1

Onderwerp: Hulp gevraagd aardbeienmouse

Vanavond is de fancy fair op school en ik heb beloofd om ook een taart te bakken en nu heb ik het kapsel gebakken vanmorgen en aardbeienmouse gemaakt zoals op de site staat.. 2 blaadjes gelatine waren al 4 gr. dus 2 blaadjes (met waarschijnlijk te veel water) erin gedaan (want hoeveel is een klein beetje)..

De slagroom stijf geklopt erdoor gedaan, maar het bleef te waterig dus ook klopfix erdoor gemixed, toen nog te waterig dus creme fraise erdoor gedaan, maar ook dat bleef te waterig dus nog een gelatine blaadje .. weer niet goed, nog maar een keer mixen met klopfix.. nou heb ik het waterige goedje toch maar in het kapsel gedaan, eerst ingesmeerd met botercreme en een dijkje gemaakt en daarop de aarbeienmouse (wat het moet voorstellen) en ook de onderkant van de laag cake met botercreme ingesmeerd en daarna de hele taart met botercreme ingesmeerd, als ik hem nu in de koelkast zet, zal het dan nog goed kunnen worden ??? Of heb ik nu een mislukte taart ???

Had ik maar een andere vulling gekozen !!!

Maar ik hoop dat er iemand nog hoop heeft voor mijn taart ???

Om 16:45 uur moet ik hem op school brengen en ik wil hem met marsepein nog bekleden.

mama van Jeffrey Nancy Youri en Quinten ...

2

Re: Hulp gevraagd aardbeienmouse

hoi, ik ben hem toevallig ook aan het maken, hij moet in een bruidstaartkomen morgen...

met de proeverij was hij bij mij ook heel dun, maar nadat ik hem nogeens had opgeklopt met klopfix en echt een flinke tijd in de koelkast had laten rusten werd hij toch echt wel heel stijf hoor!
daar zat trouwens bij mij ook de fout hoor, niet lang genoeg laten staan in de koelkast... in het recept staat geloof ik 15 minuten, maar ik heb hem nadat ik m klaar had zeker een uur of langer in de koelkast laten staan...
ik denk dat hij in jouw taart ook nog wel op zal stijven, succes!

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

3

Ik heb hem onlangs ook gemaakt. Bij de bruidsproeverij lukte hij in 1x, maar bij de bruidstaart zelf bleef hij ook maar dun!
Toen heb ik opnieuw slagroom geklopt en de helft van het dunne mengsel edoorheen geschept.
Smaakte nog steeds heerlijk en de andere dunne helft wat over was, hebben we door onze eigen yogurt maar gedaan...
Ik weet oook niet wat ik anders gedaan heb de 2e keer waardoor hij mislukte....

Enkel met het hart kan men goed zien,
het essentieële is onzichtbaar voor de ogen.

4 Laatst bewerkt door LetsgoKelly (13-05-2011 11:32)

Ik heb hem ook eens gemaakt en ook bij mij was hij nog dun. Dit kwam bij mij door de gelatine die stolde zodra ik het bij de aardbeien deed. Dit heb ik toen nog eens verwarmd om de gelatine weer op te lossen en dan het recept weer verder gevolgd.

Er zijn trouwens veel topics over de aarbeienmousse die dun blijft. Misschien is het iets om tips bij het recept te zetten?
Hier staat ook in dat de gelatine ging klonteren zodra het bij de aardbeien kwam.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=119391

Nog een topic:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=115114

Nog 1:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=94345

Hopelijk heb je iets aan de tips die erin staan.

Bedankt voor de reacties, er is dus gelukkig nog hoop.. Laat ik hem nu  in de koelkast en dan straks ga ik hem bekleden.

Dat is weer een troost voor mij, dat ik dus niet de enige ben waarbij de aardbeienmouse niet zomaar lukte..
De taart is nu af en ik had hem weer uit elkaar gehaald en de mouse eraf geschept. Een beetje van de mouse heb ik met slagroom en klopfix in de mixer gedaan en toen dat goed was heb ik het nog door een beetje botercreme heen geroerd en dat in de taart gedaan, dus ik hoop dat het zo lekker zal zijn.

Het was een heleboel werk, maar ik vind de taart wel heel erg leuk geworden !!!

Heb foto.s gemaakt en zal ze zo op mijn laptop zetten en laten zien als ik er nog de tijd voor heb.

7

doen jullie nou de gelatine met water erbij??

je kan of eerst de aardbeienprut verwarmen en als je je vinger erin kan stoppen maar t nog wel warm is de gelatine erdoorheen roeren of je gelatine eerst laten wellen en daarna met een paar lepels water vloeibaar laten worden op een laag vuurtje (niet vergeten te roeren)

en altijd als je gelatine door iets heen roert het met een garde doen anders krijg je klonten.