1

Onderwerp: Help! bruidstaart 150 personen...

Hoi allemaal,

Ik weet niet of ik hier nu wel of niet goed sta, ik ben nog niet helemaal bekend op forums  :o maargoed..

Ik kreeg van een vriendin en een goede vriend het verzoek hun bruidstaart
te maken.
Ik was gelijk helemaal enthousiast en voelde me zeer vereerd.

Maar ik kreeg vorige week een mailtje dat het een taart voor 150 personen moest worden! shock.....slik.... dat is wel erg veel, hoe moet ik dat nu weer gaan doen  :s

Nu hoorde ik dat je voor een bruidstaart minder grote stukken nodig hebt dan voor een verjaardagstaart (gelukkig) maar ze wilde ook het bovenste stuk invriezen (en dus voor hun alleen).
En ik hoorde dat het niet met biscuit moest maar met echte cake, om het machtiger te maken.

Ze zijn groot fan van mijn bavarois vullingen, maar nu las ik weer ergens dat je met die vulling niet mag stapelen  :s

Ik heb tot nu toe maar 2 laags stapels gemaakt, en ben dus nu alleen maar onzeker en soort van bang.

Hoe moet ik dit nu aanpakken?

Moet ik nu cake of biscuit gebruiken?
Moet ik de aantal personen van een verjaardagstaart verdubbelen ofzo?
Kan ik wel of niet bavarois als vulling gebruiken?
Welke vulling raden jullie mij aan?(die je wel kan stapelen)
Kan ik gewoon met douwels zo hoog stapelen? Ook met zware cake?

Ik geloof dat dat de vragen op dit moment wel waren  :o

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Bvd. Nance

2

Re: Help! bruidstaart 150 personen...

Je staat helaas niet goed, dus dat heb ik al even gemeld.

Liefs, Zanoni

3

Het voordeel van met cake bakken is dat je veel meer stukken eruit krijgt omdat je met cake kleine stukken snijdt. Dus dan zou je met een vier laags taart het kunnen redden als je begint met een 30 inch taart.
En over stapelen met bavarois kan ik je geen antwoord geven maar omdat cake natuurlijk veel zwaarder is zou ik wel dikke onderplaten gebruiken voor de stevigheid.

Veel succes

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

4

Ik weet niet waar jij dit allemaal gehoord heb, maar het klopt niet helemaal hoor!

Je kunt rustig een bruidstaart maken met biscuit en bavarois, denk alleen aan de koeling. Mijn bruidstaarten zijn (bijna) altijd biscuit met een creme, dat is beter omdat het langer buiten de koeling kan. Stapelen kan met alle vullingen je moet het gewoon goed stutten, de vulling doet er dan niet toe. Qua aantal stukken moet je de normale schema aanhouden. Een stuk taart is een stuk taart, of het nou verjaardags of bruidstaart is.

Zelf zou ik voor 150 personen een 4 hoog stapel maken (30, 25, 20 en 15). Dit is voor 60/65 personen), en dan daar 2 of 3 losse vierkante snijtaarten bij. Dit is sneller bij het uitserveren met zoveel gasten.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

5

Poging nummer 4; mijn internet loopt helaas steeds vast.

Om je vragen te beantwoorden:
Ik zou met het bruidspaar een proefsessie houden. Dan kunnen zij beslissen of ze cake of biscuit willen. De smaak en textuur is toch wel verschillend.

Als je cake gebruikt kun je inderdaad iets kleinere stukken snijden want cake is veel machtiger.
Maar ik zou wel dezelfde stukjes aanhouden met biscuit als voor een verjaardag omdat taart met fondant/marsepein toch al kleiner wordt gesneden dan een slagroom of appeltaart.

Wil het bruidspaar 1 grote op elkaar gestapelde taart of mag het ook op losse standaards of 1 grote standaard?
Zoals:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/images/7lagen.jpg
Of zoiets:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/images/21003-08.jpg
Of zelfs zoiets:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/images/30073.jpg

Als je met een standaard werkt kun je ook makkelijk hun favoriete vulling van bavarois gebruiken.
Maar de vraag is of het überhaupt handig is. De taart moet dan verplicht in de koelkast, dus moet het bruidspaar dat wel regelen met de locatie.
Met een jam en/of (meringue) botercrème vulling naar smaak zit je wel veilig wat betreft het niet in de koelkast hoeven van de taart.

Als je houten/plastic dowels gebruikt in combinatie met dikke drums of met de seperator plates van Wilton stapelt moet dat goed komen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Liefs, Zanoni

6

Of misschien moet je met zoveel vragen eens goed overwegen of je dit wel moet doen...

Ik snap ook wel dat je ergens een keer de stap naar 'meer en groter' moet maken, maar je hebt nog wel heeeel veel vragen voor zoiets belangrijks als een bruidstaart  :/

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

7

ik zou in jou geval ook een 4 laagse taart maken voor rond de 60 personen en dan losse aansnijtaarten erbij, of wellicht wil ze nog cupcakes erbij.

En jezelf heel goed afvragen of je het wilt doen want het is echt veel werk en veel planning en alleen jij kan beslissen of je dit aankan.

en als je het idd gaat doen: succes ermee!

taart taart taart!

8

Move to ~> Taartdecoratie algemeen

Succes met deze grote opdracht!

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com