb dat nog nooit uitgeprobeert :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Met welke kleurstof heb je het roze gekleurd?

Als het van wilton is, welke letter staat er dan op het potje?

Op zoek naar leuke taartspulletjes? Kijk vanaf nu op mijn site:www.specialetaartjes.nl/webshop. Spulletjes zijn ook af te halen in Eindhoven

4 Laatst bewerkt door Reini (15-05-2011 10:51)

frituurvet helpt ook..bakboter ook zelfs.. ik ben ooit eens in zulke paniek geweest dat ik het heb gebruikt  :o

Toevallig ook met de roze van funcakes, maar de gereed gekleurde, die rand brokkelde bij mij..maar zal vast aan mij gelegen hebben  :D
succes!  :thumb:

Oh... het is van Wilton en er staat Icing colors 'V'... Zeg alsjeblieft niet dat ik daarmee m'n fondant niet mee had kunnen kleuren :(

6

Glycerine! Wordt het weer soepel van.

www.joyofbaking.nl - ''pure passie''

Ja jongens als beginner heb je dat dus niet echt in huis...

Dus ik kan mijn taart wel weggooien, afgesmeerd en al :( Geen beginnen meer aan.

9

Carliecarlie schreef:

Dus ik kan mijn taart wel weggooien, afgesmeerd en al :( Geen beginnen meer aan.

heb je het al geprobeerd met gewone boter?  of frietvet?

10

gewone boter wordt het alleen maar glad van, het wordt wel wat soepel als je het kneed maar zodra je het dubbelvouwt breekt het gewoon..

11

Heb je de taart vandaag nodig? Natuurlijk is het zondag, maar ik heb mijn glycerine bij de apotheker gehaald (al is dat geen directe oplossing, sorry  :o  )

12

Ja de taart is voor vanmiddag. Heb de decoraties zo goed als af. En ook daarbij vind ik het dat als je het uitrolt, een paar dingen uitsteekt, de rest meteen al zo droog wordt dat ik het bijna niet meer kan gebruiken!

13

Heb je toevallig lijm (tylose lijm, hetzij zelf gemaakt, hetzij van JEM oid) in huis? Kun je er ook doorheen kneden.

Verder is alleen huishoudfolie niet genoeg; dat is bedoeld als vershoudfolie en dus 'ademend' en dat wil je juist niet. Zakje + bakje (diepvrieszakje of zo), dus dubbel verpakken, dan droogt het niet uit.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

14

Ja dat doe ik ook inderdaad. Meteen in vershoudfolie, daarna in een bakje. Heb het roze nu maar gebruikt voor wat kleine decoraties, dat gaat dan wel (maar wel meteen na het uitsteken uitgedroogd). Nu maar met mijn laatste stuk wit bekleed. Wel lelijk met wat plooien en scheurtjes, maar dat is meer beginnersfout.

Toch bedankt voor de tips. Ik hoop alleen wel dat het bij mijn volgende lading fondant beter gaat. Ik vind het al zo'n duur spul..!

15

ik heb er ook wel eens last van, heel erg balen. lijkt idd erger te zijn wanneer mijn  fondant gekleurd is t.o.v. witte fondant. je hebt hem al bekleed zie ik nu. anders zou ik er gewoon een keertje voor gaan om hem gewoon lekker dik af te smeren met gekleurde en op smaak gebrachte botercreme ;) best lekker en ook te versieren ;)

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

16

kwebbeltje schreef:

ik heb er ook wel eens last van, heel erg balen. lijkt idd erger te zijn wanneer mijn  fondant gekleurd is t.o.v. witte fondant. je hebt hem al bekleed zie ik nu. anders zou ik er gewoon een keertje voor gaan om hem gewoon lekker dik af te smeren met gekleurde en op smaak gebrachte botercreme ;) best lekker en ook te versieren ;)

Idd een leuk idee om te doen:) Had ook nog niet bedacht. Maar voor nu vind ik het toch wel mooier en leuker om het met fondant te doen. Ben ook maar net begonnen hoor, dus het ziet er zoiezo nog niet echt strak uit. Maar daarom baal ik dan ook als het fondant zelf dan niet goed lijkt te zijn ofzo.. Weet niet hoe ik het nou voor de volgende keer anders kan doen!

En ja.. dan lees ik wel op het forum 'dit merk is het fijnst of deze', maar die zijn meteen veel duurder en dan denk ik weer; het moet met Funcakes toch ook gewoon kunnen? Of niet...

17

Heb je ook marsepein in huis? Dan kun je dat er nog doorheen kneden, daar wordt het soepeler van.

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)

18

Ben blij dat ik toch niet de enige ben... ik ben ook nog niet zo heel lang aan het bakken, maar ook steeds scheurtjes langs de randen vd taart   :s
Bij wit bijna niet (of het viel niet op, dat kan ook).. met gekleurde fondant wel.. ik kneed altijd door met crisco, ook tegen het plakken..
Dacht eerst dat ik te dun uit rolde, laatste taart echt dikker uitgerold (naar mijn idee te dik, ik heb er zelf ook van op) het scheuren was wel iets minder, maar bleef toch   :s. Nu heb ik volgens mij wel eens gelezen dat te veel crisco ook scheurt?? Iemand die weet of dat zo is?

19

Carliecarlie schreef:

Oh... het is van Wilton en er staat Icing colors 'V'... Zeg alsjeblieft niet dat ik daarmee m'n fondant niet mee had kunnen kleuren :(

Dat is juist de goede. Op de site van wilton staat dat de gel verdunt. Jij hebt de paste dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Ik hoop dat het nog gelukt is met je taartje.

Op zoek naar leuke taartspulletjes? Kijk vanaf nu op mijn site:www.specialetaartjes.nl/webshop. Spulletjes zijn ook af te halen in Eindhoven

20

Ja erg vreemd dan.. Zou zo jammer zijn als ik het telkens niet goed krijg! Het taartje was op zich wel geluk met de witte fondant.
Ik heb ook vloeibare kleurstof (van de kookwinkel), deze heb ik expres niet gepakt omdat die door de vloeistof zo plakkerig wordt. Zeker bij kleine hoeveelheden. Fijn dat de paste van Wilton wel de goede is.

We zullen maar weer zien de volgende keer.

21

Vervelend zeg die stress!

Ik ben ook nog een beginner maar heb al de ervaring dat het bekleden van de taart beter gaat met marsepein. Bij mij scheurt de fondant ook (en droogt supersnel uit), ik maak er nu alleen de kleinere decoraties mee.

22

Heb eergisteren zelf fondant gemaakt , ( met poedersuiker , vloebare glucose enz.. ) en deze is echt wel goed gelukt .
Was voor mij de eerste keer en mn taart ziet er goed uit nu =) .
Ben dus best tevreden over het zelf maken al las ik vaak dat dit een bijzonder moeilijke opgave is.
In het begin was het even zoeken tegen het uitdrogen enz maar het is goed gekomen dus misschien dat je volgende keer kunt proberen je fondant zelf te makken en als ie dan te droog wordt wat extra glucose toevoegen.
Hopelijk heb je hier wat aan  :)
Grtz