26

Re: Vogelkooitje

Ontzettend leuk, lief en schattig. Deze komt ook op mijn to do lijst!
De roosjes mold staat al op mijn verlanglijstje voor volgende maand ;)

Groetjes

27

Oh wat een prachtig 'kooitje'. En die vulling lijkt me ook heerlijk  :9

Wat ontzettend leuk zeg. Een snoepje,  :lol:

Groet,
Annemieke

29

Wat een leuke taart, ik ben gek op vogelkooitjes.

Fijn weekend Monique

30

Hij is echt superleuk; schattige mooie taart !!!

Groetjes, Conny

Wat is hij leuk Irene! Echt een schatje.   :Y  Is het niet moeilijk om zo'n klein hoog taartje te bekleden?

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

32

Hoe snij je deze taart in een beetje mooie en gelijke stukken?

33

:Y Heel lief

34

lief taartje! Dit wil ik ook! Is hij gevuld, of is het dan niet stevig genoeg om te stapelen?

35

Deze versie is ook al zo leuk. :Y  :thumb:  Ik ga denk ik zo even Bol.com bezoeken om dat boek van Zoe Clark aan te schaffen O-)

36

Helemaal lief.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

37

erg lief!

38

Wat een leuke lieve reacties :) thnx allemaal!

Bianca`s bakseltjes schreef:

Wat leuk zeg, mag ik vragen hoe je die vorm zo gemaakt hebt?

Het zijn twee ronde vormen van ongeveer 12 cm op elkaar met een net zo groot bolletje er boven op.

Jet1975 schreef:

Geweldig!!!  :thumb:
Is daar ergens op het internet ook een how-to van te vinden? Dit wil ik proberen  :Y .

Dat weet ik niet, ik heb deze keer geen foto's gemaakt van het maken van deze taart anders kon ik je die geven. Maar hij komt oorspronkelijk uit een boek, die heb ik zelf niet, maar ik denk dat daar wel een werkbeschrijvingin zal staan. Het is een boek van Zoe Clark.

zoethoudertje schreef:

Wat is hij leuk Irene! Echt een schatje.   :Y  Is het niet moeilijk om zo'n klein hoog taartje te bekleden?

Hihi ja ik heb hem ook niet in een keer bekleed  :shh: ;) Het bovenste bolletje heb ik bekleed en de fondant op de rand van het bolletje afgesnede. Toen heb ik een rechthoekige lap uitgerold die ik rond om het rechte deel heb gedaan. Onder het witte randje aan de bovenkant zit dus een naad.

Lunylin schreef:

Hoe snij je deze taart in een beetje mooie en gelijke stukken?

Het beste is om halverwege de taart een kartonnetje te doen, dan kan je als je hem aansnijd het fondant lossnijden ter hoogte van het kartonnetje en hem gewoon als stapeltaartje aansijden. Ik heb dat nu niet gedaan.. dan krijg je dus hele lange stuken  :+

kristien schreef:

lief taartje! Dit wil ik ook! Is hij gevuld, of is het dan niet stevig genoeg om te stapelen?

Ja hoor! Hij is gevuld met slagroom, frambozen en frambozenjam. Het stapelen ging heel goed, gewoon wel dijkjes spuiten en de lagen biscuit goed aandrukken.

Kijk ook eens op ~Sugaridoo~ voor recepten en howto's!     (Twitter: @Sugaridoo)

39

@Jet1975 Ik kan natuurlijk wel even beschrijven het ik het heb gedaan :)

bakken/vullen
-bak twee biscuit van 12 cm en half bolletje van 12 cm
-snij en vul zoals je dat met elke taart doet, maar doe halverwege een kartonnetje zodat je bij het aansijden niet van de hele lange plakken krijgt ;)
-smeer je taart mooi strak af en laat goed hard worden in de koelkast

bekleden
-rol nu fondant/marsepein uit waarmee je het bovenste bolletje kunt bekleden
- bekleed het bolletje en snij de fondant/marsepein af op de rand van het bolletje

http://www.cake4you.nl/wp-content/gallery/blog/vogelkooitje-2.png?1508305536
onder deze witte rand zit dus een naad

- rol nu een lap uit waar je een rechthoek uit snijdt:
   * zorg dat de ene zijde net zo lang is als de hoogte van de onderkant tot het beklede bolltje
   * de andere zijde moet zo lang zijn dat hij rond om de taart past.
- bekleed nu het rechte deel van het vogelhuisje met de rechthoek en ga met je smoother aan de slag tot alles mooi vlak is :)

versieren
- nu kun je met een sugargun (of kleipistooltje, ik gebruik die van de pipoos) slietjes spuiten waar je de tralies van maakt.
(- ik heb elk sliertje iets plat gedrukt met mn smoother zodat ze makkelijker op de taart te plakken zijn en ik vond het ook mooier dan helemaal ronde spijltjes)
- voor de horizontale witte stroken kun je iets uit een lap fondant/marsepein snijden. Ik heb deze tool gebruik om een kartelrandje te krijgen.
- nu kun je je kooitje versieren met vogeltjes, bloemetjes of wat je er maar op wilt hebben!

Hopelijk heb je hier iets aan en is het een beetje duidelijk zo :) zo niet lees ik het wel! ;)

Kijk ook eens op ~Sugaridoo~ voor recepten en howto's!     (Twitter: @Sugaridoo)

40

Het is helemaal duidelijk zo!  :Y  Ik denk alleen dat ik alle lagen apart bekleed en tussen elke laag een kartonnetje doe. Even kijken nog hoe dat gaat. Bedankt voor je antwoord en de uitgebreide uitleg!  :)

Groetjes

41 Laatst bewerkt door mrij (15-05-2011 14:01)

de titel van het boek is: cake decorating at home van zoe clark. volgens mij wel bij bol te krijgen. ik heb hem in engeland gekocht en volgens mij is hij hier alleen in het engels verkrijgbaar. maar het is een super leuk boek.
Er staan taarten, koekjes en cc's met hele leuke thema's in.

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

42

dankjewel voor de duidelijke uitleg!

43

Sorry, voor het late antwoord, maar ontzettend bedankt voor de uitleg. Is me nu een stuk duidelijker! :Y

44

Echt lief!  :thumb:  :Y

www.hettaartatelierdur.nl Webshop & Winkel in SCHIEDAM.