Re: Tip: vuistregel choco-biscuit
als ik het dus goed begrijp.. de aangegeven hoeveelheid biscuitmix plus 1/3 van dat gewicht aan chocolade?
Yep, precies zo
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Tip: vuistregel choco-biscuit
als ik het dus goed begrijp.. de aangegeven hoeveelheid biscuitmix plus 1/3 van dat gewicht aan chocolade?
Yep, precies zo
Oh, wat goed! Ik heb nog nooit chocoladebiscuit gemaakt, maar ik denk dat ik dat morgen maar eens ga doen!!
Thanks!
En zou dit ook kunnen als je geen mix gebruikt, maar het recept van hier van de site? heb laatst voor de 'veilig' een chocobiscuit gemaakt met cacao, maar met gesmolten chocola lijkt me veel lekkerder, maar dat is denk ik te zwaar?
Vandaag hebben we de taart gegeten en ik vond 'm niet genoeg (vrijwel niet) naar chocolade smaken... Ook mijn collega's (dankbare proefkonijnen ) proefden weinig chocolade.
Hij was gevuld met slagroom, verse aardbeien en 4-vruchten jam.
Volgende keer ga ik het met aanzienlijk meer chocolade van een hoger cacao percentage proberen.
To be continued...
Vandaag hebben we de taart gegeten en ik vond 'm niet genoeg (vrijwel niet) naar chocolade smaken... Ook mijn collega's (dankbare proefkonijnen ) proefden weinig chocolade.
Hij was gevuld met slagroom, verse aardbeien en 4-vruchten jam.
Volgende keer ga ik het met aanzienlijk meer chocolade van een hoger cacao percentage proberen.
To be continued...
Tja, het blijft natuurlijke wel een chocobiscuit, geen choco-taart Ik zou een biscuit ook altijd vullen met een chocolade vulling, en voor echt chocoholics zou ik voor een mudcake-achtige taart kiezen Maar moisschien volgende keer met een hoger percentage zal het je meer bevallen
En zou dit ook kunnen als je geen mix gebruikt, maar het recept van hier van de site? heb laatst voor de 'veilig' een chocobiscuit gemaakt met cacao, maar met gesmolten chocola lijkt me veel lekkerder, maar dat is denk ik te zwaar?
Ik heb het met eigengemaakt biscuit ook nooit gedurfd, maar da's niet gezegd dat het absoluut niet kan
tine83 schreef:En zou dit ook kunnen als je geen mix gebruikt, maar het recept van hier van de site? heb laatst voor de 'veilig' een chocobiscuit gemaakt met cacao, maar met gesmolten chocola lijkt me veel lekkerder, maar dat is denk ik te zwaar?
Ik heb het met eigengemaakt biscuit ook nooit gedurfd, maar da's niet gezegd dat het absoluut niet kan
Nou, dan ga ik het maar een keer proberen.. hihi!
Hoi Adrienne
Vandaag een chocobiscuit gemaakt.
Aangezien ik ook niet alles op voorraad kan hebben heb ik het geprobeerd met een recept van de site, die van Evelien:
1 ei
30 gr suiker
30 gr bloem
snufje zout
20 cm springvorm 2 liter dus bovenstaande 4x
plus 1/3 chocolade = 80 gram en een extra eitje!
Ik heb eerst de eieren en suiker gemixt daarna chocolade toegevoegd (beslag zakte meteen al een stuk in) daarna bloem toegevoegd en toch maar 1/4 zakje bakpoeder. Ik was bang dat de biscuit niet zou rijsen en ik had gelijk. Mijn biscuit is niet zo hoog als normaal, normaal 5 cm nu 3,5 cm. Ik kan er net 2 laagjes uithalen.
Volgende keer ga ik de chocolade als laatste toevoegen en dan ga ik het heel voorzichtig door het beslag spatellen misschien gaat het dan beter.
Heeft er iemand nog andere ervaringen? Wat betreft een chocolade biscuit. Ik heb geen mixen in huis en doe het dus volgens een recept!!!
Nu gaat de biscuit de vriezer in en donderdag ga ik hem vullen en decoreren iemand nog lekkere iedeeen, ik zat zelf te denken aan een hakvlaaifuit kersen met slagroom en afgesmeerd met chocopasta met nootjes.
Groetjes uit Frankrijk, Allegra
Hoi Allegra,
ik vrees inderdaad dat dit schema niet werkt voor basisbiscuit Het makkelijke van de mix is dat je het niet hoeft te spatelen, maar gewoon kunt mixen, vandaar dat de gesmolten chocolade een optie is; voor basisbsicuit zul je denk ik moeten kiezen voor het varvangen van een deel van de bloem met cacaopoeder, maar hoeveel precies? Misschien biedt google uitkomst?
Hoi Adrienne
Ik had al z'on vermoede, maar het was het proberen waard!
Ik heb op de reacties van het recept van Evelien gevonden dat je 5 gram cacaopoeder per ei kan toevoegen, maar dit leek mij minder lekker. Vandaar dat ik jouw manier heb gevolgd. Ik blijf gewoon proberen en experimenteren totdat ik het juiste en lekkerste recept heb gevonden.
