1

Onderwerp: Patikrem/ paticreme

Ga zo denk ik Blue Band Classique halen en vandaag proberen.

Ik las dat het bij iemand een harde brok werd, omdat ze hem te lang had opgeklopt.
Dat wil ik graag voorkomen.

Wie heeft ervaring met deze Patikrem en kan me het volgende "vertellen":
hoe lang moet je 'm opkloppen (en hoe doe jij dit dan, met handmixer/kenwood (+welke stand)/ met gewoon met de hand (garde)?
geen verschil bij gezoet en ongezoet neem ik aan?

2

Re: Patikrem/ paticreme

Ik lees even mee, heb het hier ook nog staan en de eerste keer ging het niet goed.......

3

Patikrem net als slagroom opkloppen maar geen seconde weglopen. Het gaat veel en veel sneller en voor je het weet heb je 'boter' dus rustig aan.
Ik klop m wel gewoon in de kitchenaid op. Als hij 'klaar' is en je doet hem nog in een spuitzak dan klop je hem als het ware nog meer door als je hem erdoorheen spuit. Dus dan wordt het alsnog boter. Dus beetje oefenen en liever iets minder dan te veel.

Volg je me nog?  :D

4

Je uitleg is me helemaal duidelijk, heel hartelijk dank ook, maar oei oei, dat had ik niet gedacht.
Ik had op dit forum gelezen: Voordeel is dat het niet door kan slaan met opkloppen.
Dus ik dacht dat je met Blue Band professioneel classique niet het risico liep op "boter"".
En daar ben ik juist altijd een beetje bang voor, heb maar weinig ervaring met slagroom, dus vandaar dat ik de Blue Band kocht.
En ook natuurlijk omdat het langer houdbaar is.
Maar ik zie nu dat dat toen over de pati creme gekocht bij De Tafel van 18 gaat, dus van een ander merk.
Hmmm,  ik laat het de dames die mij komen fröbelen het zelf maar maken denk ik, ik doe ze wel een uitdraaitje van jouw instructies  :) 
De ongezoete is toch meteen klaar voor gebruik na het opkloppen he?
Ik meen dat op het pak van de gezoete variant stond dat ie 2 uur op moest stijven.

5

Ik wist niet dat het moet opstijven, bij ons was het gelijk klaar (en toen het uit de spuitzak kwam boter hahaha)

Succes!

6

Ik heb het afgelopen vrijdag niet tijdens de fröbelmiddag gebruikt.
Het is namelijk GEEN lang buiten de koelkast geschikte vulling.
Ik heb deze info van Unilever zelf:
Als je lang moet decoreren is het niet geschikt.
Blue Band Professioneel Classique kan maximaal 2 uur buiten de koelkast bewaard worden.
Het moet tussen de 2 en 7 graden bewaard worden.
Het product wordt ook in koelwagen vervoerd.
Voorheen werd wel door Unilever gezegd dat bewaren buiten koelkast tot 15 graden mogelijk was.
Maar dat hebben ze herzien.
Want gebleken is dat door temperatuurschommeling het net een baksteen kan worden.
Bij de gezoete versie staat op de verpakking dat ie moet opstijven.
Bij de ongezoete versie staat dat er niet op. Dat is vreemd.
Want volgens het chefteam van Unilever kan je de gezoete en de ongezoete het beste 2 uur laten opstijven in de koelkast .
Omdat ik verhalen las over smeltende fondant, heb ik gevraagd of zowel de ongezoete als de gezoete versie wel of niet onder fondant kan. Hun antwoord was dat Blue Band Classique Ongezoet  gerust onder fondant gebruikt kan worden. 
Ik heb ook gevraagd of het gevaar er in zit dat je het tot boter kunt kloppen.
Volgens hen kan je Blue band Classique ongezoet en gezoet  in principe niet te lang opkloppen. Deze producten bevatten nl. iets waardoor de producten eigenlijk pas later nog iets stijver/harder worden.
Ik ben heel nieuwsgierig of de Pati creme van Petra van de Tafel van 18 wel geschikt is als langer buiten de koelkast geschikte vulling.
Volgens haar wel. Maar wil dit toch navragen bij de fabrikant.
Maar ik zal even nieuw topic openen.

7

2 uur om te decoreren buiten de koelkast is toch niet zo'n probleem? Gewoon steeds als het even kan terugzetten in de koeling en daarna weer verder........zo doe je dat ook als je een taart decoreert die veel minder kort buiten de koeling kan.