1

Onderwerp: 'scheurtjes' in afdruk van impressiemat

Ik heb al her en der gezocht hier op het forum, maar hierover nog niks kunnen vinden. Als ik de impressiemat gebruik dan komen er bij het bekleden een soort scheurtjes in de impressie zelf, met name bij de rand en de zijkant. Op de foto is te zien wat ik bedoel:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8ZTMYVU3.jpg
Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Of beter gezegd: hoe kan ik dit voorkomen?

Re: 'scheurtjes' in afdruk van impressiemat

Volgens mij gewoon je marsepein of fondant heel goed doorkneden en eventueel een lik crisco erdoorheen...

3

MjammieMarjo schreef:

Volgens mij gewoon je marsepein of fondant heel goed doorkneden en eventueel een lik crisco erdoorheen...

Dat denk ik ook.............

4

Oke, dank jullie, dat ga ik de volgende keer proberen :D

5

ik heb dat ook wel eens met de swirl mat en volgens mij komt dat omdat je fondant op de ingedrukte gedeelten dan te dun wordt en dus gaat scheuren. snap je hem nog?  :think:

dus als ik nu een mat gebruikt rol ik mijn fondant iets dikker uit dan ik zou doen zonder mat.

ik geloof niet dat ik helemaal duidelijk ben met mijn verhaal, maar ik weet even niet hoe ik het beter kan uitleggen  :o

6

Ik ga met Cindy mee in deze, te dun uitgerold, waardoor het op het dunste gedeelte echt te dun wordt.. en gaat dus scheuren  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

7

En te droge fondant. :Y Ik zie ook barstjes op de dikkere gedeelten. Dus én dikker uitrollen én je fondant niet te droog laten worden.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8

Hoe dik rollen jullie dan uit? Want voor mijn gevoel had ik nog te dik uitgerold en was het een flinke hap fondant.
Ik denk dus dat het inderdaad komt door te droge fondant, dus zal daar goed op letten de volgende keer.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

9

Toevallig ben ik ook opzoek naar de Gouden tip :)  tegen deze scheurtjes....

Ik bak ook nog niet zo super lang, en heb er ook steeds last van..
Bij witte fondant scheurt het inderdaad niet (of het valt misschien niet op) bij gekleurde fondant heb ik ook steeds scheurtjes langs de bovenkant  :s
Ik had ook het idee dat ik te dun uit rolde, laatste keer dikker uitgerold (naar mijn idee te dik, heb er zelf ook van op). Het was wel wat minder, maar er zaten toch scheurtjes  O-)  Vind het echt zo zonde...

Ik smeer mn handen altijd in met crisco, tegen het plakken..Ben niet zuinig met crisco zeg maar  :lol:
Nu heb ik wel eens gelezen dat door te veel crisco er ook scheurtjes kunnen ontstaan.... Iemand hier ervaring mee??

10

@hullie: als je je taart bekleed moet je ook zo snel mogelijk de randen bekleden want anders gaat het gewicht van het overtollig fondant hangen aan de randen die toch al kwetsbaar zijn.

dus lap fondant over de taart, heel snel de bovenkant glad strijken (ik doe het met de hand) en dan gelijk de zijkanten gladmaken, plooien eruit en overtollig fondant/marsepein wegsnijden. en zodra het vastgeplakt zit heb je alle tijd van de wereld om het met de smoother superstrak te maken.

eerlijk is eerlijk... als je fondant alleen scheurtjes vertoont op de randen betekend dat, dat het teveel is gaan 'hangen'. als er echt iets mis was met de fondant (te droog ofzo) zouden er overal scheurtjes zitten en niet alleen aan de randen

11

@ Cindy, Bedankt voor je tip! Ik zal ik hier eens op  letten...
Ik deed wel steeds de lap groot uitrollen, zodat ik niet hoef te 'trekken' eraan zeg maar... De lap zo dicht mogelijk langs de randen van de taart laten vallen als ik het erover heen leg maar.. (snap je wat ik bedoel  :) ) Dan de boven kant smootheren, en dan randen glad maken... Volgende keer strijk ik even snel met mn hand erover en dan de randen glad maken en daarna smootheren  :Y
Ik had overigens niet het idee dat het aan de fondant lag hoor, want ik had het met pettinice, toen een keer funcakes gekocht en het zelfde probleem.. Dus ik dacht al dat ik iets fout deed  :lol:
Maar het kan dus niet zijn door te veel crisco? Ik dacht dat dat misschien het probleem was..