1

Onderwerp: Biscuittaart zakt in...

Normaal gaat het altijd goed met mijn biscuittaarten, maar opeens gaat het mis. Ze zakken namelijk in! Ik heb de gaarheid gecheckt met een satéprikker en dat was helemaal goed. Kan het misschien aan de temperatuur van de oven liggen? (In het ene recept wordt onder en bovenwarmte op 180 geadviseerd en in het andere weer 175 heteluchtoven...).

Help, ik weet niet zo goed wat ik opeens fout doe!  :/

2

Re: Biscuittaart zakt in...

Hoe maak je je biscuit?? Met mix of met bloem suiker en eieren? En welk formaat is het dat inzakt? Of alle maten??

3

Hoe maak je je biscuit?? Met mix of met bloem suiker en eieren? En welk formaat is het dat inzakt? Of alle maten??

4

Wat de temperatuur betrefd: dat is toch voor iedere oven weer anders, dus niet op het recept afgaan, maar vertrouwen op je eigen ervaring met je eigen oven  :)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

Ik gebruik het volgende recept per ei: 30 gram fijne kristalsuiker, snufje zout en 30 gram bakkers cakemeel (bestaande uit tarwebloem en tarwezetmeel). Eieren zijn op kamertemperatuur, 10 minuten mixen met de suiker en zout. En daarna de gezeefde meel er in delen doorheen spatelen. Dit ging altijd fantastisch, maar ja, opeens dus niet meer.

Gebruik nog steeds dezelfde oven, dus daar kan het ook niet aan liggen.

6

Gemberkoekje schreef:

Ik gebruik het volgende recept per ei: 30 gram fijne kristalsuiker, snufje zout en 30 gram bakkers cakemeel (bestaande uit tarwebloem en tarwezetmeel). Eieren zijn op kamertemperatuur, 10 minuten mixen met de suiker en zout. En daarna de gezeefde meel er in delen doorheen spatelen. Dit ging altijd fantastisch, maar ja, opeens dus niet meer.

Gebruik nog steeds dezelfde oven, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Cakemeel? Waarom niet gewoon patentbloem?

7

Ik deed het ook altijd zo, tot ik een 26cm ging bakken, toen zakte hij ook ineens in... Ik snapte er niets van.. 3 keer opnieuw gebakken, maar steeds hetzelfde.. Toen ben ik overgestapt op de mix en dat werkt zo fantastisch!!! Zakt nooit in, ik vind het ook nog eens lekkerder dan de andere manier.. Zou het misschien kunnen dat je de opgeklopte eieren langer hebt laten staan dan normaal? Dan zakt namelijk het vocht weer naar de bodem.

8

Wat betreft de temperatuur, dat is inderdaad voor iedere oven anders, maar ik bak hetelucht op 160 graden, maar dan moet de biscuit wel vaak wat langer dan voorgeschreven.

De bakkers cakemeel van Koopmans bestaat alleen uit tarwebloem en tarwezetmeel, hierin zitten minder gluten dan in patentbloem. Dat bevordert de luchtigheid. Gluten maakt het deeg taaier.

10

Misschien moet ik dan ook maar eens de mix proberen.

Lees net in een receptenleerboek (die heb ik even uit het stof gepakt) dat een biscuittaart gevoelig is voor temperatuurverschillen en kan inzakken bij te grootte temperatuurverschillen. Dit kan voorkomen worden door de taart eventjes in een geopende oven te laten staan. Aangezien de taart pas inzakt nadat ik 'm er uit heb gehaald, ga ik dat maar eens proberen voordat ik overstap op de mix  :)

Zal ook eens proberen om de oven op een wat lagere stand te zetten.

Maar overige tips zijn ook nog welkom hoor!

11

Gemberkoekje schreef:

De bakkers cakemeel van Koopmans bestaat alleen uit tarwebloem en tarwezetmeel, hierin zitten minder gluten dan in patentbloem. Dat bevordert de luchtigheid. Gluten maakt het deeg taaier.

Weer wat geleerd! Thanks  :)

12 Laatst bewerkt door lilo (12-05-2011 16:08)

Hoe is de binnenkant van je kapsel dan als je hem doorsnijdt? Wle gewoon helemaal gaar en luchtig?

Het kan ook zijn dat je voor 26 cm (hoewel het meestal alleen geadviseerd wordt vanaf 30 cm) beter een heating core kunt gebruiken, dan wordt de warmte beter verdeeld... Je kunt het altijd proberen. Er zijn er ook die het met een bloemennagel van metaal in het midden doen... (hoewel ie daar niet voor bedoeld is, maar het werkt wel ;) )

http://www.deleukstetaartenshop.nl/images/heating%20core.jpg

De thermostaat van je oven kan natuurlijk ook altijd nog kaduuk zijn gegaan? Maar dan zou je het met andere dingen ook merken natuurlijk....

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !