1 Laatst bewerkt door Lady-Lau (16-05-2011 14:36)

Onderwerp: Hoe bak ik een strak kapsel in plaats van...

Even een kleine update...

170 graden, 35 min EN Dr. Oetker bakspray is dit mijn nieuwe resultaat! (en wat ben ik blij! :Y )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VQYHGFZ8.jpg

Dank jullie wel!

...DIT!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LGDMDSOL.jpg
Ik gebruik de mix van easycakeproducts & heb een nieuw pak funcakes in huis. (nog niet gebruikt)
Ik bak mijn taartjes altijd op 180 graden en ze rijzen altijd erg goed, zijn luchtig en ook niet droog. Ze smaken namelijk elke keer heerlijk!
Wanneer de taart uit de oven komt zet ik hem gelijk op z'n kop zodat ik een strakke bovenkant heb. Dat is dus allemaal geen probleem... maar de zijkanten zien er niet uit.
Deze zijn heel brokkelig en broos zodat ik ze niet strak krijg met botercreme en bekleden.

Ik krijg de taart dan ook heel slecht uit de bakvorm ondanks ik deze eerst bekleed met bakpapier en daarna nog eens insmeer met boter...  :think:
Hebben jullie tips of een idee waar dit aan kan liggen en hoe ik dit voorkom? Moet ik de taart incl. bakvorm misschien eerst even in de vriezer leggen o.i.d?

Alvast bedankt!

''Succes is niet het einde en falen is niet fataal... Het is de moed om door te gaan dat telt!''

2

Re: Hoe bak ik een strak kapsel in plaats van...

Ik denk dat de 180 graden toch te heet is en de zijkant daardoor te hard gaat. Misschien eens proberen op een lagere temperatuur? Voor mijn kapsels zet ik de heteluchtoven altijd op 150 graden, zo'n 35-40 minuten bakken is dan voldoende.

Mijn tip.... bakspray gebruiken.
Ik bak ook mijn kapsels op 1 temperatuur, 180 graden en sinds ik bakspray gebruik gaat het er prima uit aan de zijkanten.
Nu las ik hier laatst wel dat je kapsel een beetje loslaat van de kanten wanneer hij perfekt gaar is, misschien moet je hem 2 minuutjes langer geven in de oven.
O ja, en funcakes is super in het gebruik.

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

En mijn tip is: invetten met boter, bakpapier alleen op de bodem en dan wat bloem erin voor de zijkanten. De overtollige bloem er uit schudden.
Na het bakken 5 minuutjes in de vorm laten en dan vlieg ie er zo uit.

Life is what you bake it.

5

Is 180 graden hetelucht-oven?

6

ik spuit het bakblik in met oetker bakspray en verder niks geen bakpapier en ze komen altijd goed uit het blik

Groetjes Wendy

7

Ik heb ook een hetelucht oven enik bak op 175 graden ik gebruik geen bakpapier maar ik spray met bakspray de vorm goed in na het bakken metteen op zijn kop en zo een vijf minuten later kan ik de vorm er zo afhakken en er blijft nooit iets achter in de vorm en mijn biscuit scheurt ook nooit kapot.

Gr

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

hetelucht, oplopened 140/150/160 en ik gebruik cakerelease van wilton..
krijg echt mooie kapsels.

Groetjes Natasja!

9

Karin09 schreef:

Ja klopt, heteluchtoven!  :Y \

Bedankt allemaal, ik ga vanmiddag met jullie tips aan de slag! :thumb:

''Succes is niet het einde en falen is niet fataal... Het is de moed om door te gaan dat telt!''

10

Lady-Lau schreef:
Karin09 schreef:

Ja klopt, heteluchtoven!  :Y \

Bedankt allemaal, ik ga vanmiddag met jullie tips aan de slag! :thumb:

Hetelucht 180 is mss wel wat hoog (als je oven idd zo warm wordt als je vraagt  :/ )

11

Ik heb ook een hetelucht oven en ik doe wel oplopende temperatuur, tip het van het forum en gebruik ook nog bakpapier om er zeker van te zijn dat ik het kapsel er goed uit krijg. Sta er elke keer weer versteld van dat het kapsel zo mooi wordt!

Louise

Groetjes Louise

12

Ik bak ook hetelucht. Op 150 gr constant, maar zeker wel 45-50 min. Ik vet mijn bakvorm in met boter en mijn kapsel komt er mooi uit  :Y

@svennie: begrijp ik dat je de vorm 5 min om het kapsel laat zitten, terwijl deze al omgekeerd op het rooster ligt, en dan pas eraf haalt?

13

Lady-Lau schreef:

...ondanks ik deze eerst bekleed met bakpapier en daarna nog eens insmeer met boter...

Daar ligt denk ik het probleem  :Y Als je met bakpapier bekleed hoef je het bakpapier niet nog eens met boter in te smeren. Als het voor de rest goed smaakt en goed rijst zou ik aan de temperatuur niks veranderen.

Succes volgende keer!

14

idem als Esther :Y ; taartvorm er gelijk afhalen.

Je taart is echt gaar wanneer hij in de oven loslaat van de vorm.

Misschien je oven iets lager zetten, iets langer bakken ( :think: hoe lang bak je 'm eigenlijk?) en dan direct storten :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

15

Het kan ook zijn dat je het bakpapier er te snel afhaalt. Ik doe dat pas voordat ik de cake ga snijden. Als hij vers uit de oven komt is hij vrij kwetsbaar. En inderdaad bakpapier niet nog eens extra besmeren.
Ik zou aan je ecept eigenlijk niets doen als het nu goed gaat.

16

Wow wat een reacties, bedankt! :thumb:

Ik heb net gelijk de bakspray aangeschaft en ga hem wat langer bakken op een iets lagere temperatuur, misschien dat dat het is! (en anders blijf ik proberen hihi)

Hopelijk kan ik binnenkort een prachtig, strak kapsel aan jullie showen !  ;)

Liefs,

17

Esther68 schreef:

Ik bak ook hetelucht. Op 150 gr constant, maar zeker wel 45-50 min. Ik vet mijn bakvorm in met boter en mijn kapsel komt er mooi uit  :Y

@svennie: begrijp ik dat je de vorm 5 min om het kapsel laat zitten, terwijl deze al omgekeerd op het rooster ligt, en dan pas eraf haalt?

Ja ik wacht altijd vijf minuten hoezo dan?

Gr

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

18

Mag ik vragen hoe groot de taart dan is als de oven op 170 graden staat en 35 minuten bakt? Ik ga dan uit van 20 cm?

19

afke schreef:

Mag ik vragen hoe groot de taart dan is als de oven op 170 graden staat en 35 minuten bakt? Ik ga dan uit van 20 cm?

Nee dit is een 12.5cm...
Ik weet de baktijden niet echt, maar kijk zo af en toe en wanneer hij goed rijst en hij gaar is vanbinnen (check ik even met een prikkertje) ga ik ervan uit dat ie goed is :)  (en tot nu toe klopt dat steeds haha)