Allegra
Ik snap iets niet helemaal: er staat gesmolten, afgekoelde chocolade. Maar afgekoelde chocolade is toch niet meer gesmolten? dat stolt toch?
Nee hoor, daar zit nog heeeel wat tijd tussen Als je de chocolade te heet bij het beslag doet lijkt me dat niet best voor de structuur, vandaar na het smelten laten afkoelen en daarna pas toevoegen
Okeeee :-) Hoe lang moet ik het ongeveer laten afkoelen??
Ik ga het proberen. Lijkt me heel lekker
Zeker wel een kwartiertje, daarna voel ik gewoon even aan de bak ( ik smelt altijd in glas): als die echt helemaal niet meer warm aanvoelt is het best
Hoi Adrienne
Hier het resultaat van een biscuit die niet hoog werd, maar wel lekker smaakte!!
Het eindresultaat
Groetjes uit Frankrijk
Ja, dat minder hoge is wel een nadeeltje En ik heb nog niet helemaal door hoe ik de totale hoeveelheden daarvoor moet aanpassen, dus voorlopig los ik het maar op door een extra laagje vulling
Ziet er goed uit, Allegra!
Stomme vraag misschien (ja die bestaan echt) maar past het dan nog in je bakblik? Als je snapt wat ik bedoel... Je wil bv een 20cm biscuit maken en me toevoeging van extra choco en ei, pst het dan nog wel in dit 20cm blik? Of rijst dit door de choco veel minder?
Stomme vraag misschien (ja die bestaan echt) maar past het dan nog in je bakblik? Als je snapt wat ik bedoel... Je wil bv een 20cm biscuit maken en me toevoeging van extra choco en ei, pst het dan nog wel in dit 20cm blik? Of rijst dit door de choco veel minder?
Zie bericht nr 18
gr,
John
Krijg na het lezen van dit topic meteen weer zin om het eens een keer te proberen. Helaas zit de vriezer al weer vol en is er voor vanavond al meer dan genoeg calorieën geregeld. Volgend jaar dan maar .
Ben wel van plan om dit recept enigszins aan te passen met iets meer chocolade en dan met 60 of 70% cacao chocolade met en een snufje zout erdoor als smaakversterker.
Gr,
John
Dit is een oud topic, maar wel net waar ik naar op zoek was Ik heb een aantal vragen.
Ik heb geen chocolade in huis, maar wel cacao poeder. Gezoet en ongezoet.
1. Hoe kan ik die gebruiken om een chocobiscuit te maken?
2. Moet ik dan ook gewoon 1/3 van de mix vervangen door de cacaopoeder?
3. Moet ik er ook een extra eitje aan toe voegen?
4. Kan ik de cacaopoeder meteen vanaf het begin bij de mix doen, aangezien het ook poeder is of toch maar tijdens de laatste 2 minuten?
5. Zal ik dan de zoete of ongezoete cacaopoeder gebruiken? De mix is op zich al zoet.
Zo, sorry voor zoveel vragen, maar ik moet een chocobiscuit bakken en ik heb geen chocomix in huis.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gr,
Patty
Het spijt me, heb geen ervaring met cacaopoeder voor dit...
Als je cacaopoeder gebruikt dan vervang je 10% van de mix door cacaopoeder (doe je gelijk bij de mix) en voegt een extra eitje toe. Ik gebruik altijd de cacao van Blooker. naar mijn weten is deze ongezoet.
Ik was een beetje ongeduldig en heb net een nieuw topic geopend met dezelfde vragen
Ik moet de taart namelijk voor zondag maken, dus er is een beetje haast bij.
Ik heb net even een experiment gedaan door de cacaopoeder
(ongezoet van Blooker) gelijk bij de mix te doen en dan alles mixen met de eieren en water. Heb ook een extra ei toegevoegd. Maar mijn biscuit is vrij compact geworden en heel erg bitter. De ongezoete cacao poeder gebruik ik dus niet meer of anders gecombineerd met de zoete.
Nu lees ik dus dat ik 10% had moeten vervangen. Ik heb 1/3 gedaan, zoals dat ook bij chocola beschreven staat. Misschien dat het daarom zo bitter was
Ik ga het zo weer proberen met de tip van Djehr. Dank je wel!!
Mijn andere topic mogen jullie beschouwen als niet geschreven
Groetjes,
Patty
Nu lees ik dus dat ik 10% had moeten vervangen. Ik heb 1/3 gedaan, zoals dat ook bij chocola beschreven staat. Misschien dat het daarom zo bitter was
Die 1/3 wordt bij gesmolten chocolade niet vervangen maar toegevoegd! Kan dat nog verschil maken? Ik zou ook een keertje experimenteren met cacaopoeder aangelengd met water: dat gebruik ik in mijn Red Velvet recept en lijkt erg veel op gesmolten chocolade
...Nu lees ik dus dat ik 10% had moeten vervangen. Ik heb 1/3 gedaan, zoals dat ook bij chocola beschreven staat. Misschien dat het daarom zo bitter was
....
Dat is inderdaad veel te veel in plaats van 10% heb je 33% gedaan. Dan is de verhouding ook een beetje zoek. Als het goed is moet het met de 10% beter gaan. Heb er zelf nooit problemen mee.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Tip: vuistregel choco-biscuit